سیاست‌های حکیمانه امام سجاد(ع) برای تشکیل حکومت اسلامی

حجت‌الاسلام ولی‌پور با بیان اینکه در دوران امام سجاد(ع) یک بازسازی در شیعه شکل می‌گیرد، گفت: اگر بشارت‌ها و سیاست‌های حکیمانه امام سجاد(ع) نبود، زمینه‌سازی برای حکومت اسلامی شکل نمی‌گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از لارستان، سومین نشست از سلسله نشست‌های معرفتی بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد علیه‌السلام با موضوع سیره و اندیشه سیاسی و اجتماعی امام سجاد علیه‌السلام، عصر امروز (چهار‌شنبه ۱۰ شهریورماه) از سوی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد جنوب فارس در بستر فضای مجازی برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام ولی ولی‌پور به‌عنوان سخنران این نشست مجازی گفت: شاید تصور مردم بر این باشد که بُعد عبادی زندگی امام سجاد(ع) بیشتر از سایر ابعاد زندگی ایشان باشد در صورتی‌که اینطور نبوده و همه ائمه اطهار بحث دیانت و سیاست را با هم جلو می‌بردند.

 

وی اضافه کرد: بعد از واقعه عاشورا، دشمن حساسیت ویژه‌ای بر روی تنها بازمانده کربلا داشت تا اجازه قیام مجدد را به ایشان ندهد. امام سجاد(ع) نیز به دلیل آسیب‌‌های جسمی و روحی که داشتند در دل صحرا سکنا گزیدند که هم خودشان را بازیابی کنند و هم دشمن روی ایشان تسلط نداشته باشد و از طرفی حکومت مطمئن شود که امام سجاد(ع) قصد قیام ندارد که این حرکت از سوی امام هوشمندانه بود.

 

این سخنران با بیان اینکه امام سجاد(ع) سیاست‌های حکیمانه‌ای را در پیش گرفتند، بیان کرد: بعد از واقعه عاشورا وقتی امام سجاد(ع) وارد مدینه شدند برای مردم روشنگری و واقعه عظیم کربلا را تشریح کردند.

 

حجت‌الاسلام ولی‌پور با اشاره به اینکه جُرم مردم مدینه کمتر از مردم کوفه نبوده است، افزود: مردم در آن زمانه بصیرت کافی نداشتند و در زمان و مکان مناسب، انتخاب درست و بهنگام نداشتند.

 

وی با تأکید بر اینکه هدف همه ائمه تشکیل حکومت اسلامی بوده است، خاطر نشان کرد: امام حسن(ع) با صلح خود، امام حسین(ع) با قیام علیه کفر و امام سجاد(ع) نیز با حرکات هوشمندانه از لحاظ سیاسی زمینه‌ساز تشکیل حکومت اسلامی می‌شوند.

 

این سخنران در پایان با بیان اینکه در دوران امام سجاد(ع) یک بازسازی در شیعه شکل می‌گیرد، تصریح کرد: اگر بشارت‌ها و سیاست‌های حکیمانه امام سجاد(ع) نبود، زمینه‌سازی برای حکومت اسلامی شکل نمی‌گرفت. 

 

بر اساس این گزارش، چهارمین و آخرین نشست مجازی بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد(ع) فردا (پنج‌شنبه ۱۱ شهریورماه) با موضوع «زندگی و نیایش؛ تحلیل مضمون عناوین ادعیه صحیفه سجادیه» و با سخنرانی حجت‌الاسلام توانا برگزار می‌شود.

 

گفتنی است سلسله نشست‌های معرفتی بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد علیه‌السلام به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد جنوب فارس از روز دوشنبه ۸ شهریورماه آغاز شده و تا روز پنجشنبه ۱۱ شهریور ادامه خواهد داشت.

کد خبر 1090460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha