اهالی روستای خور یاد بانوی مبارز انقلابی مرضیه حدیدچی دباغ را در ذهن دارند

نام «مرضیه حدیدچی دباغ » در مبارزات انقلابی و اولین فرمانده زن سپاه همدان برای بسیاری از افراد آشناست بانوی مبارزی که در سال های آخر عمر و بیماری خود در روستای خور شهرستان ساوجبلاغ زندگی کرد و بخشی از هویت استان البرز را رقم زد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، « داود اسدی» در قالب یادداشتی به این خبرگزاری آورده است: نام «مرضیه حدیدچی دباغ » در مبارزات انقلابی و اولین فرمانده زن سپاه همدان برای بسیاری از افراد آشناست.

 

فعال و پژوهشگر تاریخ استان البرز می افزاید: او که در سال ۱۳۱۸ در همدان به دنیا آمد و همزمان با تحصیل در حوزه علمیه با محمدحسن دباغ ازدواج کرد. در سال  ۱۳۴۰ کم کم وارد مبارزات سیاسی علیه حکومت پهلوی شد و در گروه که شهید سعیدی فعالیت‌های خود علیه حاکمیت استبداد را آغاز کرد.

 

در سال ۱۳۵۲ توسط ساواک دستگیر شد و بسیار فراوان قرار گرفت. وی در پایگاه های نظامی واقع در مرز لبنان و سوریه آموزش های رزمی و چریکی را طی کرد.

 

با گروه «روحانیت مبارز خارج از کشور» زیر نظر «شهید محمد منتظری» فعالیت می کرد. پایگاه و مرکز فعالیت این گروه در لبنان و سوریه بود و خانم دباغ به سبب ماموریت ها و برنامه های گروه به کشورهای مختلفی از جمله عربستان، انگلیس، فرانسه و عراق تردد داشت.

 

مرضیه دیجی دباغ که هم زمان با تبعید امام خمینی به پاریس به پیوست و به عنوان محافظ شخصی امام خمینی رحمت الله در اداره امور داخلی مسئولیت پذیرفت.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی سه دوره نماینده مجلس شورای اسلامی از تهران و همدان حضور داشت. او در آخرین سال‌های فعالیت سیاسی-اجتماعی خود به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی جمعیت زنان انقلاب اسلامی، مدرس واحد معارف اسلامی دانشگاه علم و صنعت و قائم مقام دبیرکل جمعیت زنان جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد.

 

مرضیه دباغ به دلیل بیماری و کهولت سن سال های پایانی عمر خود را در «روستای خوش آب و هوای خور شهرستان ساوجبلاغ استان البرز» در منطقه ییلاقی به پایان رساند و در تاریخ ۲۷ آبان ماه سال ۱۳۹۵ در سن ۷۸ سالگی در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) درگذشت. روحش شاد ، یادش گرامی

 

 

 

 

کد خبر 1090741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha