آخرین جزئیات حریق در منطقه حفاظت شده «جهان نما»/ اقدام به موقع نیروهای امدادی برای مهار آتش

کنعانی آخرین جزئیات آتش سوزی در منطقه حفاظت شده جهان نما را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر آتش فعال در منطقه وجود ندارد.

«محمدرضا کنعانی» دقایقی پیش به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: عصر روز گذشته آتش سوزی در منطقه «دره مغزی» جهان نما گزارش شد و نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست و مردم محلی برای مهار آتش وارد منطقه شدند.

 

مدیرکل محیط زیست گلستان ادامه داد: با توجه به وزش باد در منطقه، دامنه آتش سوزی گسترده تر شد لذا منابع طبیعی و محیط زیست نیروهای خود را از شهرستان های همجوار فراخوان کردند و تا ساعت سه نیمه شب نیروهای جدید به منطقه تزریق شدند.

 

وی بیان کرد: تا ساعت ۲۴ شب گذشته حریق کنترل شده بود اما وزش باد شدید در ساعت دو نیمه شب مجدد آتش را در دو نقطه گسترده کرد و از صبح تاکنون حریق در جهان نما به صورت نقطه ای است.

 

کنعانی بیان کرد: امروز نیروهای بسیج و سپاه و نیروی انتظامی نیز به نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست پیوستند و بالگرد اعزامی اطفای حریق از تهران نیز در فرودگاه گرگان در حال آماده سازی برای اعزام به منطقه است.

 

مدیرکل محیط زیست گلستان افزود: در حال حاضر آتش فعال در منطقه جهان نما وجود ندارد اما با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر وزش باد شدید در بعد از ظهر امروز در گلستان تمام تلاش خود را برای اطفای کامل حریق به کار گرفتیم.

 

وی تصریح کرد: هنوز میزان دقیق خسارت مشخص نیست و در حال حاضر بیشتر تمرکز ما بر مهار آتش است و پس از تجمیع داده ها میزان خسارت اعلام می شود.

 

*مطالبه ما استقرار بالگرد اطفای حریق در گلستان است

کنعانی در پاسخ به این پرسش که چرا استان گلستان از بالگرد اطفای حریق محروم است، گفت: مطالبه ما این است که یک بالگرد در استان مستقر شود و استاندار گلستان نیز بارها برای تامین بالگرد در استان مکاتبه کردند و پیگیری های زیادی برای تامین آن انجام شده است.

 

مدیرکل محیط زیست گلستان اضافه کرد: پروازهای بالگرد پروتکل های مخصوصی دارد و در ساعات خاصی امکان پذیر است و در حریق منطقه جهان نما، آتش سوزی از عصر روز گذشته آغاز شد و بررسی منطقه و آتش برای اعزام بالگرد تا شب طول می کشید و عملا امکان استفاده از بالگرد در شب گذشته وجود نداشت و امروز نیز باید شرایط جوی برای امنیت پرواز سنجیده شود.


وی تصریح کرد: پس از گزارش آتش سوزی در منطقه جهان نما بلافاصله برای تجمیع نیروها از شهرستان های استان و اعزام به منطقه اقدام کردیم و برای اعزام نیروها و مهار آتش هیچ تعلل و سهل انگاری صورت نگرفت و تمامی نیروها وارد منطقه شدند و برای مهار آش اقدام به موقع داشتند.

 

کنعانی تاکید کرد: نیروهای ما در شهرستان های مختلف مستقر هستند و پس از گزارش آتش سوزی در منطقه جهان نما بلافاصله نیروها فراخوان شدند و به منطقه موردنظر اعزام شدند.


مدیرکل محیط زیست گلستان با بیان اینکه نیروها شب گذشته تا صبح امروز در حال اطفای حریق بودند، یادآور شد: امروز آتش سوزی جهان نما در منطقه صعب العبور و شیب دار رخ داده لذا برای مهار آتش، ماشین آلات کاربرد زیادی نداشت و بیشتر نیروی انسانی برای مهار آتش در این منطقه کارایی داشت.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آتش در منطقه جهان نما نقطه ای است اما از آنجایی که از بعد از ظهر وزش باد ویژه ای با سرعت بالا را در گلستان خواهیم داشت تامین نیرو انجام شده و تدابیر لازم اتخاذ شده است و امیدوارم این مشکل در زمان کوتاهی حل شود.

 

 

کد خبر 1090830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha