پس از امام حسین(ع) امام سجاد(ع) به ‌تنهایی اسلام را نجات داده ‌است

آیت‌الله جاودان گفت: امام سجاد(ع) همچون معلم و مربی محبت خاندان پیامبر(ص) را آموزش داد. پس از امام حسین(ع) امام سجاد(ع) به ‌تنهایی اسلام را نجات داده ‌است.

به‌ گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدعلی جاودان» شامگاه جمعه به‌ مناسبت سالروز بزرگداشت مراسم سوگواری شهادت امام سجاد(ع) در مسجد امام‌خمینی(ع) بازار تهران به سخنرانی پرداخته و گفت: مؤمنان با اعمال خیر و صالحی که در دنیا انجام می‌دهند وسایل و مواد ساختمانی منازل بهشتی خود را فراهم می‌کنند.

وی افزود: بهترین ‌چیزی که شما برای آخرت می‌توانید داشته باشید اخلاق نیک و خدمت به مردم است. اخلاق در خانواده چنان اهمیت فراوان دارد که تنها خداوند می‌داند که از آن چه چیزهایی در بهشت برای انسان خوش‌اخلاق درست می‌شود.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه هیچ کاری نیست که در سرنوشت و آینده شما مؤثر نباشد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در آخرت و آینده‌ شما بسیار اثر گذار است اخلاق در خانواده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام سجاد(ع) می‌فرمودند پس‌از شهادت امام حسین(ع) در مکه و مدینه که مرکز اسلام بود ۲۰ نفر نبود که ما را دوست بدارد، ابراز کرد: معاویه طی ۲۰ سال تمام عالم اسلام را وادار کرده بود که با این خانواده دشمنی کنند.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) معجزه کرده که طرح و نقشه معاویه و بنی‌امیه را به‌هم زده ‌است. مردم از ایشان جزعبادت، مناجات و نماز نمی‌دیدند به او می‌گفتند که شما فرزند رسول خدا(ص) هستی چرا این‌همه مناجات، عبادت و استغفار می‌کنی می‌فرمود برای آخرت عمل پاکیزه لازم دارم در آخرت نمی‌گویند جدت پیامبر بود می‌گویند چه کردی.

آیت‌الله جاودان بیان کرد: امام سجاد(ع) همچون جدش امیرمومنان امام علی(ع) هر شب برای فقرای شهر طعام می‌برد فقرای شهر مدینه پس‌از شهادت ایشان متوجه می‌شوند که امام سجاد آن‌ها را اداره می‌کرده است. هیچ‌کس از در خانه او ناامید نمی‌رفت. اگر او برای دفع بلا از جامعه ما دست بلند کند بطور قطع این بلای جهانگیر از رفع خواهد شد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام سجاد(ع) در شهر مدینه و مکه که ۲۰ نفر او را دوست نداشتند کاری کرد که در پایان کل جمعیت به ایشان ارادتمند بودند، گفت: در سفر حج مردم منتظر می‌شدند که ایشان از مکه خارج شود سپس آن‌ها هم به‌دنبال او خارج شوند رفتار اعمالی که در طی ۳۵ سال انجام دادند سرنوشت عالم اسلام را عوض کرده و نقشه‌های دشمنان را برهم زده ‌است. دشمنی‌ها را به دوستی و ارادت تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه وقتی پیامبر(ص) از دنیا رفتند طبق دستور خلیفه هیچ‌کس اجازه نداشت از حدیث او سخن بگوید، اظهار کرد: چهار نفر ازافرادی همچون عایشه که از حزب حاکم است اجازه داشتند حدیث نقل کند. زیدبن ثابت مرجع تقلید عالم اسلام می‌شود. راهب نصرانی که خوش‌نام هم نبود چون با خلیفه رفاقت داشت مرجع تقلید عالم اسلام و سخنران قبل نمازجمعه می‌شود. یا کعب‌الاحبار شخص یهودی که آمده بود تا از مدینه به بیت‌المقدس برود به درخواست خلیفه در مدینه ماند که جواب مسائل فقهی و معارفی مردم را بدهد. این چهار نفر مرجع تقلید و اطلاعات مردم شده بودند. از آن طرف درب منزل خاندان پیامبر(ص) بسته بود و کسی حق نداشت مسئله از آن‌ها بپرسد. شما بخوان حدیث مفصل از این مجمل.

 آیت‌الله جاودان ادامه داد: چنین اشخاصی دستورات فقهی و اخلاقی را می‌دادند و تاریخ انبیا می‌گفتند. یهود و مسیحی بر مسند تفسیر فقاهت نشسته بودند و دهان‌های ابوذر، سلمان و امیرمؤمنان امام علی(ع) را بسته بودند. امیرمؤمنان با عرق جبین کار می‌کردند غلام می‌خریدند اما چنان تحت مراقبت شدید حاکمیت بودند که نمی‌توانستند به غلامانی که خریده بودند آموزش بدهند.

استاد حوزه علمیه گفت: در زمان امام سجاد(ع) با آن خفقانی که وجود داشت ایشان ‌توانستند غلامانی را خریداری کرده و در منزل خود به آنها اسلام را آموزش بدهند. امام سجاد(ع) هزار نفر را تربیت اسلامی کرده و سرمایه، کار و زندگی به آنها داد و از بین این افراد شاگردان بزرگی برای امام باقر(ع) و امام صادق(ع) درست کرد. امام سجاد(ع) همچون معلم و مربی محبت خاندان پیامبر(ص) را آموزش داد. پس از امام حسین(ع) امام سجاد(ع) به ‌تنهایی اسلام را نجات داده ‌است.

کد خبر 1091005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha