کمبود دانش و مهارت و آسیب های زندگی مشترک

تشکیل خانواده و زندگی مشترک مثل دیگر فصل و اصول زندگی نیازمند مهارت افزایی و کسب دانش است که بی توجهی به این کقوله آسیب های این دوران را افزایش و چالش هایی را در جامعه ایجاد کرده است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: تشکیل خانواده و ازدواج جوانان مقوله مهمی است که توجه به برای تامین نیازهای اجتماعی و تولید نسل برای حاکمیت مورد توجه بوده و از طرفی رسیدگی به این نیاز در دوران جوانی بسیاری از آسیب های اجتماعی مثل روابط نامتعارف را کنترل و از فساد اخلاقی جلوگیری می کند.

 

ازدواج جوانان با آسیب ها و موانعی مثل تجمل گرایی و سخت گیری خانواده ها روبرو شده که به پایه های این مهم آسیب زده و امروز شاهد کاهش آمار ازدواج و یا افزایش سن ازدواج در کشور هستیم و دل نگرانی هایی را هم به همراه آورده است.

 

پیش بینی بسته های حمایتی مثل تسهیلات بانکی و اطلاع رسانی به خانواده ها برای کاهش مانع تراشی و سخت گیری در ازدواج فرزندان همواره مورد توجه بوده اما موضوع جدی که کمتر به آن پرداخته می شود و آسیب های زیادی را به همراه دارد، موضوع آموزش و مهارت افزایی است که جوانان ضمن شناخت خود، ایده آل های همسر و ضرورت های زندگی مشترک مرحله به مرحله پیش رفته و تشکیل خانواده بدهند.

 

امروز موضوع آموزش مهارت های زندگی برای گروه های سنی مختلف نسبت به گذشته فراگیر شده اما این میزان آموزش برای زوج جوان کفایت نمی کند و تنها با چند جلسه کوتاه نمی توان مهارت مورد نیاز برای سال ها زندگی و تربیت فرزند را فراهم کرد.

 

همسرداری، گذشت، عفو، مهربانی، گذر از مشکلات و درک متقابل از جمله موضوعاتی است که زوج جوان باید بیاموزند و این موضوعات هم در توصیه های قرانی و مکاتب اخلاقی و منابر بیان شده و چه خوب که از قبل از ازدواج این مسائل از قرآن و اهل البیت(ع) آموخته شود.

 

ویژگی های همسر خوب از منظر قرآن و معصومین(ع) به خوبی و وضوح کامل بیان شده اما برخی در فراز و فرود این موضوع هستند و از طرفی روحانیون در منبر و جلسات وعظ باید به آن بپردازند و رسانه ها هم با همکاری کارشناسان این مسائل را موشکافانه بررسی کنند.

 

*ضرورت عفو و گذشت زن و شوهر

 

یکی از ابزارهای مهم روابط اجتماعی برای پایداری یک رابطه همین گذشت و عفو است که همواره در توصیه های دینی و روانشناسان به آن پرداخته شده که کمی از آن احساسات تنفر خود بخواهیم و نسبت به اشتباهات دیگران بزرگ نمایی و ایراد تراشی نکنیم.

 

این موضوع مهم به تعبیر آیت الله الظعمی «حسین مظاهری» از مراجع تقلید عالم تشیع در جامعه کم رنگ شده و چه مشکلاتی درپی این بی توجهی در جامعه فراگیر شده است.

 

معظم له، در درس اخلاق هفته گذشته خود کینه توزی را از گناهان بزرگ معرفی کرد و گفت: نباید زن و یا شوهر از همسر خود کینه ای در دل بگذارند که این موضوع آسیب جدی برای آن ها به همراه خواهد داشت.

وی به اعضای خانواده ها توصیه کرد تا نسبت به همدیگر گذشت داشته باشند و مسائل کوچک و اختلافات خانوادگی را بزرگ نکرده و راهی دادگاه و دادگستری برای شکایت نشوند.

 

«علیرضا معماریان» از روانشناسان مثبت گرا ایران با اشاره به موضوع گذشت از همدیگر در زندگی اجتماعی گفت: تنفر و بد بینی زندگی را سخت و دشوار و شرایط را برای خود انسان سخت می کند.

 

وی با بیان اینکه دوران سختی می گذرد وسختی ها تنها مربوط به زندگی یک سری از افراد نیست، خاطرنشان کرد: ما از باطن و قسمت های پنهان زندگی دیگران خبر نداریم که چه می گذرد و نباید ظاهر زندگی دیگر افراد را با باطن زندگی خودمان مقایسه کنیم.

 

*کم توجهی نهادهای فرهنگی و رسانه ای به موضوع خانواده

 

مفاهیم زیادی در یک زندگی مشترک نیاز است اما این موضوع کمتر مورد آموزش و تفسیر قرار گرفته و نهادهای فرهنگی مثل مدارس، دانشگاه ها، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون های مساجد، سازمان های مردم نهاد، بهزیستی و ده ها نهاد دیگر کمتر به نیازهای آموزشی خانواده ها پرداخته اند.

 

گنجینه قوی کتاب های آسمانی فرصتی برای ارائه سرفصل و محتواهای آموزشی است تا زندگی انسان بر مدار انسانیت و خوبی ها رقم بخورد.

 

مدیرستاد کانون های مساجد استان اصفهان با اشاره به طرح های آموزشی اجتماعی مثل سفیران اجتماعی و دوره های آموزشی تربیت فرزند و همسرداری در کانون های مساجد گفت: این برنامه از سال های گذشته انجام شده و در این دو سال اخیر به صورت مجازی بر روی سامانه بچه های مسجد فراگیر تر شده است.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» افزود: کتاب های متعددی در کتابخانه مساجد و بر روی سامانه بچه های مسجد وجود دارد که برخی از این کتاب ها د رقالب مسابقات کتابخوانی معرفی می شود.

 

سرپرست معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان از برگزاری بیش از هفت هزار جوان سال گذشته آموزش های پیش از ازدواج را فراگرفند، تصریح کرد: این دوره از آموزش های برای زوج های جوان حین ازدواج و پس از ازدواج هم برگزار می شود.

 

«عباس مرادیان» ادامه داد: این دوره های آموزشی توسط سازمان های مردم نهاد نهادینه شده و حجم زیادی از افراد از این برنامه های آموزشی بهره می برند.

 

گرچه اقداماتی به قول مدیران نهادهای متولی صورت گرفته اما این حرکت پایدار و کافی نبوده و باید بیشتر به آن پرداخته شود و صدا و سیما و دیگر رسانه ها در قالب فراورده های متفاوت خبری و تولیدات سمعی و بصری باید به آن بپردازند.

 

*غفلت جوانان از مطالعه و فراگیری آموزش های زندگی

 

علاوه بر اینکه کوتاهی در ارائه خدمات آموزشی در حوزه ازدواج و زندگی مشترک توسط نهادهای متولی صورت گرفته و این خدمات گسترده نشده، جوانان از مطالعه و فراگیری آموزش های زندگی نیز غفلت کرده و سراغ چنین مهارت هایی نمی روند.

استدلال هایی مثل اینکه الان زود است، به موقعش و هنگام ازدواج باید این مفاهیم را بیاموزیم، مانع از حضور آنان در کارگاه های آموزشی ازدواج  و یا مطالعه کتاب های مفید و اثر گذار شده و اصلا از نگاه قرآن و معصومین نیز به ویژگی زندگی خوب نپرداخته اند.

اگر تنها هفت هزار جوان در کارگاه های ازدواج استان اصفهان شرکت کرده اند در حالی که جمعیت جوان این استان به بیش از یک میلیون نفر می رسد، پس مابقی افراد نیاز خود را کجا و چگونه تامین می کنند.

 

کاهش آمار طلاق نیازمند معرفی ویژگی های زندگی خوب و اطلاع رسانی از شرایط یک زندگی و چگونگی رفتار با همسر و سبک زندگی در این خصوص است چه بسا که برخی از جوانان پس از تشکیل خانواده با کسب تجربه نسبت به ازدواج غلط خود پی برده اند و چه بسا که اگر آموزش های پایه را فراگرفته بودند در انتخاب خود دقت کرده و یا از در حین زندگی از ابزارهای مهمی مثل عفو گذشت استفاده می کردند.

 

کد خبر 1091054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha