اولویت سیاست خارجی در دولت جدید ارتباطات صمیمانه با کشورهای همسایه است

ترقی با بیان اینکه تا زمانی که امریکایی ها به تعهدات خود عمل نکنند برجام بازگشت پذیر نیست گفت: اولویت سیاست خارجی در دولت جدید ارتباطات صمیمانه با کشورهای همسایه است.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: در هر دولتی یکی از مهمترین محورها،رویکرد دولت ها با کشورهای منطقه است و این امر می تواند تا حد زیادی بر مناسبات اقتصادی کشور نیز موثر باشد. رابطه ایران با کشورهای همسایه یکی از بهترین فرصت های طلایی برای گسترش بازارهای بین المللی و توسعه و رونق اقتصادی است و می تواند به عنوان یک راهکار اساسی برای مقابله با تحریم ها از سوی دولتها مورد توجه قرار گیرد. بر همین اساس موضوع برجام و تجربیات حاصل از آن و همچنین شکل گیری روابط مطلوب ایران با کشورهای همسایه از جمله محورهای گفتگو با حمیدرضا ترقی معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی است که به شرح زیر ارایه می شود.

 

اولویت دولت سیزدهم در سیاست خارجی با توجه به دیدارهای اخیر وزیر خارجه با کشورهای همسایه چیست؟

اولویت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت جدید افزایش ارتباطات صمیمانه با همسایگان و کشورهای آسیای غربی به ویژه کشورهای اسلامی است؛ بنابراین طبیعی است که وزیر امور خارجه در راستای حسنه کردن روابط ایران با کشورهای همسایه و آسیای میانه و آسیای غربی و همچنین رفع کدورت ها میان کشورهای اسلامی و ایران و تقویت جبهه مقاومت اقدامات دیپلماتیک و جدی ای را دنبال کند.

 

آیا سیاست خارجه می تواند در خنثی کردن تحریم ها موثر باشد؟

تقویت بخش اقتصادی وزارت خارجه می تواند زمینه مبادلات اقتصادی میان ایران و این کشورهای اسلامی  را به سرعت فراهم کند تا مسیر خنثی کردن تحریم ها هموار شود. در حقیقت عملکرد وزارت خارجه در مناسبات سیاسی با کشورهای همسایه می تواند به عنوان یکی از راههای توفیق ایران در بازارهای بین المللی و توسعه اقتصادی ایران محسوب می شود.  

 

دیدارهای اخیر جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اسلامی تا چه اندازه در حوزه اقتصادی با توجه به شرایط اقتصادی امروز موثر است؟

قطعا این دیدارها در روابط اقتصادی و رونق آن موثر است زیرا تشنگی کشورهای همسایه برای صادرات کالاهای ایرانی به آن کشورها یک موضوع قبلی و جدی بوده است که متاسفانه از سوی دولت دوازدهم توجهی به آن نمی شد و این موضوع نادیده گرفته شد و همین مسئله می تواند در این دولت با توجه ویژه زمینه سازی شده و هرچه سریع تر این روابط و مناسبات افزایش یابد و گلایه هایی که این کشورها از عدم حضور ایران در بازارهای کشورهایشان و کوتاهی دولت ایران در تقویت مبادلات اقتصادی میان تجار ایرانی با کشورهای دیگر، می تواند فرصت بسیار مناسبی برای توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران فراهم کند.

 

موضوع برجام یکی از موضوعات مورد توجه دولت سابق بود که با فراز و نشیب های زیادی مواجه شد، با توجه به رویکرد دولت در سیاست خارجی سرنوشت برجام در دولت جدید به کجا می انجامد؟

در موضوع برجام تا وقتی که آمریکایی ها به تعهدات خود عمل نکنند و تحریم ها را لغو نکنند، هیچ معنا و مفهومی ندارد که در مورد آن بحث شود زیرا بحث های لازم و کافی در مورد برجام قبلا صورت گرفته است و اکنون وقت عمل به تعهدات است و تا اندازه ای زمان عمل به تعهدات دیر هم شده است.

 

در چه صورتی موضوع برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران دوباره مورد توجه قرار می گیرد؟

تا وقتی آمریکایی ها به تعهدات خود عمل نکنند و تحریم ها را لغو و از میان برندارند و راستی آزمایی این موضوع انجام نشود به هیچ وجه بحث برجام قابل بازگشت و طرح دوباره و بحث و گفت و گو نیست؛ بنابراین دولت خود را معطل برجام نمی کند و اکنون توپ در میدان آمریکا و غرب قرار دارد و در میدان ایران نیست و این تنها ادعای آنهاست و تا زمانی که آنها به تعهدات خود عمل نکنند، هیچ ضرورتی برای بحث مذاکره وجود ندارد.

 

مهمترین موضوع در سیاست خارجی در حال حاضر چیست؟

مهمترین موضوع در بحث سیاست خارجی اکنون وضعیت افغانستان است که اکنون در کنار شرایطی که پدید آمده است، قطعا کمتر به موفقیت ایران و افغانستان و بیرون راندن آمریکایی ها از منطقه توجه می شود؛ به هر حال دستاورد عظیمی اکنون در افغانستان به وجود آمده است و آن خروج فوری آمریکا از منطقه است.

 

دیدگاه ایران در مورد فعالیت طالبان در افعانستان چگون ارزیابی می کنید؟

 با توجه به اینکه ما مرز هزار کیلومتری با افغانستان داریم و طالبان همان گونه که رسما اعلام کرده است، نمی خواهد اجازه دهد که از داخل کشور افغانستان به همسایگان آسیب امنیتی وارد شود، بنابراین امنیت مرز شرقی ما با اقتداری که طالبان در آنجا به کار برده است و تمام عوامل ضد جمهوری اسلامی ایران اعم از داعش، جند الشیطان و سایرین را سرکوب کرده، امنیت قابل توجهی در مرز شرقی ایجاد شده است و همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند ما باید ببینیم ملت افغانستان چه نوع حکومتی و چه نوع دولتی را می پسندند و آن را می پذیرند و بر اساس منافع ملت افغانستان در رابطه با مسایل افغانستان موضع گیری کنیم و این شرایط، شرایط مطلوبی برای آن است که ما در آینده نسبت به مهار تولید مواد مخدر که آسیب های جدی به کشور ما وارد کرده است و هزینه های سنگینی را برای مقابله با آن پرداختیم، بتوانیم با همکاری طالبان جلوی کشت این موضوع را در افغانستان بگیریم و ثانیا با حفظ امنیت مرزها دغدغه و نگرانی خود را نسبت به عوامل ضد انقلاب و وابسته به برخی کشورهای متحجر منطقه را پاسخ دهیم.

 

کد خبر 1091099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha