لزوم تشکیل وزارت خانواده/  مجموعه های فرهنگی حضور بیشتری در فضای مجازی داشته باشند

فضای مجازی بیشترین تاثیر را بررفتارهای اجتماعی دارد و یکی از نکاتی که باید برای آن تدابیری اندیشیده شود تشکیل وزارت خانواده است. این وزارت می تواند با تمرکز و خلاقیت بهتری آسیب های رفتاری خانواده ها را بررسی و راهکارهای عملی ارائه دهد.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: خانواده اساس هر چیزی است، در تعابیر علوم اجتماعی خانواده به عنوان یک جامعه کوچک تعریف می شود که با حضور چندین خانواده جوامع بزرگتر تشکیل می شوند.

 

در ادیان و مذاهب مختلف از جمله دین اسلام از دیرباز ویژه برنامه های مختلفی برای خانواده و رفتارهای آنها تعریف شده که هر خانواده با رعایت دقیق و اصولی آنها در طول حیات خود کمتر به مشکلی بر می خورند.

 

با توسعه فضای ارتباطی، شبکه های اجتماعی و اینترنت تا حدودی فضای عمومی خانواده ها تحت الشعاع این توسعه قرار گرفت و کار تا جایی پیشرفت که بسیاری از خانواده ها به دلیل عدم استفاده درست از فضای مجازی از هم پاشیدند، خوشبختانه در کشور ما نسبت به سایر کشورهای جهان این موضوع کمتر دیده می شود اما در صورتی که توجه ویژه ای به رفتارهای رسانه و خانواده نشود قطعا تبعات نامطلوبی در پی خواهد داشت.

 

الگوبرداری غیر صحیح و نبود نظارت بر فعالیت های رسانه ای منجر به آسیب های فراوانی برای خانواده ها می شود

یک روانشناس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: با گسترش فضای مجازی در یک دهه اخیر امید می رفت اتفاقات بسیار مطلوبی برای جوامع مختلف صورت گیرد هر چند که نتایج خوبی در پی داشت اما اگر به صورت عمومی به رصد رسانه ای جهان نگاهی انداخته باشیم می بینیم که روند توسعه فضای مجازی بیشتر به مسیر تخریب راه پیدا کرده است.

 

«زهرا ساربانی» می افزاید: یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود ضرورت مدیریت رفتاری خانواده ها در شرایط گوناگون است به این نحو که اعضای خانواده هر آنچه را که در فضای مجازی و رسانه ها می بینند نباید خواستار اجرایی عینی آن بشوند؛ بسیاری از این رفتارها خلاف واقع بوده و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند.

 

وی با بیان اینکه الگوبرداری غیر صحیح و نبود نظارت بر فعالیت های رسانه ای منجر به آسیب های فراوانی برای خانواده ها می شود تصریح می کند: اعضای خانواده و در راس امور والدین با نظارت صحیح بر استفاده درست فرزندان از فضای مجازی تا حدودی می توانند از آسیب های این فضای خطرناک جلوگیری کنند.

 

مجموعه های فرهنگی در کشور باید توجه ویژه ای به تولیدات رسانه ای ویژه خانواده ها داشته باشند

یک کارشناس فرهنگی مذهبی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز می گوید: امروزه بخش عمده ای از تمرکز استکبار جهانی بر تخریب کانون پرمهر خانواده های مسلمانان قرار گرفته و تا حدودی توانسته اند بخشی از اهداف خود را در برخی کشورهای اسلامی اجرایی کنند اما در کشور ما به دلیل پایبندی اکثریت به برخی اعتقادات ملی و مذهبی اجرایی سازی این اهداف با شکست مواجه شده است.

 

«حجت الاسلام رضا مجدم» ادامه می دهد: تاسیس بسیار رسانه ها با هدف تاثیرگذاری بر خانواده ها نمونه ای از اهداف استکبار جهانی است در صورتی که ما نتوانیم برنامه مناسبی با جذابیت های مختلف برای افراد جامعه راه اندازی و اجرا کنیم قطعا افراد به سمت شبکه های رسانه ای استکبار گرایش پیدا می کنند.

 

وی با بیان اینکه مجموعه های فرهنگی در کشور باید توجه ویژه ای به تولیدات رسانه ای ویژه خانواده ها داشته باشند اضافه می کند: ضعف رسانه ای در فعالیت های مجموعه های فرهنگی به وضوح دیده می شود، اکنون و با توجه به شرایط کرونایی و روند روبه جلو توسعه شبکه های اجتماعی اگر مجموعه های فرهنگی به صورت جدی وارد این فاز نشوند قطعا در چند سال آینده با شکست بسیار بدی مواجه خواهیم شد.

 

بنابراین باید عنوان کرد که رسانه و فضای مجازی امروزه بیشترین تاثیر را بر رفتارهای اجتماعی افراد می گذارد و یکی از نکاتی که باید هرچه سریع تر مسئولان کشوری برای آن تدابیری داشته باشند راه اندازی وزارت خانواده است، این وزرات می تواند با تمرکز بیشتر و خلاقیت بهتری آسیب های رفتاری خانواده ها را بررسی و راهکارهای عملی ارائه دهد.

 

در این میان نقش مجموعه های فرهنگی بسیار حائز اهمیت است؛ داعیه داران فعالیت های فرهنگی به جای برگزاری گردهمایی ها و جلسات کم ثمر در طول سال، بیشتر تمرکز خود را بر فرهنگ سازی و اجرایی کردن برنامه های فرهنگی با موضوع خانواده باشند.

 

با توجه به اینکه توجه به موضوع خانواده یکی از دغدغه های مهم مقام معظم رهبری است شایسته است سازمان ها و نهادهای فرهنگی که متولی امر هستند اعتبارات بیشتری را برای پیگیری و برنامه های فرهنگی خانواده ها تخصیص دهند.

 

کد خبر 1091120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha