طرح غربی ساخت جهانی بهتر؛ رقیبی برای ابتکار چینی کمربند-راه

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی طرح غربی ساخت جهانی بهتر و اینکه این طرح رقیب ابتکار چینی کمربند-راه است یا خیر، پرداخت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، معاونت مطالعات سیاسی این مرکز در گزارشی به بررسی طرح غربی ساخت جهانی بهتر و اینکه آیا این طرح رقیبی برای ابتکار چینی کمربند-راه است، یا خیر، پرداخت.

در این گزارش آمده: مهم ترین خروجی آخرین نشست سران گروه هفت اعلام طرح ساخت جهانی بهتر به منظور پر کردن شکاف سرمایه گذاری در بخش زیرساخت میان کشورهای توسعه یافته از یک طرف و کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته از طرف دیگر بود.

در ادامه این گزارش تصریح شده: با در نظر گرفتن این نکته که رشد فزاینده قدرت چین و بازگشت رقابت قدرت های بزرگ به صحنه بین المللی در حال حاضر مهم ترین تهدید علیه آمریکا تلقی می شود، این طرح را می توان جایگزینی برای طرح کمربند-راه چین و روشی برای خنثی کردن افزایش نفوذ استراتژیک پکن در جهان در حال توسعه دید. گزارش حاضر به طور خلاصه ابعاد گوناگون طرح ساخت جهان بهتر را بررسی کرده و به مقایسه آن با ابتکار کمربند-راه چین می پردازد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

کد خبر 1091466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha