پروژه چهار باغ، شرق مشهد را در مسیر ریل گذاری توسعه پایدار قرار می دهد

شهابی با اشاره به اینکه قرار است در ۷.۵ هکتار از اراضی چهار باغ شیرین ۱۸۵۰ واحد مسکونی راب رای دهک های پایین جامعه را در متراژهای ۵۰ تا ۱۱۰ متری بسازیم، گفت: پروژه چهار باغ، شرق مشهد را در مسیر ریل گذاری توسعه پایدار قرار می دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «سید مرتضی شهابی» امروز(۱۴ شهریور) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه تعریف پروژه چهار باغ در اراضی ۷۱۳ هکتاری کارخانه قند شیرین انجام شده، گفت:تا کنون توسعه شهر مشهد بنا به مصالح عده ای به سمت غرب و نامتوازن بوده ولی بخش شرق مشهد هم ظرفیت های بالایی دارد که استفاده نشده است.

 

مدیر پروژه چهارباغ مشهد با اشاره به اینکه در جلسات متعددی که برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که از اراضی شیرین برای توسعه شرق مشهد استفاده کنیم، گفت:پروژه چهار باغ مشهد ۵۶ هکتار است که مقرر شده تا مشهد قدیم را در این مکان بازسازی و به شکل واقعی احداث کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه این پروژه که حجم سرمایه گذاری بالایی دارد، ادامه داد: قرار است در ۷.۵ هکتار از این اراضی پروژه اقامتی ۱۸۵۰ واحدی را در متراژهای ۵۰ تا ۱۱۰ متری بسازیم که مقدمات احداث زیرساخت و توسعه فیزیکی آن آغاز شده و مجوزهای لازم هم از کمیسیون ماده ۵ اخذ شده است.

 

شهابی افزود: ساخت این پروژه علاوه بر سرمایه گذاری حدود ۹۳ هکتار اراضی را برای ورود به محدود به شهرداری واگذار کردیم که ۱۹ هکتار آن که به دانشکده علوم پزشکی هبه شده و تبدیل به بیمارستان ۶۶۰ تختخوابی شیرین خواهد شد همچنین ۱۲ هکتار هم فضای تجهیزات شهری پیش بینی شده که قرار است توسط سرمایه گذار احداث شود و ۴۵ هکتار هم فضای سبز تجهیز شده در این پروژه تعریف شده است.

 

مدیر پروژه چهارباغ مشهد با بیان اینکه این پروژه شرق مشهد را در مسیر ریل گذاری توسعه پایدار قرار می دهد، اظهارکرد: ۱۲ هکتار از اراضی هم برای بازآفرینی منطقه طرق استفاده خواهد شد همچنین کاربری این زمین ها در طرح تفضیلی مشهد طراحی شده است.

 

وی با اشاره به اینکه آماده سازی زیرساخت ها ۱۰ ماه زمان می برد و منابع ساخت از فروش قطعات زمین انجام می شود بخشی از درآمدهای این مکان صرف ساخت پروژه می شود، گفت:کانسپت پروژه قرار است باغ ایرانی باشد و چهار باغ سازی هم یکی از سبک های باغ سازی است لذا ما به شناسایی چهارباغ های مختلف در استان پرداختیم که به چهار باغ در دوره تیموری رسیدیم.

 

شهابی با تاکید بر اینکه معبر اصلی این پروژه چهارده متر و با طراحی معماری ایرانی و مسیر آب خواهد بود که برگرفته از رود بالا خیابان به پایین خیابان است، گفت:در انتهای مسیر پیاده رو کوشک هشت بهشت را داریم که در زمان نادرشاه احداث شده بود همچنین در کاربری هشت بهشت مجموعه رستوران ها و سالن های چند منظوره با همان معماری ایرانی طراحی شده است.

 

مدیر پروژه چهارباغ مشهد ادامه داد:در شمال پروژه مجموعه ورزشی چوگان میدان شامل ۵ هزار متر زمین سوارکاری، زمین های ورزشی و حمام ایرانی خواهد بود همچنین در قسمت جنوب پروژه مجموعه خدماتی با طراحی عمارت کلاه فرنگی انجام می شود.

 

وی با اشاره به اینکه پیاده رو سلامت بالغ بر دو کیلومتر و مسیر ۴ کیلومتری دوچرخه سواری از دیگر طراحی های این پروژه است، اظهارکرد:ورودی این پروژه بر مبنای ورودی های قدیم مشهد است، معابر کارآمد و عریض خواهد بود و در طراحی این مجموعه محله هایی گنجانده شده که تمامی برگرفته از مشهد قدیم است.

 

شهابی با بیان اینکه در پروژه چهارباغ شیرین ۲۰۰ قطعه ۲ هزار متری داریم که یکی از موارد توجه شده در طراحی این پروژه، حفاظت و نگهداری آن آسان بوده، گفت:ما پروژه ای طراحی کردیم که باغ و مکان مسکونی مالک در یک مکان باشد و به تمام نیازها دسترسی داشته باشد.

 

مدیر پروژه چهارباغ مشهد ادامه داد: ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه تهیه زیرساخت ها می شود و حدود هزار میلیارد تومان اعتبار این پروژه است و بالغ بر ۲ هزار نفر هم اشتغال زایی ایجاد می‌ کند که ساخت فضاهای عمومی ۱۰ ماه و کل پروژه بین ۲ تا ۳ سال زمان می برد.

 

وی با تاکید بر اینکه در این پروژه سعی کردیم که فقط ۱۰ درصد قطعات ۲ هزار متری زیربنا برود، اظهارکرد: سالها توسعه مشهد به سمت غرب رفته که این معضلی برای شهر محسوب می شود و این پروژه توازن خوبی در شهر ایجاد می کند که در حوزه پدافند غیرعامل هم بسیار مناسب است‌.

کد خبر 1091496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha