اجرای فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام در جریان است/  پالایشگاه گاز ایلام  صنعتی   محصول محور است

نوریان با بیان اینکه گوگرد تولید پالایشگاه گاز ایلام یکی از باکیفیت ترین گوگردهای تولیدی در کشور است، گفت: قرارداد شرکت پیمانکار فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری ابلاغ شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام در  مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام،اظهار کرد: پالایشگاه گاز ایلام از سال ۸۶ به بهره برداری رسیده و از دو منظر برای شرکت ملی گاز و وزارت نفت یک نقش استراتژیک را در کشور به لحاظ بالانس و ایجاد تعادل در شبکه انتقال گاز و محصول محور بودن ایفا می کند.

 

«روح الله نوریان»  تصریح کرد: با توجه به اینکه  پالایشگاه  گاز ایلام در غرب کشور قرار دارد و به نوعی در انتهای شبکه انتقال گاز کشور است، در زمان های پیک مصرف گاز به ویژه در زمستان برای استانی های غربی کشور از جمله ایلام، کرمانشاه و کردستان، نقش موازنه ای را  در  فشار گاز و  بالانس توزیع گاز در شبکه انتقال دارد.

 

وی بیان کرد: در سال های گذشته و قبل از اجرای خط ششم گاز سراسری کشور، این نقش پررنگ تر بود  و امروز با اجرای خط ششم سراسری، مشکلات افت  فشار گاز در شبکه به خصوص در استان های کردستان  و کرمانشاه مرتفع شده است  و مشکل خاصی در این حوزه وجود ندارد با این حال برای استان ایلام  در پیک مصرف، بسیار نقش حیاتی در  مصرف گاز دارد.

 

پالایشگاه گاز ایلام محصول محور است

نوریان با بیان اینکه پالایشگاه گاز ایلام یک پالایشگاه  محصول محور است، یادآور شد:  این پالایشگاه،  لحاظ تنوع و سبد محصولات تولیدی، مطابق  با مجتمع پارس جنوبی است و تقریبا  زنجیره کامل از اتان، متان،  ال. پی. جی، میعانات گازی و گوگرد در شرکت پالاش گاز ایلام تولید می شود و از این منظر، دارای تنوع محصولات تولیدی است که هم برای صنایع پایین دستی  و هم در چرخه اقتصاد داخلی کشور و درآمدزایی، نقش تاثیرگذاری دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه در حال حاضر در این پالایشگاه امکان تزریق روزانه ۵.۸ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به شبکه سراسری گاز وجود دارد، افزود: ظرفیت تولیدی روزانه پالایشگاه گاز ایلام ۲۵۰ تن  گوگرد، ۴۳ تن اتان،  ۵۰۰ تن میعانات و ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن گاز ال. پی. جی است.

 

رشد قابل توجه تولید محصولات پالایشگاه گاز ایلام

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته که سال جهش تولید بود، پالایشگاه گاز ایلام  تقریبا در همه  محصولات رشد قابل توجهی داشته است، گفت:  این شرکت در تولید گاز  ال. پی. جی نسبت به سال ۹۸  حدود  ۲۱۱ درصد رشد  و در گوگرد  ۷ درصد و در تولید اتان نزدیک ۳۰ هزار تن تولیدداشته است.

 

نوریان تصریح کرد:  با برنامه ریزی های انجام شده و کارهای خوبی که در زمینه  پایداری  تولید، افزایش بهره وری و راه اندازی صنایع پایین دستی مانند واحد اُلفین پتروشیمی ایلام صورت گرفته است، امید  است که روز به روز این شرایط پایدارتر شود و شرکت پتروشیمی ایلام بتواند به شکل مستمر دریافت خوراک را از پالایشگاه گاز داشته باشد.

 

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام یادآور شد:  در ۵ ماهه اول امسال در زمینه  تحویل  گاز به شبکه  سراسری کشور۶ درصد و همچنین ۸ درصد در تولید میعانات،  ۲۵۵ درصد در تولید گاز مایع خام رشد داشته ایم  و سال گذشته نیز آمارها همه صعودی بوده است و امسال نیز ۲۹ هزار تن تولید  اتان در ۵ ماهه اول سال جاری داشته ایم و این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال گذشته تولید اتان را در این پالایشگاه نداشتیم.

 

گوگرد تولیدی پالایشگاه گاز ایلام یکی از باکیفیت ترین گوگردهای تولیدی در کشور است

وی با بیان اینکه در زمینه تولید گوگرد در ۵ ماه اول سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل  ۲۵ درصد رشد داشته ایم، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود امسال رکورد تولید گوگرد به شکل  قابل توجهی نسبت به کل سنوات گذشته  شکسته شود و این امر برای کل  صنایعی که مصرف کننده گوگرد هستند، یک مزیت خوب خواهد بود، چرا که گوگرد تولیدی در استان  بالاترین  کیفیت را  در سطح کشور  داشته و  درجه خلوص  آن ۹۹.۰۸ درصد است.

 

نوریان با تاکید بر اینکه گوگرد تولیدی پالایشگاه گاز ایلام یکی از باکیفیت ترین گوگردهای تولیدی در کشور است که مشتری های خاص خود را هم دارد، افزود: ما به دنبال تنوع در محصولات تولیدی در پالایشگاه گاز ایلام هستیم،  سال گذشته  خط تولید آزمایشی کود بنتونیتی راه اندازی شده است و به دنبال اخذ مجوزهای لازم تولید این محصول هستیم که رسما تولید ان آغاز شود، تولید این محصول می تواند به افزایش بهره روی ۱۵ تا ۲۰ درصدی محصولات کشاورزی در استان کمک کند.

 

وی بیان کرد: استان های غربی هم یکی از قطب های کشاورزی کشور  محسوب می شوند و تولید این محصول در پالایشگاه گاز ایلام می تواند بازار خوبی  در این حوزه ایجاد کند، ما در شرکت پالایش گاز ایلام از هر سرمایه گذاری که صنایع پایین دستی حوزه گوگرد  سرمایه گذاری کنند به ویژه سرمایه گذرانی که نیاز با گوگرد مذاب داشته باشند، استقبال و حمایت می کنیم.

 

روزانه ۴۰۰ مگاوات ساعت برق تحویل  شبکه برق استان تحویل داده می شود

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام ابراز کرد: در راستای  حوزه مسئولیت های اجتماعی در حوزه تامین برق و کمک  به کم شدن خاموشی های برق استان نیز در  سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود۵۱ درصد در زمینه تحویل برق به شبکه برق رشد داشته ایم و امسال نیز  تا کنون ۲۹  هزار مگاوات برق به  شبکه برق استان تحویل شده که این میزان نیز  ۶۵ درصد رشد داشته است  به طور متوسط روزانه ۴۰۰ مگاوات ساعت برق تحویل  شبکه برق استان تحویل داده می شود که  نقش و سهم مهمی در کاهش خاموشی های برق استان دارد.

فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام در حال اجرا است

نوریان با اشاره به اجرای فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام، ابراز کرد: کارهای  مطالعات و طراحی اولیه فاز دوم پالایشگاه در سنوات گذشته انجام شده بود، در سال ۹۹  کارهای پیمان سپاری آن شروع شد و تهیه اسناد پیمان و انتخاب  پیمانکار و مشاور آن نیز انجام  و کار مناقصه برگزار شده است،  اواخر سال گذشته پیمانکار فاز دوم توسط شرکت مهندسی  توسعه گاز ایران انتخاب  و رسما قرارداد  شرکت پیمانکار از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری ابلاغ شده است.

 

وی بیان کرد: شرکت پیمانکار فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام، نسبت به کار تجهیز کمپ و کارگاه اقدام کرده است، کارهای  جداسازی و ایزوله کردن مسیرهای فاز دوم  از فضای سایت انجام شده است، در واقع فاز دوم  در محیط سایت فاز یک انجام می شود و بر این اساس کار جداسازی باید انجام شود و این موضوع نیز سختی کار را چند برابر می کند.

 

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام ابراز کرد: رعایت مسائل ایمنی این پیمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که خوشبختانه تمهیدات لازم در این زمینه  انجام شده است و مسیرها و محیط انجام این فاز کاملا ایزوله و شرایط لازم برای انجام کار مهیا شده است، پیمان فاز دوم ۳۶ ماهه است که اگر کار به موقع آغاز شود و تجهیزات به داخل سایت منتقل شوند، پیش بینی می شود مطابق زمانبندی فاز دوم انجام شود البته کارهای طراحی سایت و فاز دوم انجام و خرید تجهیزات هم در جریان است.

 

هیچ آلایندگی در پسآب پایین دست پالایشگاه وجود ندارد

وی با بیان اینکه در حوزه محیط زیست در سه حوزه هوا، آب و خاک نیز فعالیت های گسترده ای  انجام شده که به تائید سازمان محیط زیست هم رسیده است، افزود:  در حوزه آلایندگی آب، تصفیه خانه پیشرفته در بخش های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی احداث شده که پس آب  پالایشگاه را کاملا تصفیه می کند و تمام آیتم های آن به شکل پایش لحظه ای و آن لاین انجام می شود و هیچ آلایندگی در پس آب پایین دست پالایشگاه وجود ندارد و آبیاری فضای سبز با استفاده از آب  تصفیه خانه انجام می شود.

 

نوریان ابراز کرد: اگر پتروشیمی ایلام  دریافت خوراک را به صورت مستمر از پالایشگاه را داشته باشد تقریبا بحث فلرینگ ما به سمت زیرو فلرینگ حرکت می کند و  در زمان هایی که پتروشیمی ایلام دریافت ندارد بخشی از محصول با توجه به عدم ظرفیت ذخیره سازی با استفاده از تانکر به عسلویه  با هزینه های گزاف ارسال می شود و این امر در راستای کاهش میزان آلایندگی هوا است.

 

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: در زمینه آلایندگی خاک با گمانه زنی هایی  که انجام  می شود و آزمایش های نمونه ای مختلف توسط آزمایشگاه  مرجع مورد تائید سازمان  محیط زیست در فواصل مختلف، خوشبختانه آلایندگی در حوزه خاک نداریم و با آخرین آنالیزهای انجام شده سطح اثر گذاری انتشارات گازهای فلر حداکثر  به یک و نیم کیلومتر  کاهش یافته است.

 

وی بیان کرد: در شعاع محیطی پالایشگاه با اقدامات انجام شده از قبیل ایجاد فضای سبز ۲۵و نیم هکتار فضای سبز و درخت کاری  و همچنین خارج از محیط پالایشگاه نیز در  پایین دست پالایشگاه درختکاری با گونه های محلی، اقدامات محیطی زیستی مناسبی انجام شده است و این برنامه را به همین شکل  ادامه خواهد داشت.

 

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام  یادآور شد: عوارض ناشی از آلایندگی نیز هر ساله به استان پرداخت می شود، در حوزه مسئولیت های اجتماعی نیز سال گذشته طرح جامعی در حوزه های مختلف از جمله بهداشت، آموزش، فضای ورزشی، محیط زیست و ...  تهیه شده است و مصوبه آن در شرکت ملی گاز نهایی شده  و برای تخصیص اعتبار به وزارت نفت ارسال شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: آن چیزی که هم می توانستیم از امکانات موجود در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی از جمله اختصاص تانکر آبرسانی برای روستاهای محروم، اختصاص بسته های حمایتی از اقشار آسیب پذیر در ایام کرونا و سایر کمک ها انجام شده است.

 

ضرورت ایجاد صنایع پایین دستی و پترو پالایش ها برای ایجاد اشتغال در استان

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه یکی از دغدغه های ما اشتغال جوانان جویای کار در حوزه نفت و گاز است، خاطرنشان کرد: بیشترین حجم مراجعه ما، آمار متقاضیان کار و اشتغال است که با توجه به ممنوعیت های قانونی و اینکه ۱۶ سال از احداث پالایشگاه می گذرد و تقریبا جذب نیروی آن کامل است، امکان پاسخگویی به طیف گسترده جوانان جویای کار استان را ندارد  و می طلبد صنایع  پایین دستی و زنجیره های تکمیلی صنایع  پترو پالایش ها در استان راه اندازی گردد که از ظرفیت نفت و گاز استان استفاده شود.
 
 
 

 

 

کد خبر 1091500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha