یازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور  در شیراز برگزار می شود

قربانی کشکولی گفت: یازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور، چهارشنبه ۱۷ شهریورماه بعد از نماز مغرب و عشا در سالن شهدای عشایر در آموزش و پرورش عشایری فارس در شیراز برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «امین الله قربانی کشکولی»، امروز (دوشنبه 15 شهریور) در نشست خبری یازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور، گفت: این سوگواره از 11 سال پیش شکل گرفت که یک خلاء فرهنگی، ارزشی و مذهبی وجود داشت و سعی شد از آن سال این خلاء را از بین ببریم.

دبیر یازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور اضافه کرد: برنامه های اجتماعی و فرهنگی اقوام و عشایر متولی مشخصی ندارد و هر گاه عشایر را می خواهند معرفی کنند به لباس و موسیقی آنان توجه می شود و اگر متولیان امر وارد جریان شوند مشکلات رفع می شود و معرفی عشایر صرفا به مسئله لباس و موسیقی بسنده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 400 شاعر عشایر شناسایی شدند و نزدیک به یک هزار و 200 آثار مختلف دریافت و برخی از این آثار به مداحی تبدیل شده است، اظهار کرد: روند شناسایی شاعران عشایر در حال اجراست و از این رو تعدادی از شعرای اهل سنت را جذب کردیم و شعر در مدح امام حسین (ع) می گویند و این افراد را شناسایی کردیم.

قربانی کشکولی با یادآوری این مطلب که موضوع فرهنگ و اجتماعی عشایر کمتر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: به دنبال بین المللی شدن این سوگواره هستیم و لازم است افرادی که مسئول هستند کمک کنند.

دبیر یازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور با یادآوری این مطلب که عشایر در حاشیه شهرها در حال سکونت هستند و به دنبال این هستیم که فرهنگ عشایر به حاشیه نرود، افزود: فراخوان در تیرماه اعلام شد و با توجه به وضعیت کرونایی به صورت مجازی برگزار می کنیم و تاکنون 95 اثر رسید و 16 اثر انتخاب شده است که از شاعران از استان های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، تهران، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، سیستان و بلوچستان، قم و فارس در این سوگواره حضور یافتند.

وی با اشاره به اینکه متولی اصلی این سوگواره موسسه فرهنگی هنری «رهروان اندیشه امامت» است، گفت: پنج شاعر حضور فیزیکی خواهند داشت که از فارس هستند و مابقی شعرا به صورت مجازی حضور دارند.

قربانی کشکولی با اشاره به اینکه چهارشنبه 17 شهریورماه بعد از نماز مغرب و عشا در سالن شهدای عشایر در آموزش و پرورش عشایری فارس در شیراز برگزار می شود، افزود: این مراسم 40 نفر مدعو بیشتر ندارد و احتمالا آیت الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس حضور می یابد.

 

کد خبر 1091809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha