افزایش دو برابری میزان آتش سوزی های گلستان

سرپرست مدیریت بحران استان گلستان می گوید در سال ۱۴۰۰ و در ۶ ماهه نخست میزان آتش سوزی ها دو برابر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، خشکسالی و سهل انگاری باعث شده که هر از گاهی گوشه ای از قلب طبیعت استان گلستان در آتش بسوزد.

 

جبران خسارت هایی که آتش در عرصه های منابع طبیعی و کشاورزی به ارمغان می آورد گاهی غیر ممکن است و تداوم این شرایط باعث خواهد شد که دیگر از فضای بکر و دست نخورده جنگل های هیرکانی خبری نباشد و حتی بعدتر از آن گونه های بیشتری از حیوانات حفاظت شده منقرض شوند.

 

*وقوع 191 آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی گلستان

در این راستا «رسول حسام» سرپرست مدیریت بحران استان گلستان می گوید که امسال تنها در این 6 ماهه شاهد 191 حریق در سطح عرصه های جنگلی و منابع طبیعی استان بودیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد دو برابری نشان می دهد.

 

سرپرست مدیریت بحران استان گلستان ادامه داد: افزایش تعداد آتش سوزی ها در عرصه های منابع طبیعی می تواند به دلیل شرایط خشکسالی در امسال باشد.

 

حسام بیان کرد: در سال های اخیر در حوزه ارتقاء تجهیزات برای اطفاء حریق اقدامات خوبی صورت گرفته و پرسنل خدوم منابع طبیعی و محیط زیست در این راستا پرتلاش بودند.

 

وی افزود: شاهد نوسازی ناوگان خودرویی برای مقابله با بحران ها در تمامی دستگاه ها هستیم البته تجهیزات و اطفاء حریق که در استان پیش بینی شده کفاف نمی کند.

 

این مقام مسئول متذکر شد: شاهد استقرار بالگرد به صورت دو هفته یکبار در استان هستیم و این بالگردی در منطقه شمال مستقر است و ماموریت آن مسائل امداد و نجات است و از این بالگرد نیز به منظور اطفاء حریق استفاده می کنیم و مجهز به سد آب پاش است.

 

حسام تاکید کرد: در راستای اطفاء حریق به نیروهای مسلح ماموریت داده شده که مرکز هوایی راه اندازی کند و این مرکز بنا درخواست استان و یا سازمان جنگل ها وارد ماموریت می شود.

 

وی متذکر شد: در گذشته 48 تا 72 ساعت هماهنگی برای حضور بالگرد طول می کشید و این مدت زمان در حال حاضر به چند ساعت رسیده است.

 

*ریشه آتش سوزی ها عوامل انسانی است

اما «عبدالرحیم لطفی»، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان ریشه آتش سوزی ها را عوامل انسانی می داند و معتقد است که بزرگترین چالش در مهار آتش و کنترل و پایش عرصه های جنگلی و مرتعی به شمار می رود.

 

مدیرکل منابع طبیعی گلستان ادامه داد: به ازای هر یک هزار هکتار در شرایط عادی یک قرقبان و به ازای هر 15 هزار هکتار یک قرقبان داریم ولی در شرایط فعلی این مهم محقق نشده و کمتر از آن است.

 

وی به همجواری مزارع کشاورزی با مراتع اشاره کرد و گفت: 6 هزار و 700 کیلومتر مرز مزارع کشاورزی گلستان با عرصه های جنگلی و مرتعی داریم که دو هزار و 500 کیلومتر آن در نقاط بحرانی قرار دارد.

 

این مقام مسئول بیان کرد: در امسال در بین مرزهای مزارع کشاورزی و جنگل ها سه برابر سال گذشته آتش بر ایجاد کردیم ولی با این وجود به دلیل عدم توجه گردشگران و سهل انگاری برخی از کشاورزان شاهد این میزان آتش سوزی بودیم.

 

گرچه مسئولان امر خشکسالی و عوامل انسانی را منشاء آتش سوزی های عرصه های جنگلی و مرتعی می دانند اما برخی از اقدامات مثل استفاده از ابزارهای نوین سنسورهای حرارتی و دوربین های پایش حرارت و همچنین استفاده از پهپاد می تواند با توجه به کمبود نیرو به کمک منابع طبیعی و محیط زیست گلستان بیاید.

 

همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که می تواند به کاهش خسارت های ناشی از آتش سوزی در عرصه های جنگلی منتج شود استقرار بالگرد است.

 

گرچه بنا به گفته مدیریت بحران استان گلستان زمان هماهنگی برای حضور بالگرد کاهش یافته اما حضور بالگرد می تواند در انتقال نیرو به مناطق صعب العبور برای جلوگیری از آتش و کاهش سطح آتش سوزی بسیار موثر باشد.

 

*دغدغه مهار آتش و فقدان بالگرد اطفاء حریق در گلستان

عدم استقرار بالگرد در استان گلستان واکنش «ابراهیم قدمنان»، فرماندار کردکوی را نیز به همراه داشته است.

 

فرماندار کردکوی معتقد است که استقرار بالگرد در استان شمالی که وسعت زیادی از آن جنگل های با ارزش هیرکانی است ضروری است و باید مسئولان کشور فکری برای آن کنند.

 

قدمنان بیان کرد: حضور بالگرد می تواند علاوه بر عرصه های امدادی در مبارزه با قاچاقچیان چوب و همچنین کاهش میزان شکار غیرقانونی موثر باشد.

 

وی افزود: در هنگام آتش سوزی در عرصه های جنگلی یکی از چالش ها اعزام نیرو به منطقه است چرا که بسیاری از آتش سوزی ها در منطقه صعب العبور اتفاق می افتد.

 

کد خبر 1091976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha