فرهنگ سازی و ترویج مفاهیم  نهج البلاغه نیاز ضروری امروز جامعه است

دوزبخشیان گفت: فرهنگ سازی و ترویج مفاهیم نهج البلاغه نیاز ضروری امروز جامعه است که در این زمینه بنیاد نهج ابلاغه ملایردر شهرستان برنامه های خوبی را در دستور کار دارد.

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر، کتاب‌ شگفت‌انگیز نهج‌البلاغه در حوزه‌ فرهنگ‌ اسلامی‌ توجه‌ اندیشمندان‌ و معرفت‌پژوهان‌ رشته‌های‌ مختلف‌ اسلامی‌ از ادبیات، تاریخ، اخلاق، عرفان، حکمت‌ و کلام، سیاست‌ و حکمرانی‌ و مدیریت را برانگیخته و به‌عنوان‌ یکی‌ از مهم‌ترین‌ منابع‌ قابل‌ استناد و قابل‌ تامل‌ استفاده شده‌ است.

نهج‌البلاغه دومین کتاب گران‌سنگ بشر بعد از قرآن کریم است و پیروی از این کتاب نورانی و رهایی بخش بسیار سفارش شده‌ بنابراین راه نجات و رمز سعادت انسان و جوامع بشری در پیروی به این کتاب شریف و پیروی از سبک زندگی علوی است.

یکی از وجوه اشتراک قرآن و نهج‌البلاغه کلمات مولا امیرالمومنین (ع) به عنوان برجسته‌ترین چهره علمی قرآنی پس از حضرت محمد (ص) است که کلمات ایشان منطبق با فطرت است و به هر کسی به درستی تحویل داده شود، فطرت پذیر است.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند "علی مع‌القرآن والقرآن مع علی" و با توجه به این حدیث باید گفت: مهجوریت، در حقیقت مهجوریت ما در ساحت بیکران و قدسی قرآن و نهج‌البلاغه از اشتراک‌های قرآن و علی (ع) است که حتی خود قرآن نیز به آن اشاره دارد.

امروز باید همه ارگان‌ها و افراد از این میراث گران بها در زندگی خود بهره برده و با  اقدام‌های کاربردی و موثر به منظور انس با کلام امیرالمومنین (ع) انجام دهند.

تفهیم و تبیین موضوع‌ها و مفاهیم نهج‌البلاغه برای قشرهای مختلف مردم  توسط مسئولان فرهنگی و مذهبی  امری مهم و اساسی است و همانگونه که در حوزه نظری به موضوع نهج‌البلاغه در کشور پرداخته شده باید در زمینه عملی هم به این کتاب ارزشمند توجه ویژه‌ شود چرا که مفاهیم و موضوع‌های حکومتی، اقتصادی، تربیتی، اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و حتی نظم و انضباط نیز در نهج‌البلاغه دارای جایگاه ویژه‌ای است و در باید  از جملات حضرت علی (ع) استفاده و در زندگی کاربردی شود.

مطرح کردن سیمای نهج‌البلاغه از منظر ظاهر و باطن و محتوای متن کلام حضرت مولا  قابل توجه و اهمیت  است و  این نکته نیازمند نحوه ارتباط با کلام معصوم از طریق روش‌ها و الگوهای مقرون به نتیجه ترویج و آموزش است تا قشرها و گروه‌های مختلف را با این کتاب ارزشمند آشنا کند.

اجرای تبلیغات محیطی، تولید دانش فهم نهج‌البلاغه با تالیف مقاله و کتاب، اجرای همایش‌های آموزشی آموزش‌گاه‌ها و موسسه‌های آموزشی، ایراد سخنرانی‌های استادان فن  و.... می‌تواند  از راهکارهایی برای ترویج فرهنگ نهج البلاغه و  کاربردی کردن آن در فرهنگ عمومی در بین مردم و جامعه باشد.

باید گفت اعتقاد و پایبندی آحاد جامعه با آموزه‌ها و پیام‌های نهج‌البلاغه باعث  رفع مهجوریت تاریخی نهج‌البلاغه  در جوامع شیعی خواهد بود و  امروز تلاش هایی در حال انجام است که ثمره های تحقیق آن به طور قطع در سال‌ها و دهه‌های آینده معلوم خواهد شد.

بنیاد نهج البلاغه مؤسسه‌ای تخصصی درباره نهج‌البلاغه و امیرالمؤمنین (ع) در قم با رویکرد تحقیق، آموزش و پژوهش است  این  بنیاد نهج‌البلاغه طی سال‌ها، فعالیت‌های متنوعی در چاپ کتب و مقالات، طرح‌های پژوهشی، نشست‌های علمی و ایجاد کتابخانه تخصصی داشته است که  از ابتدای تأسیس اهدافی  چون انجام امور علمی، دینی و تحقیق در متون اسلامی به ویژه کتاب نهج‌البلاغه، پژوهش در سیره و سخنان امام علی(ع) به منظور ترویج و تبلیغ معارف اسلامی و علوی، ایجاد و اداره مراکز آموزشی تحقیقاتی و پژوهشی و چاپ و انتشار کتاب و فصلنامه و نرم‌افزارهای آموزشی و... را دنبال می‌کند.

 شهرستان ملایر نیز  در استان همدان دومین شهر بعد از مرکز استان است که بنیاد نهج البلاغه در آن فعالیت خود را با جدیت شروع کرده است.

«حسین دوز بخشیان» در گفت وگو با خبرنگار شبستان از ملایر گفت:  بنیاد نهج البلاغه ملایرشعبه ای از بنیاد نهج البلاغه استان با مرکزیت قم است که در استان همدان در حال حاضر دو شعبه یکی در شهر همدان و یکی نیز در  در شهر ملایر واقع شده است.

مدیر بنیاد نهج البلاغه شهرستان ملایر  با اشاره به اینکه تعداد شعب این بنیاد بیشتر در استان ها است افزود: در شهرستان هایی نیز که ظرفیت تشکیل این بنیاد را داشته اند این بنیاد شکل گرفته است.

وی افزود:این بنیاد  در ملایر حدود سه سال پیش در اواخر سال ۹۷  راه اندازی  و هیات مدیره تشکیل شد اما فعالیت‌های آن گسترده نبود و  در واقع  شیوع بیماری کرونا نیز فعالیت‌های این بنیاد  را با خلل مواجه کرد.

وی با اشاره به اینکه ساختمان بنیاد ملایر توسط یکی از خیرین برای بنیاد نهج البلاغه در سه راه امیر کبیر اهدا و واگذار شده تصریح کرد: در حال حاضر حدود دو ماه است که با برنامه ریزی های انجام شده بر آن شدیم تا برنامه های  بنیاد را فعال کنیم.

دوزبخشیان با اشاره به اینکه پس از قرآن کریم و احادیث نبوی، مهمترین منبع شناخت اسلام و ارزش های دینی، روایات به ویژه نهج البلاغه علی (ع) است.تصریح کرد: سبک زندگی دینی در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، بدون بهره گیری از تجلیات وجود ملکوتی امیرالمومنین(ع) که بعضی از آنها در قالب حکمت های متعالی، مواعظ نورانی و برنامه های ارزشمند آمده است، ممکن نیست.

دوزبخشان با بیان اینکه  بنیاد نهج البلاغه ملایر با توجه به این مهم و به منظور بهره گیری از این نعمت الهی و رسیدن به سبک زندگی اسلامی و دستیابی به یک نظام تربیتی قوی برای کمالات انسانی تلاش می کند و به دلیل مردمی بودن، در هر منطقه با حمایت مردم به ویژه عاشقان اهل البیت(ع) به فعالیت خود مشغول است.

مدیر بنیاد نهج البلاغه ملایر با اشاره به اینکه هدف شکل گیری این بنیاد، نشر و گسترش فرهنگ غنی غدیر و زدودن حجاب غفلت از چهره پرفروغ ولایت ،برنامه ریزی برای ننضر مفاهیم نهج البلاغه و توجه به آن است گفت: همچنین هدف دیگر  گسترش مباحث کاربردی در سطح عمومی جامع و ایجاد زمینه مناسب برای پژوهشگران نهج‌البلاغه است که  در دو قالب آموزش و پژوهش شکل می گیرد،

آموزش و پژوهش دو هدف عمده

وی با بیان اینکه در هدف اول  با برنامه ریزی برای سطح عمومی جامعه با تشکیل پایگاه هایی که در مساجد انجام دادیم  در مرحله اول قرار شد ۵ مرکز را در شهر در نظر بگیریم که در حال حاضر محافل انس با نهج البلاغه هر هفته، یک شب پس از نماز مغرب و عشا، در پنج مسجد در حال انجام است.

وی اضافه کرد: این مساجد  شامل امام حسین (ع) خیابان سعدی، عاشورا، خیابان عاشورا، چهارده معصوم علیهم السلام، سه راه امیرکبیر،شهید مطهری، خیابان شهید مطهری و ثارالله، شهرک ولی عصر(عج)، با حضور اساتید و اهالی محل برگزار شده و شرکت کنندگان از سخنان و توصیه های حیاتبخش امام علی(ع) بهره مند می شوند .

وی با بیان اینکه در مرحله دوم نیز قرار است 9مسجد دیگر اضافه شود گفت: فعلاً در شهرستان در مرحله اول هستیم و در  مرحله سوم نیز قرار است این مراکز در بخش های  سامن و جوکار نیز فعال شوند.

وی با بیان اینکه برای هر مرحله حدود یک و نیم ماه  برنامه ریزی کرده ایم گفت:  بعد از تشکیل جلسات رفع معایب را خواهیم داشت و  نقاط ضعف و قوت طرح را بررسی و  آسیب‌شناسی  می کنیم تا ببینیم رویکرد و استقبال چطور بوده تا برای  مراحل بعدی طبق برنامه ریزی پیش برویم.

مدیر بنیاد نهج البلاغه ملایر با بیان اینکه ما قرآن را می‌خوانیم و حتی آن را تشریفاتی می‌دانیم اما متاسفانه حتی در نهج البلاغه در حد تشریفات نیز استفاده نشده است.

 مهجوریت نهج البلاغه در جامعه

دوزبخشیان گفت: متاسفانه نهج البلاغه در مهجوریت و غربت  است و باید فرهنگ‌سازی کنیم تا این کتاب ارزشمند از مهجوریت بیرون بیاید گفت: اگر بتوانیم فرهنگی ایجاد کنیم که حتی در جهیزیه دختران یک جلد نهج البلاغه در کنار قرآن باشد کار فرهنگی خوبی است.

وی با بیان اینکه برای عمومی کردن کار، بنیاد نهج البلاغه ۲ واحد آموزش و پرورش و پژوهش را دارد گفت: آموزش در واقع برای افرادی که علاقه‌مند هستند  که بتوانیم آنها را به عنوان مربی پرورش داده و در کارهای تخصصی و همچنین به عنوان مربی برای استفاده کنیم.

  آموزش مربیان

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ تا ۱۴ خواهر از آن استقبال کردند تصریح کرد: امیدواریم با آموزش این افراد بتوانیم شاهد گسترش فرهنگ نهج البلاغه با استفاده از این مربیان در آینده نزدیک باشیم .

مدیر بنیاد نهج البلاغه ملایر با بیان اینکه واحد پژوهش نیز در ایم مرککز برای  افراد متخصصی که در دانشگاه و موسسات هستند بوده  گفت: اینها در واقع کارهای پژوهشی را انجام می‌دهند .

وی با بیان اینکه فعلاً در ابتدای کار هستیم تصریح کرد: ممکن است آسیب هایی و  با یک مقاومت هایی روبرو شویم اما در همه حال ما تلاش خود را خواهیم داشت.

مدیر بنیاد نهج البلاغه ملایر یادآور شد: برنامه ریزی و تشکیل جلسات آموزشی برای ادارات و همچنین در  دانشگاه‌ها و  جلسات برای شهروندان در بوستان‌ها با برگزاری مسابقات و برنامه‌های فرهنگی از محتوا و مضامین نهج البلاغه نیز در دستور کار آینده این بنیاد است.

 فعالیت در فضای  مجازی

وی  اضافه کرد: در حال حاضر نیز با توجه به شرایط کرونا در فضای مجازی کانال ایجاد کرده‌ایم که  در این زمینه نیز بیش از ۱۷۰ نفر عضو هستند که در این زمینه مطالب از غرور الحکم و نهج البلاغه بارگذاری می شود که در پی گسترش این برنامه ها نیز با جذب افراد بیشتر در این کانال ها هستیم.

مدیر بنیاد نهج البلاغه ملایر یادآور شد: همچنین جذب  و حمایت خیران نیز می‌تواند در پیشبرد هر چه بهتر برنامه های ابن بنیاد تاثیر گذار بوده که در این راستا  از خیریان می‌خواهیم که با حمایت‌های خود در  راستای ترویج فرهنگ گران سنگ نهج البلاغه ما را یاری کنند.

کد خبر 1092085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha