تربیت و تعالی  انسان؛ مهمترین هدف برگزاری روضه‌ها

پیشوایان و بزرگان مذهب شیعه به مجالس ذکر اعم از روضه یا مدح و مولودی ها بسیار سفارش کرده اند چراکه هدف از برگزاری روضه و به هیات مذهبی رفتن تربیت و تعالی و به سعادت رسیدن انسان و جامعه است.

خبرگزاری شبستان _ منطقه آزاد اروند، اسماعیل آریانیا: یکی از وظایف و ویژگی های عقلی و بدیهی پیروان هر دین این است که فرد و جامعه مورد نظر توان دفاع از اعتقادات و مبانی خود را داشته باشد.

 

پیشوایان و بزرگان مذهب شیعه به مجالس ذکر اعم از روضه یا مدح و مولودی ها بسیار سفارش کرده اند چراکه هدف تربیت و تعالی و به سعادت رسیدن انسان و جامعه است.

 

امام علی (ع) می فرماید: پارسایان در سختی ها چنانند که گویی در آسایش و راحتی فرود آمده اند آنها با سختی ها و بلاها همان اندازه انس دارند که با راحتی ها (نهج البلاغه ، فیض الاسلام : خطبه 192 یا اکبری 1385 :45).

 

منتقدان بدون توجه به هدف و نتیجه تجربی هیات های مذهبی ایراداتی می گیرند از جمله اینکه این مجالس سراسر غم است، مردم بعد از شرکت در هیات ها در زندگی غمگین می شوند، این محافل مردم را در تاریخ چند صد سال پیش نگه داشته است و ... اما این در حالی است که تاریخ نشان می دهد مثلا گاندی با الگوی امام حسین (ع) قیام می کند، ایران با الگوی او هشت سال از استقلال و باورهای خود دفاع می کند.

 

هیات های مذهبی از جمله سازمان های قدیمی هستند که در فرهنگ عاشورایی تشیع رشد کرده با فراز و نشیب هایی فراوان گسترش و تکامل یافته اند.

 

نشاط و سرزندگی اجتماعی یک عنوان کلی است که مقوله های زیادی را در بر می گیردو جامعه ای دارای نشاط است که در آن افراد نسبت به همدیگر احساس محبت و عاطفه داشته باشند، لذا بر مبنای همان محبت نسبت به هم احساس تکلیف و مسئولیت کرده تا وظایف خود در حیطه های فردی، اجتماعی، شغلی و انسانی را به درستی انجام دهند.

 

از همین امر می توان نتیجه گرفت که افراد یک جامعه کارها را با همکاری یکدیگر و یاری گرفتن فکری و عملی از هم به صورت خود جوش انجام می دهند که این باعث ترفیع کیفیت انجام امور می شود.

 

هیات های مذهبی ترویج کننده معیارهای شادی و سبک زندگی انسان ها در راستای اطاعت از خداوند، پرهیز از گناه، احیای ارزش ها، احیای حق یا از بین رفتن باطل و تحول معنوی هستند و ذات و ماهیت آنها همین گونه است.

 

روضه و هیات رفتن برای خود روضه نیست بلکه هدف تربیت و تعالی انسان است

رفتن به مجالس روضه تربیتی برای به سعادت رسیدن و سعادتی که عدالت، پیشرفت، پویایی و نشاط است. بنابراین سوال اصلی این است که آیا شرکت در جلسات هیات های مذهبی در سرزندگی و نشاط اجتماعی آنها تاثیر دارد؟.

 

عقلانی بودن و روشنگری وجه تمایز عاطفه دینی با مکاتب عاطفه گرا است. فلسفه عزاداری و شرکت در هیات های مذهبی محبت و دوستی، انسان سازی و انتقال فرهنگ به نسل بعد است. منع عزاداری توسط رضا و محمد رضا شاه باعث ایجاد تشکل های مردمی و دسته جمعی به صورت هیات های مذهبی شد، تا اینکه در دوران انقلاب اسلامی به اوج خود رسید.

 

نکته قابل ملاحظه درباره اسامی هیات ها این است که هر کدام از آنها نام خاص و پرچم و علامت ویژه انتخاب می کنند، گاهی این هیات ها متوسلین به یکی از ائمه اطهار (ع) و یا گاهی به شهدای کربلا هستند. لذا هیات های عزاداری که ما امروزه شاهد آن هستیم، ابتدا در مفهوم و معنا گسترده و عام بود و به تدریج این تشکل خاص و منظم به صورت «هیات» شکل گرفت.

 

در زمان آل بویه عزاداری به صورت علنی برای اولین بار صورت گرفت و در زمان صفویه نیز ادامه یافت و در دوره‌ قاجاریه به اوج و گستردگی خود رسید.

 

اما عزاداری در دورة‌ پهلوی با ممانعت حکومت، به صورت منظم و هیات هایی در خانه ها به طور مخفیانه تشکیل شد تا اینکه در دوره انقلاب اسلامی این هیات های خانگی، رسمی و آشکارا به ارائه‌ برنامه های مختلف پرداختند.

 

عزاداری برای امام حسین (ع)

مجالس عزاداری برای امام حسین(ع) و اهل بیت(ع)، سابقه‌ای طولانی دارد. نقل است که خود ائمه (ع)، برای امام حسین(ع)عزاداری می‌کردند و توصیه داشتند که شیعیان نیز برای ایشان مجالس عزا بر پا کنند. با این حال، استفاده از واژه هیات برای نامیدن این مجالس، امری متأخر و عمر آن کمی بیشتر از یک قرن است.

 

«حجت الاسلام عادل رویوران» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد  اروند، با اشاره به فعالیت هیات های مذهبی و اداره تبلیغات اسلامی طی یکسال گذشته در سطح شهرستان آبادان اظهار کرد: این اداره طی یکسال گذشته در تشکیل چند قرارگاه فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبادان افزود: در ابتدای سال جاری جمعیت بانوان فرهیخته شهرستان آبادان را که متشکل از شورای 12 نفره است را راه اندازی کردیم.

 

وی از تشکیل قرارگاه های مسجد و فلق و نحله های انحرافی در سطح شهرستان آبادان خبر داد و تصریح کرد: این دو قرارگاه نیز در سال گذشته تشکیل دادیم، همچنین قرارگاه های قرآنی و امور مبلغین در ابتدای امسال راه اندازی شدند.

 

حجت الاسلام رویوران، به افزایش شمار هیات های مذهبی در سطح شهرستان آبادان اشاره کرد و ادامه داد: طی یکسال گذشته تعداد هیات های مذهبی سطح این شهرستان از 45 هیات به 326 هیات ارتقا پیدا کرده که از تشکل های دینی و شورای هیات های مذهبی جای تقدیر و تشکر نیز دارد.

 

وی با بیان اینکه در سال گذشته 25 مداح در سطح شهرستان آبادان از طریق کانون مداحان در سامانه به ثبت رسیده بود عنوان کرد: اکنون به همت کانون مداحان شهرستان این تعداد به ثبت بیش از 200 مداح در سامانه طوبا رسیده و کارت و سطح بندی مداحان نیز صورت گرفته که کارت های مداحی با شناسه ملی به آنها تقدیم شده است.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبادان، از ثبت 2 کانون فرهنگی تبلیغی در سطح استان خوزستان طی سال گذشته خبر داد و ابراز کرد: امسال نیز طی 6 ماه گذشته از سال دو کانون دیگر را ثبت کردیم تا جمع کانون های فرهنگی تبلیغی شهرستان به عدد چهار برسد.

 

وی خاطر نشان کرد: در حوزه تبلیغ نیز که حدود 96 مبلغ در سامانه سجام ثبت نام کرده بودند اکنون به عدد 190 مبلغ و مبلغه در این سامانه به ثبت رسیده است.

 

حجت الاسلام رویوران با اشاره به اختصاص شناسامه به موسسات قرآنی یاد آور شد: در سال های گذشته سه موسسه قرآنی در سطح شهرستان آبادان شناسنامه داشتند اما اکنون به 15 مووسه ارتقا پیدا کردیم و خوشبختانه طی یک ساله گذشته در همه شاخصه ها ارتقا داشتیم.

 

کد خبر 1092284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha