لزوم تشکیل تعاونی برای معرفی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی

ملانوری با تاکید بر اینکه باید یک تعاونی با یک مدیر با انگیزه و در شان محصولات استراتژیک در خراسان جنوبی تشکیل شود، گفت: متاسفانه سال های بسیاری است که خراسان جنوبی از بحث تولید، برداشت و مدیریت بازار مصرف محصولات استراتژیک خود رنج می برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حمید ملانوری» امروز چهارشنبه (17 شهریور) در شانزدهمین جشنواره تعاونی های برتر خراسان جنوبی اظهار داشت: بحث تعاون و تعاونی در فرهنگ دینی و ایرانی ما جایگاه بسیار ارزشمندی دارد.

 

استاندار خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: به جای اینکه انرژی خود را در راستای کاهش سطح توسعه به کار ببریم باید تلاش های خود را در راستای تقویت انرژی و توان در مسیر تعاون به کار ببریم تا یک جامعه ایده آل بسازیم.

 

وی با بیان اینکه موضوع تعاون و کار تعاونی به این معنا نیست که تنها یک تشکیلات ایجاد و ثبت می شود، افزود: بلکه یک کار بسیار ارزشمندی است در راستای اقداماتی که جامعه بشری باید انجام دهد و برای نظام بخشی به این موضوع باید قوانین و دستورالعمل هایی وضع شود.

 

ملانوری با اشاره به اینکه کارهای بسیار بزرگی در قالب تعاونی ها در کشور اجرا شده است، ادامه داد: آنچه که باعث پیروزی انقلاب شد جز نتیجه کار تعاونی و هم فکری و گروهی نبوده است و این تعاونی به اندازه جمعیت ایران وسعت داشته است.

 

استاندار خراسان جنوبی در ادامه عنوان کرد: با همکاری و تعاون توانسته ایم از بحران های بزرگ بر سر راه انقلاب اسلامی عبور کنیم و کار تعاون نتایج بزرگی را اگر در یک مسیر هدف مشخص جهت توسعه و تامین رفاه باشد به دنبال خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه امروز حدود یک هزار تعاونی در این استان در بخس های مختلف روستایی، عشایری، مسکن و غیره شکل گرفته است، ادامه داد: در این تعاونی ها جمعیت بسیاری شاغل هستند که می توانند فرصت جدی برای توسعه استان ایجاد کنند.

 

ملانوری در ادامه گفت: توان دولت و بخش خصوصی را نگاه کنید اگر کارها به بخش خصوصی از جمله تعاونی ها سپرده شود قطعا توفیقات بسیاری حاصل خواهد شد و باید برای رسیدن به توسعه به سمت مردمی کردن کارها و اقتصاد حرکت کنیم و هیچ کس دلسوزتر از خود مردم نسبت به منابع و اموالشان نیست.

 

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: منابع بخش دولتی با توجه به شرایط مختلف قابل تغییر است اما منابع بخش خصوصی را می توان به صورت هدفمند، منابع را مدیریت و جهت دهی کرد.

 

ملانوری با اشاره به اینکه بخش تعاونی می تواند جمعی از علاقمندان و متخصصان را جمع آوری کند، افزود: به همین دلیل اثربخشی آن بیشتر خواهد بود و اگر این ظرفیت در کنار منابع دولتی قرار گیرد اثرگذاری آن افزایش خواهد یافت.

 

وی به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: سال های بسیاری است که خراسان جنوبی از بحث تولید، برداشت و مدیریت بازار مصرف محصولات استراتژیک خود رنج می برد و برای رسیدن به ارزش واقعی این محصولات دچار مشکل شده است.

 

ملانوری در ادامه گفت: اگر تولیدکنندگان در زمینه رساندن محصولات به ارزش واقعی خود دخیل نباشد هیچ اتفاق مهمی در زمینه محصولات استراتژیک استان انجام نمی شود و باید کاری کرد تا ارزش افزوده محصولات استراتژیک استان به داخل جیب تولیدکنندگان برود.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان باید تعاونی تشکیل شود که استعداد و توانایی مدیریت محصولات استراتژیک را داشته باشد، افزود: روی این موضوع کار می کنیم و جلسات مختلفی برگزار شده است و برخی می گویند تعاونی ها سابقه خوبی ندارند اما این موضوع مربوط به تعاونی هایی است که سوء مدیریت دارند.

 

وی در ادامه بیان کرد: تعاونی باید تشکیل شود که سهام داران آن مطالبه گری و حضوری جدی داشته باشد و قطعا این نوع تعاونی موفق خواهد بود و نمونه های آن در کشور وجود دارد.

 

ملانوری با اشاره به اینکه متاسفانه ارزش واقعی محصولات استراتژیک استان معرفی نشده است، گفت: باید با یک نگاه بین المللی به این محصولات نگاه کنیم و  یک تعاونی با یک مدیر با انگیزه در شان این محصولات در خراسان جنوبی تشکیل شود.

 

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه 230 معدن دارای پرونده بهره برداری و اعتبار در خراسان جنوبی تعطیل هستند، ادامه داد: به این دلیل که تعاون و همکاری در این معادن شکل نگرفته است.

 

وی بیان کرد: اگر دستگاه ها بخواهند جزیره ای عمل کنند نمی توانند موفق باشند و این شوراها و جلسات برای جلوگیری از جزیره ای عمل کردن تشکیل می شوند.

 

ملانوری با بیان اینکه تعاون و تعاونی یکی از بزرگترین زمینه های توسعه ای است که خداوند متعال در اختیار انسان قرار داده است، ادامه داد: برای رسیدن به کمال، توسعه و رفاه باید روی این موضوعات تمرکز کنیم.

 

استاندار خراسان جنوبی در پایان با تاکید بر اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی نسخه ویژه درمان دردهای جامعه است، گفت: این سیاست ها بسیار هوشمندانه نوشته شده است تا بتواند با تجمیع کردن تمام منابع کشور تمام مشکلات را حل کند.

 

 

کد خبر 1092515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha