تولید سالانه ۶۷۵ هزار تن محصولات باغی در استان گیلان

پارسافر با بیان اینکه حجم فعالیت ۲۸ درصدی جمعیت شاغل در استان گیلان در بخش کشاورزی نشان دهنده خواستگاه کشاورزی در سطح استان است گفت: سالانه ۶۷۵ هزار تن محصولات باغی در این استان تولید می شود.

«منوچهر پارسافر» در خصوص توسعه باغ ها در اراضی شیبدار به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: استان گیلان از لحاظ شرایط جغرافیایی و دارا بودن شرایط اقلیمی و تنوع آب و هوایی یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی خصوصا محصولاتی باغی محسوب می شود.



مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با توجه به حجم فعالیت 28 درصدی جمعیت شاغل در استان گیلان در بخش کشاورزی که نشان دهنده خواستگاه کشاورزی در سطح استان است افزود: هفت درصد از بخش کشاورزی استان در شاخص های کشوری، نشان دهنده این است که استان گیلان به بخش کشاورزی تقسیم می شود.



وی، وسعت اراضی کشاورزی استان گیلان را 421 هزار هکتار دانست و تصریح کرد: گیلان در حوزه فعالیت باغبانی بیش از 115 هزار هکتار را به خود اختصاص داده است.



پارسافر اظهار کرد: سالانه 675 هزار تن محصولات باغی در این استان تولید می شود.



وی با اشاره به اینکه در این عرصه 226 هزار بهره بردار فعالیت می کنند خاطر نشان کرد: متوسط مالکیت در حوزه باغبانی چهار دهم هکتار است که با همت باغداران تلاش می شود واحد تولید را در واحد سطح افزایش دهیم و محصولات اقتصادی را در حوزه باغبانی در استان گیلان داشته باشیم.



پارسافر با بیان اینکه استان گیلان از لحاظ تولید رتبه دوازدهم و از لحاظ سطح تولید رتبه ششم را در کشور داراست، به تولید محصولات شاخص در استان اشاره کرد و گفت: استان گیلان در تولید فندوق، چای، نوغان و گل گاو زبان رتبه اول را در سطح کشور دارد.



وی اضافه کرد: همچنین گیلان در تولید محصول کیوی رتبه دوم، در تولید زیتون رتبه سوم و در مرکبات نیز رتبه پنجم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.



پارسافر اذعان کرد: استان گیلان در خصوص محصولات گل و گیاهان زینتی در فضای آزاد و شرایط گلخانه ای رتبه پنجم تا دوازدهم را در اختیار دارد.



وی با اشاره به پنج محصول شاخص(فندوق، زیتون، کیوی، مرکبات و گل و گیاهان زینتی) که در استان گیلان در حال تولید است و ضریب اتکایی بالایی دارد گفت: این محصولات صادراتی هستند و به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای گرجستان، آذربایجان، باکو و قرقیزستان صادر می شوند.



پارسافر ادامه داد: سالانه بالغ بر 50 درصد محصول کیوی که یک محصول استراتژیک است به کشورهای ذکر شده صادر می شود و ارز آوری خوبی را برای استان و بهره بردارانی که در این زمینه فعالیت می کنند، خواهد داشت.



وی به ظرفیت های باغبانی استان اشاره و تنوع اقلیمی، امکان تولیدات محصولات شاخص باغی در استان، ژرم پلاسم غنی باغبانی در استان، نزدیکی به بازارهای منطقه ای خصوصا با توجه به خط ریلی که جدیدا احداث شده است را علاوه بر خط دریایی، خط هوایی و خط زمینی که وجود داشت، مزید بر علت برای صادرات دانست و تاکید کرد: همچنین منطقه آزاد در گیلان داریم که می توانیم محصولاتی که در استان تولید می شوند، خصوصا تولیدات محصولات گلخانه ای را از بندر انزلی و بندر آستارا به کشورهای مد نظر و بازارهای هدف خود صادر کنیم.
 

کد خبر 1092639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha