تخصص و جهادی بودن لازمه اصلی یک مدیر انقلابی

در طول تاریخ ایران همواره شخصیت هایی بودند که با اخلاص خود تلاش برای تحقق آرمان های اسلام ناب محمدی را معنا بخشیدند، بنابراین باید عنوان کرد که اصلی ترین ویژگی یک مدیر در دولت انقلاب اسلامی باید جهادی عمل کردن برای امت اسلام باشد.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: هدایت و رهبری جامعه همواره از مهمترین نکاتی است که می توان یک امت را به مسیر سعادت یا هلاکت رسانید، در طول تاریخ هرگاه شخصی بی قید فرمانروایی سرزمینی را عهده دار شد آن کشور یا مملکت رفته رفته به نابودی کشانیده شد.

 

در تاریخ ایران نیز فراز و نشیب های فراوانی شاهد هستیم که نزدیکترین آن به عصر حاضر دوران پهلوی اول و دوم است، درست است که در دوران پهلوی برخی توسعه های مقطعی که به فراخور زمان در کشور حاصل شد اما به صورت کلی جامعه در مسیر فاصله گرفتن از اهداف و آیین های ملی و مذهبی قرار گرفت.

 

با ظهور انقلاب اسلامی همه چیز در این کشور دگرگون شد و از بالا تا پایین هدایت کشور رنگ و بویی تازه به خود گرفت؛ اکنون با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه هدایتی کشور به رهبری آیت الله خامنه ای هیچ تفاوتی با هدایت و رهبری بنیانگذار انقلاب شکوهمند اسلامی ندارد و این یعنی مسیر اصلی در حال پیمایش است.

 

مقام معظم رهبری در چندسال اخیر همواره بر موضوع جهادی بودن و مدیریت جهادی تاکید کرده اند، بنابراین ضرورت دارد دولت جوان سیزدهم در انتخاب مدیران رده های مختلف از استانداران تا مدیران کل شخصیت جهادی بودن فرد را در نظر بگیرد.

 

ضرورت دقت در انتخاب کارگزاران در ادارات و سازمان ها

استاد اخلاق حوزه علمیه خوزستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار کرد: اخلاص مهمترین و اصلی ترین رفتاری است که هر انسان آزاده ای نسبت به آن پایبند است، برای انسان با اخلاص مدیریت یا کارگری هیچگونه تفاوتی ندارد و در هرمکانی که حضور دارد با تمام قوا تلاش می کند.

 

«حجت الاسلام سید ابوالحسن حسن زاده» ادامه داد: جامعه ای که امروز در حال حرکت کردن است نیازمند مدیران جوان و انقلابی است، مدیران جامعه اسلامی تنها به حرف جهادی نباشند بلکه در عمل نیز جهادی بودن آنها دیده شود و برای رفع نیاز مردم از هیچ کوششی دریغ نکنند.

 

وی با بیان اینکه الگوی مدیریت صحیح باید حکومت داری امام علی (ع) قرار گیرد اضافه کرد: در حکومت امام علی (ع) وزیر و انسان عادی، یا برده هیچگونه تفاوتی ندارد و همه در برابر قانون یکی بودند، امروزه متاسفانه برخی مدیران در جامعه اسلامی از هیچ رانتی برای خود یا نزدیکانشان مضایقه نمی کنند و این یکی از مهمترین آسیب ها است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه عنوان کرد: در روایت داریم عقیل برادر امام علی (ع) به دلیل شرایط نامناسب زندگی مقداری بیشتر از سهم خود را از بیت المال طلب کرد که امام علی (ع) این طلب برادر خود را اجابت نکرد زیرا این کار خیانت در حقوق دیگران است؛ متاسفانه در برخی سال ها شاهد بودیم که افرادی به دلیل قرابت با برخی سران کشور چه اختلاس ها که نکرده اند.

 

وی تصریح کرد: اکنون در شرایطی هستیم که دولت در حال انتخاب استاندار و مدیران کل است، ضرورت دارد مدیران کل با شاخصه هایی چون تخصص، جهادی بودن، انقلابی، اخلاص و ... تعیین شده و بر مسند مدیریت انتخاب شوند، قطعا با این روش نتایج بسیار مطلوبی پیش خواهد آمد.

 

انتخاب مدیران براساس شاخصه های عملی- جهادی

مدرس حوزه علمیه بهبهان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز ابراز کرد: یک مدیر جهادی شاخصه های بسیاری دارد که می توان به صداقت، پشتکار، انگیزه مضاعف و عدم غرور اشاره کرد، اما مهمترین نکته ای که باید مدنظر مدیر جهادی باشد این است که خداوند بر همه اعمال ناظر است.

 

«حجت الاسلام عبدالحسین زارعی» افزود: ایمان داشتن به این مهم که خداوند همواره انسان را رصد کرده و ناظر بر اعمل وی است از معصیت جلوگیری می کند، اگر انسان این مهم را فراموش کند قطعا در کارهای خود تبعیض ها، نابرابری ها و ... بسیار فراوان می شوند.

 

وی با بیان اینکه امام علی (ع) در حکومت داری خود نسبت به انتخاب کارگزاران بسیار حساس بودند اذعان کرد: انتخاب مدیر و کارگزار به عنوان نماینده دولت بسیار اهمیت دارد، بنابراین مدیران و رؤسای کشور باید در انتخاب کارگزاران نهایت دقت و حساسیت را در نظر داشته باشند.

 

حجت الاسلام زارعی با اشاره به اینکه پایبندی به اصول انقلاب اسلامی از مهمترین شاخصه ها در دولت اسلامی است یاد آور شد: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم این امید می رود که نیروهای تازه نفس و انقلابی مدیریت کشور را برعهده بگیرند.

 

بی شک در تاریخ ایران افراد با اخلاص فراوانی بودند که هم در عمل و هم در نیت می توان آنان را سرلوحه زندگی قرار داد، افرادی همچون سلمان فارسی، مولانا، ابن سینا، دعبل خزاعی یا شخصیت هایی چون مهدی باکری، رجایی، باهنر استاد مطهری و شهید قاسم سلیمانی با اخلاص خود تلاش برای تحقق آرمان های اسلام ناب محمدی را معنا بخشیدند، بنابراین باید عنوان کرد که اصلی ترین ویژگی یک مدیر در دولت انقلاب اسلامی باید جهادی عمل کردن برای امت اسلام باشد.

 

کد خبر 1092699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha