وجود ائمه معصومین(ع) چراغی برای هدایت بشر است

حجت الاسلام بی آزار تهرانی با بیان اینکه وجود ائمه معصومین(ع) چراغی برای هدایت بشر است ولی عملکرد و سیره آن بزرگواران در زمان‌های مختلف و تحت تاثیر شرایط متفاوت بوده است، گفت:معنای واقعی تعقل و عقل‌گرایی در پرتو نهضت عاشورا معنا پیدا کرد

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام «احسان بی آزار تهرانی» در ویژه برنامه تبلیغی-مذهبی حرم مطهر رضوی که در صحن پیامبر اعظم(ص) برگزار شد، گفت: وجود ائمه معصومین(ع) چراغی برای هدایت بشر است ولی عملکرد و سیره آن بزرگواران در زمان‌های مختلف و تحت تاثیر شرایط متفاوت بوده است.

 

خطیب حرم مطهر رضوی با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) همگی نوری واحد هستند، اظهار کرد: اما برخی از دیر باز این تفاوت در سیره رفتاری را اختلاف سلیقه و اختلاف نظر توصیف کرده‌اند در صورتی که ائمه معصومین(ع) جلوه نور خدا بر روی زمین هستند و حرکت آنها بر مبنای حق و حقیقت بوده است.

 

وی ابراز کرد: هیچ گونه اختلاف سلیقه و اختلاف نظری در عملکرد معصومین(ع) وجود ندارد ولی گاهی روش‌های متفاوتی که آنها در مبارزه با حکومت‌های ظلم و جور در پیش گرفتند این فکر را القاء می‌کند که سیره آن بزرگوران نیز با هم متفاوت بوده است، برخی به اشتباه بر این باورند که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در بین ائمه اطهار(ع) عاشقانه‌تر رفتار کردند و مابقی معصومین که وارد معرکه جنگ و جهاد نشدند، سیره و منش عاقلانه‌ای داشتند.

 

حجت الاسلام بی ازار تهرانی با بیان اینکه معنای واقعی تعقل و عقل‌گرایی در پرتو نهضت عاشورا معنا پیدا کرد، گفت: برخی فکر می‌کنند حرکت و قیام سیدالشهدا(ع) بر مبنای شیدایی و صرفا عاشقانه بوده است، در صورتی که آن حضرت در ابتدا عاقلانه فکر کردند و سپس عاشقانه عمل کردند.

 

خطیب حرم مطهر رضوی خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم(ص) که این کج فهمی‌ها و ادراک نادرست در مورد تفاوت عملکرد امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را پیش‌بینی می‌کردند، درباره آنها فرمودند: «حسن(ع) و حسین(ع) چه قعود کنند و چه قیام هر دو امام هستند»، امام حسین(ع) که زیباترین حماسه‌ها را در نهضت عاشورا به نمایش گذاشتند،‌ مدت ده سال به سیره امام حسن(ع) تاسی کرده و خود را مفتخر به تبعیت از امام مجتبی(ع) می‌دانستند.

 

وی اظهار کرد: تفاوت عملکرد این دو امام بزرگوار به خاطر متفاوت بودن شرایط زمان امامت آنها است، همانطور که روش همه ائمه با هم متفاوت بوده است. امام کاظم(ع) در قعر زندان و امام رضا(ع) به عنوان ولیعهد در حکومت مامون هر کدام با یک روش متفاوت کار رهبری امت اسلامی را انجام می‌دادند.

 

حجت الاسلام بی آزاد تهرانی با تاکید بر اینکه تفاوت غیر از اختلاف است، اظهار کرد: اصل مهم و اساسی در امامت ائمه معصومین این بود که ردای خلیفه الهی از جانب خدا بر دوش آنها گذاشته شده و روش کلی همه آنها مبارزه با طاغوت بوده است.

کد خبر 1092714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha