صادرات گیلان در پنج ماهه نخست امسال ۲۶ درصد افزایش یافت

دلق پوش گفت: صادرات پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۰ از گیلان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۱۶ درصد و از نظر ارزش ۲۶ درصد افزایش داشته است.

«فرهاد دلق پوش» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، اظهار داشت: در پنج ماهه نخست سال 1400 در مجموع 427 هزار و 745 تن کالا به ارزش حدود 264 میلیون و 844 هزار و 439 دلار از قبیل محصولات معدنی، نباتی، صنایع غذایی، پلاستیکی و صنایع نساجی از استان به خارج از کشور صادر شده است.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در تشریح بیشتر محصولات صادر شده از استان ابراز داشت: این کالاهای صادراتی شامل محصولات نباتی(میوه، سبزیجات)، محصولات معدنی(گچ، سیمان، سنگ، ساختمانی، سنگ مرمر،کاشی سرامیک)، محصولات صنایع غذایی(بیسکویت،کلوچه، رب، نوشیدنی)،محصولات نساجی(البسه، پارچه توری ومحصولات پلاستیکی(گونی خالی از جنس پروپیلن) هستند.

 

وی مقصد صادرات این محصولات را کشورهای روسيه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان، عراق، اوکراین، ترکمنستان و بلاروس عنوان کرد و افزود: صادرات پنج ماهه نخست سال 1400 از گیلان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 16 درصد و از نظر ارزش 26 درصد افزایش داشته است.

 

رییسسازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اظهار داشت: در مدت پنج ماه نخست امسال میزان واردات قطعی از گمرکات استان گیلان معادل 706 هزار و 14 تن به ارزش 484 میلیون و 194 هزار و 948 دلار بوده که این میزان واردات در سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن سه درصد کاهش و از نظر ارزش 35 درصد افزایش داشته است.

 

دلق پوش این کالاها را شامل انواع غلات، حبوبات، گوشت، کنجاله سویا، روغن، تخته نراد، کاغذ، مقوا، خمیر کاغذ، محصولات شیمیایی، ماشین‌آلات صنعتی و قطعات آن اعلام کرد و افزود: این اقلام از كشورهای روسیه، قزاقستان، چین، آذربايجان، امارات متحده عربی، اوکراین، ترکیه و اکوادور از طریق گمركات استان گیلان به کشور وارد و ترخیص شده‌اند.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در مورد صادرات چمدانی هم خاطرنشان کرد: در پنج ماهه اول سال 1400 بالغ بر 64 تن كالا با ارزش 257 هزار و 840 دلار به صورت صادرات چمدانی از گمركات گيلان صادر شده كه اين مقدار با توجه به آمار مشابه در سال 1399، از حيث ارزش دلاری 73 و  وزنی 73 درصد کاهش داشته که علت آن را می‌توان کاهش تردد مسافر به جهت شیوع بیماری کرونا برشمرد.

کد خبر 1092762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha