کتبی از معارف باقرالعلوم(ع) در گنجینه نسخ خطی آستان قدس وجود دارد

مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی مجموعه‌ای غنی از آثار با موضوعات مختلف را در خود جا داده که نسخ خطی و چاپ‌ سنگی نفیس و کهن با موضوع ۱۴معصوم(ع) و امام محمدباقر(ع) از نفیس‌ترین آثار این مجموعه است.

«سید محمد رضا فاضل هاشمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد با بیان اینکه زیارت عاشورا حدیثی قدسی است که از امام محمدباقر(ع) روایت شده است، از وجود نسخ خطی متعدد زیارت عاشورا به خط مشاهیر خوش‌نویسان و با آرایه‌های هنری زیبا در این مرکز خبر داد و افزود: نسخه کتاب «مناظره امام محمد باقر(ع) با حجاج» که پاسخ‌های امام به جروی هروی و حجاج‌بن یوسف ثقفی است، در محرم‌الحرام سال ۱۲۶۸ قمری به دست عبدالجواد‌بن مؤمن اردبیلی در کربلای معلّی به خط نسخ ۱۵ سطری بر کاغذ نخودی کتابت شده است.

 

مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه عناوین این نسخه به شنگرف کتابت شده و دارای جلد تیماج است که سیدمحمدباقر سبزواری در سال ۱۴۰۵ قمری آن را وقف کتابخانۀ امام رضا(ع) کرده است، گفت:نسخه‌ای با نام «حدیث مناظرۀ حضرت باقر(ع)» دیگر اثر این مجموعه است که به خط نسخ ۱۷سطری بر کاغذ نخودی کتابت شده و وقفی موسی گیلانی است.

 

وی از وجود نسخه‌های خطی از شرح دعای سحر روایت‌شده از امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در این گنجینه خبر داد که ایشان از حضرت امام محمدباقر(ع) نقل کرده‌اند همچنین «عوالم العلوم و المعارف و الأحوال از سیرۀ فاطمۀ زهرا(س) تا امام محمدباقر(ع)» دیگر اثری است که فاضل هاشمی به آن اشاره کرد.

 

فاضل هاشمی با بیان اینکه این اثر با نام‌های «عوالم العلوم والمعارف» یا «جامع‌العلوم والمعارف» نیز خوانده می‌شود، افزود: این نسخه را عبدالله‌بن نورالله بحرانی در سال ۱۰۵۸ ه‌ق تألیف کرده و کتابت آن به خط نسخِ غلامحسین‌بن محمدابراهیم محمدآبادی در سال ۱۲۳۸ه‌ق انجام شده است.

 

مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی مرکز اسناد آستان قدس رضوی اضافه کرد: این نسخه، در حالات حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، علی‌بن الحسین(ع) و امام محمدباقر(ع) است که تصحیح و مقابله نیز شده است.

 

وی از «هدیه‌ القاصر من احوالات امام باقر(ع)» نام برد و گفت: این کتاب به زبان فارسی است و در سال ۱۲۸۷ ه‌ق به دست محمدتقی‌بن ابی‌الحسن یزدی به خط نسخ و نستعلیق ۱۷ سطری کتابت شده و در بهمن ۱۳۸۸ توسط حسین‌علی فرهنگی به کتابخانۀ رضوی اهدا شده است.

 

فاضل هاشمی «تذکرۀ حضرت سلطان‌علی‌بن امام محمدباقر(ع) و هلال‌بن علی(ع) با قسمتی از فضایل سادات آل محمد علیهم‌السلام» را در شمار آثار چاپ‌سنگی این مرکز نام برد و گفت:این اثر چاپ ۱۳۸۴ ه‌ق در تهران است که به‌دست عزیزالله امامت کاشانی به زبان فارسی تألیف و وقف کتابخانۀ ‌رضوی شده است.

کد خبر 1092815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha