قیام زیدابن علی(ع) یکی از عوامل مهم شورش مردم علیه بنی‌امیه است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: قیام زیدابن علی(ع) سبب سر و صدای فراوانی در جهان اسلام شد تا جایی که بسیار بر علیه بنی‌امیه شورش‌ کردند همان شورش‌ها کار را از دست بنی‌امیه گرفت.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در برنامه زنده تلوزیونی تکیه که از کربلای معلی پخش زنده داشت، گفت: پس از شهادت امام حسین(ع) خلافت یزید بی‌آبرویی و حرمت‌شکنی بی‌نظیری داشت بود.

وی افزود: پس از شهادت امام حسین(ع)اگر امامان ما می‌خواستند در سکوت، تقیه و آرامش یک گوشه‌ای در اوج غربت به تبلیغ و تبیین دین و تربیت نسل‌های آینده بپردازند با این وقاحتی که امویان داشتند ممکن نبود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه امویان وقاحت را به جایی رسانده بودند که در حمله به مدینه قبر شریف پیامبر(ص) را محل نگهداری اسب‌های خود قرار دادند، عنوان کرد: آنها خانه کعبه را آتش ‌کشیدند و ویران کردند و ۷۰۰ نفر از صحابه و تابعین را به راحتی سر بریدند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مروان از کسانی بود که قصد و اسرار جدی داشت که اباعبدالله‌الحسین(ع) را در مدینه به قتل و شهادت برساند، اظهار کرد: قیام زیدبن علی‌ابن الحسین(ع) فرزند امام سجاد(ع) در این زمینه بسیار اثر داشت تا جایی که سبب شد بنی‌امیه و بنی‌مروان منقرض شوند و چیزی از آنها باقی نماند.

 

وی افزود: قیام زید سبب سر و صدای فراوانی در جهان اسلام شد تا جایی که بسیار بر علیه بنی‌امیه شورش‌ کردند همان شورش‌ها کار را از دست بنی‌امیه گرفت. قیام شجاعانه، شهادت طلبانه و غیرتمندانه او سبب شد بقیه غاصبان خلافت احتیاط کنند و وقاحت خود در مقابل ائمه(ع) را تا این حد بالا نبرند و تا حدی برای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) حرمت قائل شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه زید برای همه امامزادگان عظیم‌الشأنی که قیام کردند به شهادت رسیدند الگو شد، ابراز کرد: حضرت زیدبن علی از نظر معنوی انسان والایی بودند. ایشان به امامت امام باقر(ع) به عنوان برادر و امامت امام صادق(ع) به عنوان برادرزاده اقرار داشتند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در تاریخ است که زیدبن علی فردی برجسته‌ و مدیر و مدبر بودند، با اینکه انسان صاحب‌نفوذی بودند اما هرگز نسبت به مقام امامت امام باقر(ع) و امام صادق(ع) حسادت نکردند. این نکته قابل توجهی است چرا که در آن زمان ائمه(ع) غریب بودند و برخی اتفاقات بر غربت اهل‌بیت(ع) می‌افزود زید با این دارایی‌ها و ویژگی ها ظاهرا پتانسیل امامت را دارند اما نسبت به امام زمان خود تواضع می‌کنند.

وی با بیان اینکه نام و یاد حضرت زید در بین ما شیعیان مهجور است و زیاد به ایشان توجه نشده است، گفت: حضرت زیدبن علی(ع) نه تنها بصیرت بسیار بالایی داشتند بلکه به تعبیر هیئتی‌ها بسیار زهرایی و فاطمی بودند. هنگام شهادت به مظلومیت امیرالمومنین امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) بسیار توجه داشتند. یکی از دلایل مظلومیت ایشان این است که قبر ندارند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: هشام ملعون در اثر کینه نسبت به اهل‌بیت(ع) و قیام زید پس از شهادت زیدابن علی(ع) بدن او را در جایی به دار آویخت و ۴ سال این بدن به همین شکل سالم بالای دار ماند، تا زمانی که هشام به درک واصل شد خلیفه بعدی این بدن را آتش زد و خاکستر آن را به باد داد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قیام حضرت زید(ع) مورد تایید امام صادق(ع) بود، اظهار کرد: زید با قیام خود ماموریتی هوشمندانه را انجام داد چراکه اگر آن زمان امثال زید قیام نمی‌کردند و اهل‌بیت(ع) خود به صورت مستقیم وارد میدان می‌شدند شاید امروز ما سلسله امامت را نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در روایت است که مقام زید‌ابن علی(ع) همچون مقام شهدای بدر و شهدایی است که در رکاب امیرمومنان امام علی(ع) به شهادت رسیدند. امید که ما را شفاعت کرده و مورد عنایت قرار بدهند.

کد خبر 1093040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha