مرزهای مبارزه در مقابله با نفس اماره مشخص نیست

حجت الاسلام دستداده با اشاره به اینکه در مبارزه با نفس مرزهای مبارزه نیز مشخص نیست، گفت: به این صورت نیست که نفس تنها به وسیله گناهانی از قبیل دروغ، تهمت، دزدی و... به سراغ انسان بیاید بلکه گاهی در لباس عبادت با او به مبارزه بر می خیزد.

حجت الاسلام «زین العابدین دستداده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: یکی از چیزهایی که انسان را به سوی بدی سوق می دهد عمل به فرامین نفس اماره است که یک نیروی درونی بوده و انسان را با وسوسه کردن هایش به سوی بدی ها دعوت می کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: قرآن کریم در چندین آیه به مردم هشدار داده و از آنان خواسته است که با این نفس خطرناک به مبارزه بر خیزند و به کسانی که در این مبارزه پیروز شوند وعده رستگاری و بهشت داده است.

 

وی بیان کرد: اهمیت نفس اماره تا آن جا است که علما و بزرگان دینی ما از آن به عنوان «جهاد اکبر» یاد کرده اند؛ یعنی جهاد در میدان های جنگ با آن همه مشقت، سختی ها و ترس از کشته و مجروح شدن ها «جهاد اصغر» بوده اما مبارزه با نفس، «جهاد اکبر» است.

 

حجت الاسلام دستداده عنوان کرد: در مبارزات بیرون، انسان دشمن را می بیند، سلاح های او را می شناسد و تاکتیک های جنگی او را می داند؛ مرزهایی که در آنها مبارزه می شود نیز مشخص و معلوم بوده و می داند نیروهایش را در کجا به کار برد و یا با چه نوع سلاح هایی به مبارزه برخیزد.

 

وی ادامه داد: اما در مبارزه با نفس، مشکلات بسیاری وجود دارد؛ اول اینکه انسان دشمنش را با چشم نمی بیند بنابراین نمی داند خاکریزهای دفاعیش را در کجا بزند و در کجا سنگربندی کند.

 

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در مبارزه با نفس مرزهای مبارزه نیز مشخص نیست؛ یعنی به این صورت نیست که نفس تنها به وسیله گناهانی از قبیل دروغ، تهمت، دزدی و... به سراغ انسان بیاید بلکه گاهی در لباس عبادت با او به مبارزه بر می خیزد.

 

وی خاطرنشان کرد: گاهی نفس، نمازها و روزهای انسان را به ریا آلوده می کند که نه نمازها به درد می خورد و نه خدمت هایی که انجام می دهد؛ در جنگ های بیرونی لحظه ای که دشمن به عملیات می پردازد انسان از صدای توپ، تانک و روشنایی منورها می تواند بفهمد که باید به پاتک بپردازد اما علمیات های نفس هیچ نور و صدایی ندارد بنابراین او با راحتی تمام سنگرهای ایمان و تقوای انسان را یکی پس از دیگری فتح و او را به اسارت می کشد.

 

حجت الاسلام دستداده گفت: شاید علت دیگر «جهاد اکبر» این باشد که تا انسان در مبارزه با نفسش پیروز نشده باشد نمی تواند در «جهاد اصغر» نیز پیروز شود.

 

وی افزود: اگر با دید باز و عقلانی به تاریخ مبارزاتی که از زمان پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) تا امروز در بین مسلمین و دیگر مکاتب صورت گرفته نگاه کنیم می بینیم که همیشه ایمان و تقوا حرف را زده است.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در پایان گفت: شخص پیروز در جهاد اکبر یقینا در جهاد اصغر نیز پیروز است چرا که چه از نظر ظاهر، پیروز یا کشته شود در هر دو صورت سعادتمند و پیروز است.

 

کد خبر 1093198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha