آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خواهران استان تهران برگزار شد

آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خواهران استان تهران با سخنرانی مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین کبیریان، مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران مراسم آئین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خواهران استان تهران برگزار می شود، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حوزه‌های علمیه و خدمت‌گزاران آن، گفت: خداوند در سوره حشر آیه ۱۸ می‌فرماید «یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ‏»؛ « اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! از خداوند پروا کنید و هر کس به آن چه براى فرداى (قیامت) خود فرستاده است، بنگرد. باز هم از خدا پروا کنید که خداوند به آنچه انجام مى‏ دهید، به خوبى آگاه است».

وی افزود: در این آیه خداوند دوبار به تقوای الهی توصیه دارد، به طور قطع شما خواهران بزرگوار من اعم از مدیران، اساتید و طلاب مصداق بارز انسان‌های مومن هستید و این آیه خطاب به مومنان است. تقوا یعنی خداوند را در نظر گرفتن و او را بر اعمال خود حاضر و ناظر دیدن.

حجت الاسلام و المسلمین کبیریان با بیان اینکه هرکس باید به امور و اعمالی که برای فردای قیامت خود پیش می‌فرستد توجه کند، اظهار کرد: مومنان باید دقت کنند اعمال آنها تا چه میزان با هدف کسب رضایت الهی و اطاعت از خداوند انجام می‌شود و تا چه حد به پیرایه‌ها و ناخالصی‌ها ‌آلوده است.

تحصیل و تدریس طلاب باید برای کسب رضایت الهی باشد

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با بیان اینکه تحصیل و تدریس طلاب باید برای کسب رضایت الهی باشد، ابراز کرد: خداوند متعال را بر هرآنچه انجام می‌دهیم حاضر و ناظر بدانیم و مراقب باشیم برای قیامت خود چه چیزی ذخیره می‌کنیم. از هوای نفس و فریب‌های شیطان دوری کنیم.

وی با بیان اینکه شما طلاب سربازان امام زمان(عج) هستید، گفت: طلاب بزرگوار خالصانه برای خداوند متعال تلاش کرده و بر کیفیت اعمال خود توجه کنند. همه ما یک گذشته و آینده‌ای داریم خدا را نسبت به کارهای گذشته خود در نظر بگیریم اگر عیب و نقص دارد با توبه خطاهای گذشته را جبران کنیم و برای آینده برنامه داشته باشیم که در مسیر الهی خالصانه حرکت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین کبیریان ادامه داد: اگر ما امروز بر اعمال نیک خود دقت نکنیم  روزی ناچار هستیم که به آن دقت کنیم. در قیامت انسان اعمال خود را بسیار با دقت ملاحظه خواهد آن زمان است که دچار حسرت عظیم می‌شود که چرا بر اساس هوای نفس عمل کرده است. دنیا بسیار سریع می‌گذرد جا دارد که با در نظر گرفتن رضایت الهی برای انجام اعمال خیر برنامه‌ریزی کنیم که فردا شرمنده خداوند متعال، اهل‌بیت(ع) و شاهدان اعمال خود نباشیم.

امسال حوزه‌های علمیه ارتقاء می‌یابد

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با بیان اینکه هدف ما در سال تحصیلی جدید ارتقاء حوزه علمیه خواهد بود، گفت: امسال باید وضعیت علمی، آموزشی، پژوهشی و خدماتی ما نسبت به سال‌های گذشته ارتقا پیدا کند این یک اصل کلی است که همه ما باید در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه امسال نخستین سالی است که ما برنامه پنج ساله را پشت سر گذاشتیم. عنوان کرد: از سال ۱۴۰۰ پس از برنامه پنج ساله باید حوزه علمیه خواهران در مسائل زن و خانواده مرجع امور خانواده باشد. به همین منظور درباره خانواده باید تمام آسیب‌ها در برنامه پنج ساله شناسایی و به استانداردها نزدیک شود. در این مسیر باید موسسان، هیئت‌های امنا و طلاب همه در یک جهت همنوا شوند.

حجت الاسلام و المسلمین کبیریان با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید قرار است جلسات محوری هیئت امنا را داشته باشیم که مدیران محترم مراکز، معاونان و هیئت امنا در آن حضور داشته باشند، اظهار کرد: سال گذشته تحت عنوان کمیسیون‌های برنامه‌ریزی نمایندگانی به عنوان اعضاء توسعه و برنامه‌ریزی انتخاب شدند.

 

جلسات دانش افزایی و مهارت‌افزایی مدیران و معاونان مدارس

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با اشاره به جلسات دانش افزایی و مهارت‌افزایی مدیران و معاونان مدارس به صورت مجازی، ابراز کرد:  این جلسات استمرار خواهد پیدا کرد چراکه ما در بخش مدیریت به عنوان مسئولیتی سنگین به افزایش دانش و مهارت نیاز داریم.

وی ادامه داد: سال گذشته برای استادان به عنوان رکن اصلی حوزه‌های علمیه دوره‌های بسیار خوب و تخصصی جهت آشنایی با اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب برگزار شد که استمرار پیدا خواهد کرد.

تلاش‌های «سفیران رضوان» ادامه یابد

حجت الاسلام و المسلمین کبیریان با اشاره به تلاش‌های «سفیران رضوان» جهت جذب و پذیرش طلابه در قالب تبلیغ چهره‌به‌چهره، گفت: در زمینه پذیرش از مجموعه همکاران محترم در بخش مدیریت خواهران به نام سفیران رضوان که برای جذب طلاب بسیار تلاش کردند تشکر می‌کنم. امسال ما در سطح ۲ و ۳ و ۴ حدود ۳۷ درصد رشد پذیرش داشتیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران افزود: امسال افزون بر رشد کمی رشد کیفی خوبی هم داشتیم که علت آن سفیران رضوان بودند که به تبلیغات چهره به چهره پرداختند و سبب شدند داوطلبانی که امسال حوزه را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می‌کنند با شناخت و انگیزه بیشتر وارد شوند. امیدوارم این حرکتی که شروع شده است یک لحظه متوقف نشود. باید جذب از خانواده‌های اصیل و مومن در دستور کار باشد که از بین آنها پذیرش بهتری انجام شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته حوزه‌های علمیه خواهران در بخش پژوهش بسیار خوب درخشید، عنوان کرد: در این زمینه آثار کشوری خواهران و برادران برابر شد. در حوزه جشنواره علامه حلی آثار بسیار ارزشمند، روزآمد و با کیفیت دریافت شد. امسال باید وضعیت پژوهش بهتر از سال گذشته شود. استادان علاوه بر تدریس طلاب را راهنمایی کنند که در زمینه تحقیق و پژوهش قلم به دست بگیرند و مدیران محترم مدارس شرایط پژوهش را بیشتر فراهم کنند.

حجت الاسلام و المسلمین کبیریان با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه بخش فرهنگی نیز بسیار دارای اهمیت است، اظهار کرد: تا امروز اقدامات بسیار خوبی انجام شده است اما انتظار داریم که مدارس در تهذیب و تربیت طلاب فعالیت‌های بیشتر و بهتری را انجام بدهند. با توجه به شرایط کرونا طلاب حضور در مدرسه را از دست دادند و این خسارت بزرگی است بنابراین استادان باید به تذکرات اخلاقی بیشتر توجه کنند. حداقل یک روز در هفته برای طلاب مباحث اخلاقی برگزار شود و اساتید نسبت به سلامت معنوی طلاب توجه خاص داشته باشد.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با بیان اینکه مدیران محترم مدارس واکسن طلاب را جدی بگیرند، ابراز کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگوار امر واکسن را انجام می‌دهند اجتهاد کردن ما طلاب بدون معنا است. هر کدام از همکاران بزرگوار در مدارس موفق نشدند به سرعت مساله واکسن زدن طلاب را دنبال کنند.

افتتاح نخستین مرکز مشاوره

وی با بیان اینکه به زودی شاهد افتتاح نخستین مرکز مشاوره خواهیم بود، گفت: افزون بر اینکه طلاب ما از این مراکز مشاوره استفاده خواهند کرد مردم هم می توانند مراجعه داشته باشند. امسال ارتقاء مراکز مشاوره در دستور کار خواهد بود.

مسئله دانش آموختگان جدی گرفته شود

حجت الاسلام و المسلمین کبیریان با بیان اینکه باید همه مجموعه‌ها به دانش‌آموختگان طلاب توجه خاص داشته باشند، عنوان کرد: بیش از ۹ هزار دانش آموخته حوزه خواهران داریم، مجموعه همکاران در معاونت فرهنگی و مدیریت استان در مدارس مسئله دانش آموختگان را جدی بگیرند. تفاهم نامه هایی با سازمان‌های مختلف همچون سازمان تبلیغات و مرکز مدیریت بسته شده و اعلام آمادگی کردند که زمینه فعالیت دانش آموختگان فراهم شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید که سال تحصیلی جدید همراه با موفقیت‌های چشم‌گیر و تلاش‌های مضاعف طلاب در جهت کسب رضایت خداوند متعال، لبخند رضایت امام زمان(عج) و رهبر معظم انقلاب و مراجع علما و مراجع عظام باشد.

 

کد خبر 1093737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha