از امت سازی برای رسیدن به اربعین تمدن ساز تا طرح های جایگزین برای پیاده روی اربعین

حجت الاسلام و المسلمین احمدی گفت: امروز ما اربعین تمدن ساز می خواهیم که لازمه آن امت سازی است و در این راه باید تنازعات حذف شود و به وحدت و همدلی برسیم.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین «حمید احمدی» در نشست علمی «دومین اربعین از دور، ایده‌ها و برنامه‌ها» که بعدازظهر امروز (۲۱ شهریور) به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: حضور ایرانیان در راهپیمایی اربعین، جدید و نو بود اما حضور میلیونی آنها را شاهد بودیم به طوریکه تحولات اجتماعی و فرهنگی را در این سال ها رقم زدند.

 

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین افزود: برنامه های جایگزین جبران کننده پیاده روی اربعین نیست چراکه پیاده روی اربعین باعث تولید سرمایه اجتماعی شده است.

 

وی با اشاره به استقرار ۲۰۰ موکب مشترک بین ایران و عراق در پیاده روی اربعین، گفت: پیاده روی اربعین باعث شد تا ذهنیت های منفی بین دو ملت که بر اثر ۸ سال جنگ تحمیلی ایجاد شده بود، ترمیم شده و از بین برود.

 

حجت الاسلام والمسلمین احمدی با اشاره به حضور ۱۶۴ هزار زائر ایرانی و اسکان آنها در خانه های مردم عراق در اولین راهپیمایی اربعین، خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ تعداد یک میلیون زائر ایرانی در پیاده روی اربعین در خانه های مردم عراق اسکان یافتند که این رویکرد ثمره دیپلماسی عمومی و فرهنگی بود.

 

وی با بیان اینکه پیاده روی اربعین به تولید سرمایه اجتماعی کمک کرد و بین ملت ایران و عراق اعتماد ایجاد کرد، افزود: امروز ما اربعین تمدن ساز می خواهیم که لازمه آن امت سازی است و  در این راه باید تنازعات حذف شود و به وحدت و همدلی برسیم.

 

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: عدم حضور ایرانیان در پیاده روی اربعین طی دو سال پیاپی آسیب های زیادی وارد کرد. ۱۴۰ هزار موکب دار که بخش زیادی از آنها را اهل سنت و ارامنه تشکیل می دادند، ارتباط و تعامل خوبی با موکب داران ایرانی برقرار کرده بودند که ثمره طرح تکریم موکب داران بود.

 

وی تصریح کرد: ایجاد شرایط مودت اسلامی، شکل گیری سازمان های مردم نهادی به نام موکب داران، ایجاد نشاط معنوی، سرمایه اجتماعی و روان شناختی و ارتقا سرمایه های انسانی و اقتصادی از جمله دستاوردهای پیاده روی اربعین بوده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین احمدی با اشاره به طرح های جایگزین پیاده روی اربعین، گفت: سال گذشته که به دلیل شیوع کرونا، امکان حضور زائران و موکب داران ایرانی در پیاده روی اربعین مهیا نشد، اقدامات جایگزین انجام دادیم که از آن جمله می توان به آزادی ۶۰۸ زندانی، تهیه و توزیع ۱۰۰ ها هزار بسته معیشتی و جمع آوری ۲۰ میلیارد تومان کمک های نقدی توسط موکب داران برای کمک به نیازمندان اشاره کرد.

 

وی با اشاره به شرط دولت عراق مبنی بر واکسیناسیون دو دوز و نداشتن بیماری زمینه ای، گفت: با توجه به این شرط دولت عراق، به رغم اختصاص سهمیه به زائران ایرانی، بسیاری از موکب داران نمی توانند در پیاده روی اربعین امسال حضور یابند.

کد خبر 1093851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha