نابینایان درباره مدرسه خزائلی به رییس جمهور نامه بنویسند

شیرین آبادی با بیان اینکه مدرسه دکتر خزائلی وقف نابینایان است، گفت: از لحاظ اخلاقی و دینی درست نیست که دست بر روی کار وقف بگذارند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی ، مریم داوری: «دکتر محمد خزائلی» از مشهورترین نابینایان کشور است که بیشتر عمر خود را صرف خدمت به بهبود وضعیت نابینایان در ایران و تاسیس چندین مرکز آموزشی کرد. وی در سال 1336 مدرسه ای برای نابینایان تاسیس کرد که هم کودکان و نوجوانان و هم بزرگسالان در آن آموزش ببینند. این مدرسه متعلق به همه نابینایان و یک برند آموزشی است. چندی پیش خیری ده درصد هزینه بازسازی این مدرسه را تقبل کرد و از طرفی این خیر در نظر دارد نام این مدسه را که به نام موسس آن یعنی « دکتر خزائلی» است، به « کار و دانش» تغییر دهد. این امر اعتراض دانش آموختگان و معلمان سابق و فعلی مدرسه دکتر خزائلی، نابینایان و دغدغه مندان فرهنگی  را در پی داشته است. این افراد خواستار این هستند که نام مدرسه مانند سابق « دکتر خزائلی» بماند نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر. به منظور اطلاع از جزئیات این مساله گفتگویی با «نصرالله شیرین آبادی فراهانی» یکی از معلمان مدرسه « دکتر خزائلی» که از دوستان خزائلی بوده است، ترتیب دادیم . شیرین آبادی فراهانی از اساتید آهنگسازی و موسیقی است. وی از معدود موزیسین ‌های نابینای کشورمان محسوب می‌شود که با استعداد فوق‌العاده‌ پله های ترقی را طی کرد.

 

 

«نصرالله شیرین آبادی فراهانی» در مورد تغییر نام مدرسه دکتر خزائلی به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: بنده از زمان تاسیس مدرسه دکتر خزائلی آنجا بودم، تدریس می کردم و عضو هیئت مدیره بودم. به هیچ عنوان نباید اسم مدرسه دکتر خزائلی تغییر کند و ما چنین اجازه ای را به هیچ کس و هیچ نهادی نمی دهیم. موسس این مدرسه، دکتر خزائلی بود و ایشان این مدرسه را برای آموزش و رفاه حال نابینایان بنا کرد.

 

این آهنگساز و مدرس موسیقی خاطرنشان کرد: من نمی دانم چرا مدرسه دکتر خزائلی را به بهانه تعمیر می خواهند تغییر نام دهند. این خیر که ده درصد هزینه بازسازی مدرسه دکتر خزائلی را تقبل کرده است، قصد سواستفاده دارد. وی نه تنها درخواست داشته که اسم مدرسه به « کار و اندیشه 4» تغییر پیدا کند بلکه خواسته یک اتاق از این مدرسه را صاحب شود. در صورتی که ارزش یک اتاق در این مدرسه بسیار بالاست. دکتر خزائلی زحمت زیادی برای نابینایان کشیدند و به هیچ عنوان نباید کاری کرد که آثار و کار ایشان به فراموشی سپرده شود.

 

وی با ذکر خاطره ای از دکتر خزائلی یادآور شد: به یاد دارم که بورسیه بنده را قطع کردند. دکتر خزائلی پیگیری کرد و با کمک ایشان مشکل بنده حل و فصل شد. در حقیقت دکتر خزائلی بسیار با اخلاق، دلسوز و مردمی بود و از هیچ حمایت و کمکی برای نابینایان دریغ نمی کرد.

 

شیرین آبادی اظهار داشت: بعد از تاسیس مدرسه خزائلی فرخ پارسا می خواست که آن مدرسه را جزو آموزش و پرورش کند که دکتر خزائلی اجازه نداد و گفت من این مدرسه را برای نابینایان وقف کردم تا زمانی که نابینایان وجود دارد باید این مدرسه باشد و در اختیار نابینایان باشد. افراد زیادی در آن موقع از جمله آقایان دادگر، نامنی و باکانیان بودند که از دنیا رفتند.

 

وی با بیان اینکه دکتر خزائلی کارهای بسیار زیادی برای رفاه حال نابینایان انجام داد، عنوان کرد: بنده 30 سال دانمارک بودم. وقتی می آمدم ایران دکتر خزائلی از دیدنم خوشحال می شد. ایشان انجمن عصای سفید را تاسیس کرد. دکتر خزائلی حتی به آلمان رفت. مدیر کل نابینایان آلمان از دکتر خزائلی دعوت کرد و دکتر شش ماه به آلمان رفت و آلمانی یاد گرفت و به خوبی آلمانی صحبت می کرد. ایشان بسیار محترم و همچنین با هوش بود. ایشان دو مدرک دکتری داشت و انسان با سوادی بود، اپراتور تلفن ویژه نابینایان را به ایران آورد که نابینایان برای شغل تلفنچی آموزش ببینند. دکتر خزائلی از هیچ کاری برای نابینایان دریغ نکرد، اهل قرآن بود و احکام قرآن را نوشت.

 

وی بیان کرد: به یاد دارم که در زمان دکتر خزائلی به تعطیلات تابستانی نمی رفتم و کلاس ششم را درس می دادم. زمانی که مدرسه دکتر خزائلی تاسیس می شد، بزرگسالان می گفتند که درس بخوانیم که چه شود اما دکتر خزائلی آنها را تشویق به درس خواندن و آموزش دیدن می کرد. آن موقع اکثر تلفنچی ها نابینا بودند، این کاری بود که دکتر خزائلی پیشنهاد آن را داد تا نابینایان مشغول به کار شوند. وزیر پست و تلگراف را دعوت کرد و در مورد کار نابینایان با آنها رایزنی کرد و از هیچ تلاشی برای نابینایان دریغ نکرد.

 

این استاد موسیقی اظهار داشت: تغییر نام دکتر خزائلی از توهین هم به جامعه نابینایان بالاتر است. این کار آنها با هیچ عقل و منطقی جور در نمی آید و نمی دانم برای چه می خواهند این کار را بکنند. به نظر بنده خیری که مقداری از هزینه بازسازی را تقبل کرده است، نباید توقع داشته باشد که این مدرسه به نام او زده شود. این مدرسه در سال 1336 با هزینه و مدیریت دکتر خزائلی تاسیس شد. به نظرم انسانی که خیر باشد چنین پیشنهادی نمی دهد و هرگز حاضر نیست حتی شناخته شود چه اینکه بخواهد اسم خود را به عنوان خیر بر مدرسه ای بگذارد که سند آن به نام کس دیگری است.

 

این موزیسین و آهنگساز تصریح کرد: اسم این فرد را نمی شود خیر گذاشت. بنده و نابینایان به شدت با این اقدام مخالف هستیم. این اقدام با هیچ اصولی مطابقت ندارد. نمی دانم به خود چگونه اجازه می دهند که چنین مسایلی را حتی مطرح کنند. به جامعه نابینایان پیشنهاد می دهم که به رهبر معظم انقلاب نامه بنویسند و درخواست کنند که این کار صورت نگیرد. بهتر است به رییس جمهور جدید، آقای رییسی نیز نامه بنویسند و بگویند که دکتر خزائلی این مدرسه را وقف نابینایان کرده و از لحاظ اخلاقی و دینی درست نیست که دست بر روی کار وقف بگذارند.

 

کد خبر 1093895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha