افزایش ۵۵.۵ درصدی مانده تسهیلات بانکی/عرضه کالا در بورس شفافیت ایجاد می‌کند

افزایش ۵۵.۵ درصدی مانده تسهیلات بانکی، تهیه دستورالعمل اعطای مجوز سپرده‌گذاری در دستورکار قرار گرفت، عرضه کالا در بورس شفافیت ایجاد می‌کند، بازار لوازم خانگی تشنه قانونی محکم است برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۲۲ شهریور شبستان به شرح زیر است:

افزایش ۵۵.۵ درصدی مانده تسهیلات بانکی

براساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰، مانده کل سپرده‌های بانکی بالغ بر ۴۲۰۹۳.۴ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۳۵۱۶.۶ هزار میلیارد ریال (۴۷.۳ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۳۳۳۸.۸ هزار میلیارد ریال (۸.۶ درصد) افزایش نشان می‌دهد. بیش‌ترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۲۳۳۳۸.۳ هزار میلیارد ریال و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۰۰.۳ هزار میلیارد ریال می‌باشد.

همچنین مانده کل تسهیلات بالغ بر ۳۱۰۲۶.۲ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۱۰۷۲.۵ هزار میلیارد ریال (۵۵.۵ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۳۱۰۳.۵ هزار میلیارد ریال (۱۱.۱ درصد) افزایش داشته است. بیش‌ترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۲۰۴۸۱.۷ هزار میلیارد ریال و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۹۶.۵ هزار میلیارد ریال است.

براساس این گزارش، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۱.۶ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال قبل، به ترتیب ۴.۶ و ۱.۴ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۵.۸ درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۸.۵ درصد است.

بانک مرکزی تاکید کرده است که یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بیان شده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

تهیه دستورالعمل اعطای مجوز سپرده‌گذاری در دستورکار قرار گرفت

ئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران، محسن خدابخش، خواستار تهیه دستورالعمل اعطای مجوز سپرده‌گذاری ظرف مدت ۲ ماه، پس از اخذ نظرات صاحب‌نظران بازار سرمایه شد.

در نامه یادشده، بر ضرورت تسهیل و نیز مهلت کافی فرایند احراز هویت سجامی سهامداران به‌ویژه سهامدارن مقیم خارج از کشور تاکید شده است.

متن نامه محمدعلی دهقان دهنوی به شرح زیر است:

در راستای رشد و توسعه بازار سرمایه، نیازمندی به ایجاد شرکت‌های سپرده‌گذاری جدید و شکل‌گیری رقابت در این حوزه، ضروری است ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ این نامه، دستورالعمل اعطای مجوز سپرده‌گذاری را پس از اخذ نظرات صاحب‌نظران فعال در بازار سرمایه تهیه و به‌منظور طرح در هیئت مدیره آماده کنید.

همچنین با توجه به نگرانی‌هایی که در خصوص زمان‌بندی احراز هویت سجامی برای برخی از سهامداران به‌ویژه اشخاص مقیم خارج از کشور ایجاد شده است، ضمن تاکید بر لزوم احراز هویت همه فعالان بازار لازم است بر فرایند اجرایی به نحوی نظارت کنید که اولا روش احراز هویت اینترنتی تا حد امکان تسهیل و ساده‎ سازی شود. ثانیا مهلت کافی برای احراز هویت داده شود. همچنین امکان‌پذیری احراز هویت توسط کارگزاران به‌صورت مستقل نیز بررسی شود.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲ میلیون و ۸۴ هزار تومان رسید

امروز (دوشنبه ۲۲ شهریور) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۱.۴۲ درصد افت به ۱۱,۵۷۳,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۱۲ درصد رشد به ۱,۷۹۶.۵۵ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۵۲ درصد افت به ۱۲۰,۸۴۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی ۰.۸۴ درصد افت به قیمت ۱۱۵,۰۱۰,۰۰۰‬ ‬ ریال،  هر عدد نیم سکه با ۰.۸۳ درصد افت به قیمت ۶۰,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۱.۳۷ درصد افت به قیمت ۳۶,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۰۷ درصد افت به قیمت ۲۲,۹۸۵,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (دوشنبه ۲۲ شهریور) قیمت هر دلار آمریکا با ۱.۷۶ درصد افت به ۲۷۲,۵۱۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۰۲ درصد افت به ۳۱۶,۵۱۰ ریال و قیمت هر پوند با ۱.۷۹ درصد افت به ۳۷۹,۴۹۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (دوشنبه بیست و دوم شهریورماه ۱۴۰۰) نرخ رسمی ۴۶ ارز اصلی کشورها را اعلام کرد که بر این اساس نرخ ۱۲ ارز افزایش و ۲۲ ارز کاهش یافت. همچنین نرخ ۱۲ ارز ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۸ هزار و ۹۹ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۶۲۱ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۷۵۴ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۶۵ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۸۲۳ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۷۲  ریال، روپیه هند ۵۷۲ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۵۴۶ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۵ هزار ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۲۰۸ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۴۰۱ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۹۵ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۹۵۷ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۹۵۷ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۹۶۱ ریال، روبل روسیه ۵۷۴  ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۷ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۸۹۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۳۰۴ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۳۸۱ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۱۰۱ ریال، کیات میانمار ۲۵ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۵۴۶ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۵۲۲ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۳۱۳ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۱۸ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۸ هزار و ۲۶۶ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۵۲  ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۹۱۳ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۵۹ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۴۸۸ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۴۷ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۷۳۴ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۷ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۴ هزار و ۱۲۳ ریال، سامانی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۱۰ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۹ ریال قیمت خورد.

 

عرضه کالا در بورس شفافیت ایجاد می‌کند

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی شب گذشته (یکشنبه 21 شهریور) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه عرضه کالا در بورس شفافیت ایجاد می‌کند و خریدار و فروشنده را شفاف می‌کند، گفت: برای آنکه از نظر اقتصادی شفافیت قیمت داشته باشیم و همه چیز در کنترل حاکمیت باشد باید رصد مالی، کالایی و پیمانکاری را خوب انجام دهیم.

 

وی با بیان اینکه بورس کالا در رصد کالا بسیار کمک دهنده است، گفت: اگر سامانه تجارت، سامانه انبار‌ها و سامانه حمل‌ونقل نداشته باشیم، آن انتظاری که وزارت صنعت، معدن و تجارت از بورس کالا دارد، برآورده نمی‌شود.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مقرر شده بازار خرده فروشی برای معاملات برخی از کالاها، از جمله فولاد راه‌اندازی شود.

 

بازار لوازم خانگی تشنه قانونی محکم است

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی شب گذشته (یکشنبه 21 شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه کالا‌های ته لنجی، تعاونی مرزنشینان و قاچاق پای ثابت بازار ایران است، گفت: درماه‌های گذشته شورای سیاستگذاری لوازم خانگی در وزارت صنعت تشکیل و پنج انجمن تولید کننده عضو آن شورا شدند؛ به لطف تشکیل این شورا، اولین سند استراتژی لوازم خانگی منتشر شده است.

 

وی با بیان اینکه در این سند، سهم SKD، CKD و CBU مشخص شده است، گفت: ولی مهمتر از همه موضوع کالای نیمه منفصله یا همان کالا‌های SKD، نیازمند تعیین تکلیف است. کالا‌های ته لنجی، تعاونی مرزنشینان و قاچاق در بازار ایران فعالیت زیادی دارد در واقع هیچ کالایی نیست که در ایران بخواهید و پیدا نکنید.

 

سخنگوی انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه در این شرایط اگر تولید کننده‌ای بخواهد بازار خود را در کشور از دست بدهد هرگز به بازار ایده آل و انبوه نمی‌رسیم بنابراین ما نیازمند قانون محکم هستیم، گفت: به نظر می‌رسد مجلس باید با قید فوریت به موضوع ورود کند و برای حمایت از تولید کنندگان لوازم خانگی و بهره مندی از یک استراتژی بلند مدت در این صنعت، قوانین وضع کند تا تکلیف تولید کنندگان روشن شود.

 

غزنوی در خصوص لوازم خانگی دپو شده در گمرک، با نام تجاری بوش گفت: مافیای لوازم خانگی مانند یک اژد‌های هفت سر است که هر بار از یک جا سر می‌زند. این کالا‌ها جزء اقلامی است که تا آبان سال ۹۹ به طور رسمی وارد گمرک شده و در شورای حل اختلاف گمرک مصوب شده که این کالا‌ها با توجه به منبع ارز و زمان ثبت سفارش‌ها مورد ممنوعیت قرار گرفته و در نهایت تصمیم به مرجوع شدن کالا‌ها گرفته شده، اما متأسفانه با لابی‌های صورت گرفته شاهدیم که گویا قرار است این کالا‌ها وارد بازار شود.

کد خبر 1093961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha