اعزام ناوگروه ۷۵ نداجا جلوه‌ای از اقتدار و آمادگی نیروهای مسلح/اخلاق، رکن مهم انتخاب کارگزاران نظام است

اعزام ناوگروه ۷۵ نداجا جلوه‌ای از اقتدار و آمادگی نیروهای مسلح، فرهنگ و هنر زمینه ساز تحول و معجزه آفرینی در جامعه، اخلاق، رکن مهم انتخاب کارگزاران نظام است، اقتصاد کشور زیر سایه نبود سند استراتژیک توسعه اقتصادی برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، اعزام ناوگروه ۷۵ نداجا جلوه‌ای از اقتدار و آمادگی نیروهای مسلح، فرهنگ و هنر زمینه ساز تحول و معجزه آفرینی در جامعه، اخلاق، رکن مهم انتخاب کارگزاران نظام است، اقتصاد کشور زیر سایه نبود سند استراتژیک توسعه اقتصادی از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه ۲۲ شهریور است.

تاکنون اطلاعی به صورت رسمی برای افزایش سهمیه ایران در اربعین اعلام نشده است

احمد محمدی فر دبیر ستاد مرکزی اربعین درباره افزایش سهمیه ایران در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی باتوجه‌به سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به تهران اظهار کرد: برخی از اخبار بیانگر افزایش سهمیه ایران در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی است، ولی تا این لحظه، هنوز در این زمینه چیزی به‌صورت رسمی به ما اعلام نشده است.

 

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان این که طبق تصمیم دولت عراق، انجام سفر زائران به این کشور باید از طریق خطوط هوایی انجام شود، تصریح کرد: این پرواز‌ها عموماً به مقصد نجف است و زائران از نجف راهپیمایی خود به سمت کربلا آغاز می‌کنند.

 

وی با بیان این که سال گذشته این امکان فراهم نشد که از ایران زائری در مراسم اربعین حسینی شرکت کند، افزود: ما امسال تلاش کردیم زمینه را برای حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین حسین آماده کنیم و این آمادگی را داشتیم که کسانی که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند به این سفر اعزام شوند که جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر می‌شد، ولی شرایط بیماری کرونا و دغدغه‌های کشور ما و کشور عراق نسبت به این موضوع، زمینه تحقق این امر را فراهم نکرد چرا که وضعیت کرونا در دو کشور نسبت به سال گذشته تشدید شده است.

 

محمدی‌فر تاکید کرد: در همین چارچوب دولت عراق بر اساس شرایط موجود در این کشور اقدام به تعیین سهمیه برای کشور‌ها جهت شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی کرد که تا کنون سهمیه ۳۰ هزارنفری برای ایران در نظر گرفته شده است، گرچه بر اساس برخی اخبار احتمالاً این سهمیه افزایش پیدا کند.

 

اعزام ناوگروه ۷۵ نداجا جلوه‌ای از اقتدار و آمادگی نیروهای مسلح است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی با تبریک بازگشت ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش، تاکید کرد: این همت سترگ جلوه ای از اقتدار و آمادگی‌های نیروهای مسلح کشور برای نقش‌آفرینی های بین المللی و راهبردی در تامین امنیت و ثبات جهانی است. متن پیام سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بازگشت شکوهمند و غرور انگیز ناوگروه  ۷۵ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از ماموریت خطیر دریانوردی در پهنه اقیانوس اطلس و مشارکت مقتدرانه در رزمایش دریایی  بین المللی  که موجبات خرسندی امام و امت و مباهات نیروهای مسلح کشور عزیزمان را رقم زد ، به محضر مبارک مقام  عظمای ولایت و رهبری و فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی ) و خالقان این دستاورد شگرف به ویژه فرمانده خردمند و معزز کل آجا و دریادلان خستگی‌ناپذیر نیروی دریایی ارتش غیرتمند تبریک عرض می نمایم.

این همت سترگ که جلوه ای از اقتدار و آمادگی‌های نیروهای مسلح کشور برای نقش‌آفرینی های بین المللی و راهبردی در تامین امنیت و ثبات جهانی است را پاس داشته و اطمینان داریم تداوم و تکرار این مجاهدت بزرگ که محصول راهبرد "ما می توانیم" و اتکا به توانمندی های بومی و ایرانی است ، به فضل خدای کریم و نعیم ، ضامن درخشش و تبلور قابلیت‌ها و شایستگی‌های ملت عظیم‌الشأن ایران در میدان های مختلف خواهد بود .

سرلشکر پاسدار محمد باقری

 رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

 

فرهنگ و هنر زمینه ساز تحول و معجزه آفرینی در جامعه است / سینماگران ظرف یک ماه آینده مطالبات شان به مرکز پژوهش های مجلس ارائه کنند

شب گذشته (یکشنبه، 21 شهریورماه) همزمان با روز ملی سینما،  جمعی از اعضای هیئت مدیره خانه سینما و روئسای انجمن‌های صنفی مختلف این حوزه و تعدادی از سینماگران با دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و به بیان دغدغه‌ها و مطالبات خود پرداختند. رئیس مجلس در ابتدای این دیدار صمیمانه که با بیان مطالبات، گلایه ها و مشکلات حوزه سینما همراه بود، ضمن تبریک این روز به اهالی سینمای ایران گفت: نقشی که فرهنگ و هنر در عرصه های مختلف تربیت، ایجاد نشاط در جامعه، استقلال، شادابی و پیشرفت و توسعه دارد بر هیچ کس پوشیده نیست و در تاریخ هنرمندان به اشکال مختلف این اثرگذاری را از خود به جای گذاشتند.

 
دیدار دکتر محمد باقر قالیباف با سینماگران

 

قالیباف با تاکید بر اینکه خیلی بیشتر از این نیازمند هستیم که فعالان عرصه فرهنگ و هنر با مدیران و مسئولان به هم نزدیک باشند، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر فاصله زیادی بین هنرمندان و مسئولان وجود دارد و این فاصله به جامعه نیز تعمیم داده می شود. در واقع آغاز فواصل موجود در جامعه از نخبگان هنری و مدیریتی نشئت می گیرد و آثار آن را در جامعه نیز می بینیم.

وی با اذعان به اینکه حتما این اشکال را می پذیرم که مقصر اصلی ما مدیران هستیم، اظهار کرد: از سوی دیگر خواهش من این است که فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیز باید در میان خود کنکاش کنند که آیا آن ها در به وجود آمدن این فاصله سهمی دارند یا ندارند.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: یکی  از غصه های من در 15 ماه گذشته که در مجلس مسئولیت دارم این بود که چرا هیچ فرصتی مثل این جلسه حتی یک بار هم رخ نداده تا با فعالان عرصه فرهنگ و هنر و فعالان حوزه اجتماعی بحث و گفت وگو کنیم در حالی که اگر به سوابق مدیریتی من مراجعه کنید می بینید در همان اولین روزهایی که مسئولیتی در هر ارگانی داشتم یکی از اولین گروه هایی که آن ها را دعوت کرده ام تا هم اندیشی داشته باشیم فعالان عرصه فرهنگ و هنر بوده است. از سوی دیگر هم اندیشی با فعالان حوزه فناوری نیز در اولویت کاری من بوده است.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه بدون به کارگیری این دو بخش یعنی عرصه فرهنگ و فناوری هیچ تحولی امکان پذیر نیست، تصریح کرد: زمانی که در نیروی انتظامی مسئولیت داشتم، با صراحت عنوان کردم که بین رویکرد امنیت محوری و جامعه محوری رویکرد جامعه محوری را انتخاب خواهم کرد و در همان دوران دریافتم که هنر در این عرصه می تواند چه تحول و معجزه ای ایفا کند به طوری که ارتباط با مردم، آموزش و فرهنگ سازی می تواند با استفاده از این دو حوزه محقق شود.

وی اضافه کرد: این باور باید در تک تک مدیران کشور برای موفقیت و توسعه ایران وجود داشته باشد و در این مسیر نقش تک تک شما هنرمندان کم نظیر است، هیچ گاه نباید از این منظر ناامید شوید.

قالیباف با یادآوری اینکه در دوران نیروی انتظامی مقاومت هایی در خصوص به کارگیری از ظرفیت هنر در این عرصه وجود داشت، گفت: اما ما با به کارگیری این ظرفیت آثار احساس امنیت، رابطه نزدیک مردم با پلیس و تغییر نظر مردم نسبت به نیروی انتظامی را ملاحظه کردیم.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: در دوره شهرداری نیز متمرکز بر حوزه های فرهنگی، اجتماعی و هنری بودیم و تلاش کردیم فرهنگ سازی ها با کمک هنرمندان رقم بخورد. در همان دوران بسیاری از کارها پیش رفت و اذهان به هم نزدیک شد. برخی از عزیزان حاضر در این جلسه نیز در بزنگاه هایی با ما همکاری داشتند.

 

اقتصاد کشور زیر سایه نبود سند استراتژیک توسعه اقتصادی قرار گرفته است

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شب گذشته (یکشنبه 21 شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به اینکه حوزه اقتصاد کشور زیر سایه نبود سند استراتژیک توسعه اقتصادی قرار گرفته است، گفت: وجود نداشتن سند استراتژیک توسعه در اقتصاد کشور، بر بخش‌های زیادی از حوزه اقتصاد کشور سایه افکنده است.

 

وی با اشاره به اینکه در صنعت لوازم خانگی از مزیت‌های خوبی برخورداریم بیان کرد: دانش تخصصی، نیروی کار و مهارت لازم از جمله مزیت‌های موجود در این حوزه به حساب می‌آید، ولی به نظر می‌رسد برخی راهبرد‌های بزرگ که در بهره گیری از ظرفیت‌های لازم برای مشارکت با کشور‌های دیگر و شرکت‌های منطقه‌ای و جهانی می‌تواند ما را در حد و استاندارد‌های منطقه به عنوان تولید کننده معتبر مطرح کند از خلأ‌های اصلی ما به حساب می‌آید.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در بخش حمایت از تولید دو مشکل وجود دارد بحث وجود کالا‌های قاچاق در بازار کشور مانع از بهره برداری کامل از ظرفیت‌های موجود در حوزه تولید کالای داخلی می‌شود، افزود: قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز که پس از سه سال در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و سپس تصویب شد، قرار است هفته آینده ابلاغ شود و با ابلاغ آن، بخش عمده چالش‌های ما در حوزه قاچاق کالا از نیمه دوم سال برطرف خواهد شد.

 

پورابراهیمی با اشاره اینکه به دلیل اهمیت موضوع حمایت از تولید، سال ۹۷ حدود هزار و ۴۰۰ قلم کُد ممنوعیت واردات گرفته ایم که بخش عمده این اقلام در کشور، تولید داخل شده است در واقع حمایت از تولید و ممنوعیت واردات، دو سه فصل مجزا هستند که باید به آن رسید و پرداخت، گفت: پیش بینی می‌شود با گشایش‌های صورت گرفته شرایط ارزی کشور رو به بهبود خواهد بود. صنعت لوازم خانگی ایران می‌تواند تا ۲ میلیارد دلار ظرفیت صادرات داشته باشد، زیرا این ظرفیت‌ها در کشورمان وجود دارد.

 

اخلاق، رکن مهم انتخاب کارگزاران نظام است

در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) ایمان به حقیقت هستی و باورهای دینی در اخلاق اداری نقشی مبنایی دارد؛ از این رو، امام (ره) در دستورالعملها و سفارشهای خود به مسئولین همواره این محور توحیدی و الهی را به آنها یادآور شده و معیار اصلی را نشان داده است،  بیش از همه مسئولان نظامی و اداری کشور را به توجه به یاد حق تأکید می فرمایند.امام خمینی(ره) در مصاحبه با خبرنگار روزنامه ایتالیائی لوتاکونتینو در سال 1357 درباره حکومت می فرمایند:« اساساً حکومت کردن و زمامداری در اسلام یک تکلیف و وظیفه الهی است که یک فرد در مقام حکومت و زمامداری، گذشته از وظایفی که بر همه مسلمین واجب است، یک سلسله تکالیف سنگین دیگری نیز بر عهده اوست که باید انجام دهد. حکومت و زمامداری در دست فرد یا افراد، وسیله فخر و بزرگی بر دیگران نیست که ازاین مقام بخواهد به نفع خود حقوق ملتی را پایمال کند».(صحیفه امام، ج 5، ص 409). «کارگزاران و مسئولین اگر خداترس نبوده و تقوی نداشته باشند، در مرحله اول امکان این که خدا را ناسپاسی کرده و اندیشه خیانت به اسلام و مردم را در ذهن بپرورانند وجود دارد؛ اما تقوی عاملی در خودنگهداری و نلغزیدن محسوب می شود.«این هایی که در رأس امورند اگر تقوا نداشته باشند، این به همه کشور سرایت می کند، همه کشور را یک وقت خدای نخواسته به باد می دهد و لهذا برای آنها اهمیت تقوا بسیار بیشتر است».( صحیفه امام ج 17 ، ص 123) در همین  رابطه گفتگویی با حجت‌الاسلام حیدر خلجی امام‌جمعه اشترینان لرستان در مورد ویژگی های کارگزاران دولت مردمی به شرح زیر ارایه می شود.

 

تفاوت کارگزاران در جوامع دینی و غربی توضیح بفرمایید؟

هر جامعه‌ای که طالب پیشرفت است مبتنی بر یک عقلانیت برای رسیدن به اهدافش الگوپردازی می‌کند. در جوامع مادی و غربی چون این جوامع مبتنی بر عقلانیت مادی هستند به صورت‌های دیگر عمل می‌کنند و ملاک آن‌ها برای انتخاب روش، به حداکثر رسیدن کارایی اقتصادی است. در جوامع الهی این موضوع بر عکس تصویرسازی شده است. در حقیقت در جوامع دینی عقلانیت مقدم بر عقلانیت اقتصادی صرف است. یعنی اگر مواجهه‌ای بین اخلاق و اقتصاد بوجود آید عقلانیت دینی مقدم شده و بر مبنای آن عقلانیت اقتصادی پذیرفته می‌شود.

 

جایگاه اخلاق در میان کارگزاران توضیح دهید؟ آیا نمونه ای در میان کارگزاران نظام اسلامی با توجه به الگوی دینی می توانیم نام ببریم؟

 رهبر معظم انقلاب اخلاق را پایه و اساس پیشرفت می‌دانند. زمامداران و کارگزاران در این دیدگاه باید اخلاق‌مدار باشند چرا که همیشه برای مردم، الگوها افرادی اخلاقی بوده که نمونه بی‌نظیر این الگوها شهید بزرگوار سپهبد حاج قاسم سلیمانی است. برای همین بعد از رحلت حضرت امام خمینی (ره) با شکوه‌ترین تشییع جنازه برای این مرد اخلاقی و مخلص برگزار شد.

 

جایگاه کارگزاران در نظام اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟

 کارگزاران نمایندگان حاکم اسلامی هستند که مسئولیت‌های مختلف، سیاسی، اجتماعی، نظامی و.... را عهده‌دار می‌شوند. خود واژه کارگزار یک مسئولیت خطیری را در پی دارد. باید توجه داشت کارگزاران چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم منتخب مردم هستند. گزینش کارگزار توسط حاکم اسلامی با شرایطی همراه است. یکی از این شرایط مطابقت و تناسب شخص با مسئولیتی است که می‌خواهد قبول کند. به عبارت دیگر شخص هم باید تخصص و هم تعهد داشته باشد.

 

آیا در قرآن در مورد انتخاب کارگزار آیاتی وجود دارد؟

در آیات قرآن نیز مباحثی پیرامون انتخاب کارگزار مطرح می‌شوند. در سوره یوسف آیه 55 حضرت یوسف در آن ماجرا اظهار می‌نماید: « قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ یعنی(حضرت یوسف به شاه) گفت: در این صورت مرا به خزانه‌داری مملکت منصوب دار که من در حفظ دارایی و مصارف آن دانا و بصیرم». دو نکته دانایی و آگاهی بسیار مهم است. در قضیه حضرت موسی علیه السلام و دختران حضرت شعیب نیز دختر حضرت خطاب به حضرت شعیب در سوره قصص آیه 24 می‌گوید: «قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ  إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ یعنی یکی از آن دو دختر گفت: ای پدر این مرد را (که به شجاعت و امانت آراسته است) به خدمت خود اجیر کن که بهتر کسی که باید به خدمت برگزینی کسی است که توانا و امین باشد». توانایی و امانت‌داری دو  توانمندی دیگر برای گزینش کارگزار است.

 

کد خبر 1093962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha