انتقاد از ساختمان سازی بدون رعایت حریم همسایه تا ایجاد «کافه فراموشی»

اعضای شورای شهر بیرجند در دومین شورای پيشگيری از وقوع جرم خراسان جنوبی از ساختمان سازی بدون رعایت حریم همسایه، ایجاد کافه فراموشی‌ها، افزایش قیمت زمین و افزایش اعتیاد و سرقت انتقاد کردند و خواستار توجه به ریشه جرایم شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، دومین جلسه شورای پيشگيری از وقوع جرم استان خراسان جنوبی امروز (۲۲ شهریور) با حضور رئیس کل دادگستری استان، اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند  و برخی از اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم استان برگزار شد.

 

«عباس سروری» عضو شورای شهر بیرجند در این جلسه به تخلفات دستگاه های اداری و سازمان‌ها اشاره کرد و گفت: سال‌هاست این سازمان ها به شهرداری بدهکارند و حتی در حال ساختمان سازی هستند که نیاز است دادگستری از شورای شهر برای برخورد سریع تر با تخلفات آنان حمایت کند.

 

وی ادامه داد: انبوه سازان حریم همسایگان را به بهانه پرداخت جریمه رعایت نمی کنند که باید با آنها برخورد ویژه شود.

 

سروری افزود: در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی نیاز است دستگاه های اجرایی همسو با شهرداری پای کار بیایند تا با تعامل بتوانیم اقدامات موثری انجام دهیم.

 

حجت الاسلام «مهدی عبدالرزاق‌نژاد» یکی دیگر از اعضای شورای شهر بیرجند هم با بیان اینکه اعتیاد و سرقت دامن گیر جامعه شده است؛ گفت: اما سارقان بلافاصله آزاد می‌شوند که می‌طلبد برخورد قاطع و بازدارنده در این زمینه صورت گیرد.

 

وی با بیان اینکه مطالبه‌گری در برخی امور نظیر تقویت سواد فرهنگی در دستور کار شورای شهر قرار گرفته است، افزود: تقویت سواد فرهنگی نقش مستقیم در کاهش جرم خواهد داشت چون جهالت در برخی امور جرم‌ساز است.

 

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند با انتقاد از ایجاد کافه‌هایی با عنوان کافه فراموشی در سطح شهر، تصریح کرد: این کافه ها می‌گویند مجوز فعالیت دارند و تعداد زیادی خانم و آقا در آنجا ساعاتی را می‌نشینند و اینکه چه آنجا می‌گذرد، معلوم نیست اما به ظاهر چای و نسکافه و سیگار مصرف می‌شود و اگر تداوم پیدا کند، مشکل‌ساز خواهد بود.

 

حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد بیان کرد: انجام این کارها شاید ‌جرم نباشد اما زمینه‌ساز جرم است که می‌طلبد با همکاری شورای اسلامی و دادگستری این گونه آسیب‌ها تعیین تکلیف شوند.

 

«رضا حسنی صفت» عضو شورای شهر بیرجند نیز از افزایش قیمت زمین، اعتیاد، خروج منابع مالی خراسان جنوبی توسط بنیاد مستضعفان و مسکن و شهرسازی به مرکز کشور، کسب ۴۰ درصد درآمد شهرداری از محل کمیسیون ۱۰۰ و در واقع از طریق جرم انتقاد کرد و گفت: متاسفانه به جای توجه به ریشه های اصلی جرم و خشکاندن آن، خودمان را سرگرم برگ و شاخه ها داریم.

 

«مرتضی یزدان شناس» عضو شورای اسلامی شهر بیرجند هم در این نشست اظهار کرد: شناسایی مبادی جرم‌خیز در خراسان جنوبی بهتر از درمان آن است.

 

وی اقتصاد و کمرنگ شدن معنویت ارا ز مهمترین معضلات جامعه و زمینه‌ساز وقوع جرم در استان دانست و افزود: عدم حمایت از سرمایه‌گذار سبب فرار سرمایه از شهر شده و اگر جذابیت‌هایی را به وجود بیاوریم خیلی از مشکلات با افزایش اشتغال کاهش پیدا خواهد کرد.

 

عضو شورای شهر بیرجند در ادامه یادآور شد: مجموعه تجاری هلال در مرکز استان سال‌ها بلاتکلیف مانده است که به عنوان یکی از سرمایه‌گذاری‌های شاخص باید نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام شود.

 

وی افزود: اگر بخواهیم جرم و تخلف کم شود باید به ریشه‌ها و عوامل بپردازیم و یکی از این موارد وضعیت فعلی پادگان سابق در خیابان ارتش است که علیرغم قرارداد بسته شده در سال ۸۴ هنوز به صورت کامل تخلیه نشده است.

 

یزدان‌شناس گفت: با فروش ۴۰۵ هکتاری زعفرانیه هزاران میلیارد تومان پول از استان ما خارج و سبب فقر خواهد شد زیرا تحویل این شهرک نیاز به خدمات‌رسانی شهری خواهد داشت که فعلا در دسترس نیست.

 

حجت الاسلام «علی نسایی زهان» دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی نیز در این جلسه پیشگیری از وقوع جرم را وظیفه آحاد ملت دانست و اظهار کرد: اگر به دنبال زندگی با عزت هستیم باید تلاش کنیم که جرمی در جامعه اتفاق نیفتد.

 

به گفته وی دولت ها برای کاهش جرم باید از درآمد عمومی صرف پیشگیری کند و در این راستا تعامل تنگاتنگ شورای اسلامی شهر و دستگاه قضایی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در کاهش جرم داشته باشد.

 

دادستان بیرجند با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم باید از مسئولان مطالبه‌گری داشته باشند، افزود: افزایش مطالبه‌گری نتیجه مثبتی بر روی مردم می‌گذارد و افراد دچار بزهکاری نمی‌شوند.

 

وی از دادستان‌های استان خواست مشکلاتی که از زبان منتخبان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا مطرح می‌شود را رصد، پیگیری و نتیجه آن را بیان کنند.

 

 

 

 

کد خبر 1094072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha