موازی کاری و تداخل در تصمیم گیری ها موجب کاهش صادرات فرش در فارس شده است

فروغان گفت: وجود تشکل ها، اتحادیه ها و متولیان زیاد در بخش فرش دستباف فارس موجب موازی کاری و تداخل در تصمیم گیری ها و کاهش روند تولید و صادرات فرش در فارس شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «خسرو فروغان»، امروز (دوشنبه 22 شهریور) در جلسه کمیسیون تخصصی صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس گفت: اختصاص تسهیلات لازم برای رونق و افزایش تولید فرش دستباف فارس با همکاری و همراهی سازمان صمت استان، مرکز ملی فرش ایران، سازمان جهاد کشاورزی فارس و دفتر هماهنگی استانداری فارس دنبال می شود.

عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس افزود: فرش از بخش های مهم در هنر، فرهنگ، صنعت و اقتصاد فارس و کشور است و نشان تجاری کشور در جهان است اما در بخش فرش کشورمان معضلاتی وجود دارد که هویت فرش ایرانی را کمرنگ کرده است.

وی اضافه کرد: صنعت فرش به ویژه فرش دستبافت در استان فارس، قدمت و ارزش فراوانی دارد و فارس از استان هایی است که دارای بیشترین، متنوع ترین و با کیفیت ترین فرش ها است و با رونق این صنعت در سال های بسیاری در استان، اشتغالزایی خوبی در این بخش وجود داشت اما اشتغالزایی در این حوزه اکنون دچار کاهش بسیار شدیدی در استان شده است.

فروغان تاکید کرد: وجود تشکل ها، اتحادیه ها و متولیان زیاد در بخش فرش دستباف فارس موجب موازی کاری و تداخل در تصمیم گیری ها و کاهش روند تولید و صادرات فرش در فارس شده است.

وی ادامه داد: فرش از بخش های درآمدزا در صادرات کشور است که اکنون صادرات این بخش با مشکلاتی روبرو شده و دست و پاگیر بودن بخشنامه ها و قوانین، اخذ مالیات از فعالیت های قانونی، عدم توجه به کالای قاچاق در بازار و نرسیدن جایزه های صادراتی به تولید و صادرکنندگان واقعی از مشکلات این حوزه است.

فروغان تاکید کرد: جبران مالیات های کالاهای قاچاق از طریق بازرگانان شناسنامه دار انجام می شود و هزینه های هنگفتی برای تجار دارد و مصوبه هیئت وزیران برای بازگشت ارز در سال 97موجب قفل شدن مقوله صادرات در کشور شده و افزایش واردات کالا از طریق قاچاق کالا را در پی داشته است.

وی افزود: در زنجیره تامین، تولید، بافندگان تا صادرات فرش استان فارس مشکلات قابل توجهی وجود دارد و در حالیکه استان فارس در روند صنعت فرش در کشور پیشرو است اما عمده تولیدات فرش این استان در نهایت به نام تولیدات پایتخت ثبت می شود و بودجه و حمایت های دولتی به بخش های دیگر ارسال می شود.

فروغان اعلام کرد: برای رسیدگی به مشکلات بخش فرش استان، مکاتبه با اتحادیه تعاونی های تولیدی روستایی فرش استان برای معضلات بیمه ای بافندگان و افزایش درصد بیمه آنان، بررسی و اختصاص یارانه حمل هوایی و زمینی توسط سازمان توسعه تجارت و مرکز ملی فرش ایران، بررسی هزینه های سرباری جهت بافندگان فرش دستباف استان توسط دستگاه های مرتبط، بهره مندی از ظرفیت های قانونی موجود مانند کارگروه رفع موانع تولید و ... در دست پیگیری قرار گرفته اند.

کد خبر 1094117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha