مؤمن حقیقی در برابر خداوند متعال تسلیم محض است

آیت‌الله رشاد گفت: مؤمن حقیقی در برابر مشیت و مقدرات خداوند متعال تسلیم محض است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله علی اکبر رشاد امروز در جلسه درس اخلاق که به صورت مجازی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: ما صفر، ایام اندوه اهل‌بیت(ع) است زیرا وفات پیامبر اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) در آن قرار دارد.

وی با استناد به حدیثی از امام صادق (ع) بیان کرد: حضرت درباره شاخص و معیار انسان مؤمن می‌فرمایند شخص مؤمن در برابر خداوند متعال تسلیم محض است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه افراد زیادی ادعای ایمان دارند، اظهار کرد: بسیاری از افراد خود را مومن تصور می‌کنند اما درباره دیگران نظر منفی دارند. به عنوان مثال وقتی از آنها پرسیده شود شما مؤمن هستید یا خیر؟ غالباً گفته می‌شود بله، اما زمانی که پرسیده می‌شود آیا جامعه مؤمن است یا خیر؟ می‌گویند خیر زیرا ۸۰ درصد مردم اهل نماز نیستند.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه شخص مؤمن را می‌توان با تسلیم محض بودن در برابر خداوند متعال شناخت. اظهار کرد: مؤمن می‌داند که خداوند متعال خالق، باری، مالک، رب و انسان مخلوق و مملوک است. چنین انسانی اگر این اوصاف را پذیرفته باشد بدون شک در برابر پروردگار تسلیم محض می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مؤمن می‌داند که خداوند پروردگار و تربیت‌کننده او است بر همین اساس هرگز از دستورات او سرپیچی نمی‌کند.، خداوند متعال نسبت به انسان مالکیت حقیقی دارد و همانند مالکیت انسان بر اشیا حقوقی، شرعی و انتزاعی نیست. مؤمن به امر یقین دارد در برابر مقدرات با صبر اظهار شکوه و شکایت ندارد.

 

وی با بیان اینکه مقابل خدا تسلیم محض بودن به معنای شکست نیست، خاطرنشان کرد: تسلیم شدن در برابر پروردگار یعنی انسان تسلیم مشیت و مقدرات او باشد در انجام مناسک عبادی مشقت و سختی‌هایی وجود دارد اما مومنان عاشقانه و به دور از منت گذاشتن احکام الهی و عبادی را انجام می‌دهند چرا که آنان در برابر مقدرات و مشیت الهی تسلیم هستند.

کد خبر 1094420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha