هدف از برگزاری مسابقات قرآنی ترویج فرهنگ قرآن در جامعه است

حجت الاسلام ایزدی گفت: هدف از برگزاری مسابقات قرآنی ترویج فرهنگ قرآن در جامعه است و اگر این فرهنگ ناب در جامعه حاکم شود بسیاری از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین «جمال ایزدی» در گفتگو با خبرگزاری شبستان از مشهد در حاشیه بازدید از برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی در اداره اوقاف استان بیان کرد: هدف از برگزاری مسابقات قرآنی ترویج فرهنگ قرآن در جامعه است و اگر این فرهنگ ناب در جامعه حاکم شود بسیاری از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: در همین راستا چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآنی در سطح استان از 20 شهریور ماه شروع شده و تا 25 شهریور ادامه خواهد داشت . در این مسابقه 532 نفر از برادران و خواهران در رشته های حفظ 5، 10، 20 و حفظ کل، قرائت ترتیل و تحقیق، دعا خوانی، همسرایی و .. به رقابت می پردازند.

 

وی با بیان اینکه برخی از رشته ها شامل قرائت و حفظ به صورت ویدئو کنفرانس (ارتباط زنده تصویری) و برخی از رشته ها مانند دعاخوانی به صورت ضبط اثر با توجه به شرایط کرونایی که در جامعه حاکم است، برگزار می شود؛ گفت: داوری و قضاوت این دوره از مسابقات را 16 داور در سطح استانی، ملی و بین المللی برعهده دارند.

 

حجت الاسلام ایزدی کمیت و کیفیت مسابقات به صورت ویدئو کنفرانس بیان کرد: برگزاری مسابقه قرآنی یک ارزش است و نباید در هر شرایطی تعطیل شود این مسابقات در سالهای گذشته برگزار می شده اما در سالهای اخیر به دلیل شیوع کرونا مشکلاتی در برگزار آن پیش آمد که یا باید تعطیل می شد و یا با طرحی جدید این مسابقات برگزار می شد.

 

وی افزود: چون مسابقه قرآنی تاثیرات فراوانی در فرهنگ جامعه دارد، تعطیلی آن به مصلحت نیست اما برگزاری به شکل سابق نیز به دلیل کرونا نیز به مصلحت نبود، لذا برگزاری مسابقات به صورت ارتباط زنده تصویری بهترین ایده ای بود که مطرح شد و با استقبال مواجه شد و اگر چه دچار ضعف هایی است اما مزایای بسیار زیادی از جمله کاهش اضطراب متسابقین، کاهش هزینه های مسابقات، کاهش وقت و انرژی به همراه داشت.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در مجموع با در نظر گرفتن مشکلات، امتیازات و شرایط کرونایی برگزاری مسابقات به صورت ویدئوکنفرانس خوب بوده است و با توجه به اینکه چاره ای جز برگزاری به صورت ویدئو کنفرانس نداشتیم کیفیت آن به صورت نسبی خوب بوده است.

 

وی در خصوص سطح داوری این دوره از مسابقات؛ اظهار داشت: داوری در خراسان رضوی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و داوران ما در سطح ملی، بین المللی و استانی هستند و بسیار توانمند، متخصص و مجرب هستند.

 

حجت الاسلام ایزدی بیان کرد: کیفی بودن مسابقات یک رکن آن به داوری برمی گردد که ما بهترین داوران را انتخاب کرده ایم و از نظر کمی نیز مسابقات در زمانی برگزار می شود که برای متسابقین مناسب باشد، همچنین تلاش می کنیم که تعداد بیشتری در این مسابقات شرکت کنند و باید برای افزایش تعداد شرکت کنندگان در دوره شهرستانی تبلیغات گسترده ای صورت گیرد.

 

وی با بیان اینکه برنامه های فرهنگی باید هر سال افزایش پیدا کند؛ گفت: فعالیت های قرآنی در گذشته مستقیما توسط اوقاف انجام می شد اما اخیرا فعالیت های آموزشی و یک سری فعالیت های قرآنی دیگر توسط مراکز مردمی مانند موسسات قرآنی و جلسات قرآنی انجام می شود و دستگاههای دولتی و اداری نقش حامی را پیدا کرده اند.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: هر چه کار قرآنی مردمی تر شود به همان میزان موفق تر خواهیم بود و اگر ما کار را به مردم و موسسات مردمی بسپاریم آنها در عرصه های مختلف آموزش، تبلیغ، ترویج، برگزاری جلسات رونق و توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد و ما باید فقط جنبه مدیریت عالی، نظارتی و حمایتی داشته باشیم. مانند عترت که اکنون بسیاری از مراسم عترت توسط مردم برگزار می شود.

 

وی بیان کرد: من از زمان پنجم ابتدایی تدریس قرآن را با محدود اطلاعاتی که داشتم شروع کردم و تا اینکه وارد حوزه علمیه شدم و به صورت تخصصی در کنار حوزه وارد دانشگاه علوم قرآن و حدیث شدم و از همان سال فعالیت های قرآنی را در قالب تدریس شروع کردم و اکنون در بخش محتوایی یا همان مفاهیم، علوم قرآن، تفسیر و تدبر قرآن فعالیت دارمو در حال حاضر مدیر و موسس مدرسه قرآدر شیراز هستم.

 

حجت الاسلام ایزدی در خصوص در نظر گرفتن مبلغی برای تشویق برگزیدگان گفت: اوقاف منبعی ندارد اما به متسابقینی که در مسابقات ملی رتبه می آوردند هدیه ناچیزی با وجود اینکه تکلیفی نداریم،  می دهیم.

 

وی در پایان گفت: ما باید قران را در خانواده ها بیاوریم تا همه مردم با قرآن مانوس شوند و آن را بفهمند و در آن تدبر کنند و زمینه عمل به قران فراهم شود؛ همچنین باید زمینه ای فراهم شود تا فعالیت های قرآنی بصورت گسترده تری صورت گیرد.

کد خبر 1094663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha