جزییات عملکرد ارزی صندوق توسعه ملی در استان‌ها/باید فرهنگ ایجاد کسب و کار در تمام دستگاه‌ها ایجاد شود

جزییات عملکرد ارزی صندوق توسعه ملی در استان‌ها، نتیجه هفدهمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی اعلام شد، شبکه بانکی در مسیر توسعه بنگاه‌های اقتصادی نیست، باید فرهنگ ایجاد کسب و کار در تمام دستگاه‌ها ایجاد شود برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۲۴ شهریور شبستان به شرح زیر است:

جزییات عملکرد ارزی صندوق توسعه ملی در استان‌ها

بررسی گزارش عملکرد ارزی صندوق توسعه ملی در استان های مختلف کشور از ابتدای تاسیس در سال ۹۰ تا پایان آذرماه سال گذشته نشان می دهد که مجموعا ۳۳ هزار و ۹۶۰ طرح در استان های کشور اعلام وصول شده که از این تعداد برای ۳۰ هزار و ۴۴ طرح گشایش اعتبار صورت گرفته است. همچنین برای ۲۱ هزار و ۹۱۴ طرح نیز پرداخت منابع صورت گرفته است.

بر پایه این گزارش، از مجموع کل طرح های وصول شده در این صندوق، ۹ هزار و ۸۸۹ طرح در بوشهر بوده و ۷ هزار و ۶۸۱ طرح نیز در خوزستان بوده است. همچنین دو هزار و ۶۵۸ طرح در استان هرمزگان و دو هزار و ۴۰۳ طرح نیز مربوط به استان ایلام بوده است.

کمترین میزان طرح های متقاضی دریافت تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی در استان های خراسان جنوبی با ۱۴ طرح، خراسان شمالی ۳۸ طرح، گلستان ۶ طرح، همدان ۷۷ طرح و چهارمحال و بختیاری با ۶۶ طرح بوده است.

در مجموع ۱۲ هزار و ۴۶ طرح اعلام وصول شده تا گزارش پایان آذرماه سال گذشته صندوق توسعه ملی به مرحله پرداخت نرسیدند. با این حال، بررسی دقیق تر سیر طرح ها نشان می دهد که تا زمان ارائه گزارش، از ۳۳ هزار و ۹۶۰ طرح اولیه، ۳۰ هزار و ۴۴ مورد به مرحله گشایش اعتبار رسیده اند و ۳ هزار و ۹۱۶ طرح به نوعی متوقف مانده اند.

 

نتیجه هفدهمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی اعلام شد

بانک مرکزی ایران طی گزارشی نتیجه‌ هفدهمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۰ مورخ 23 شهریور ماه را اعلام کرد و خبر از برگزاری ‌حراج جدید اوراق یاد شده در تاریخ 30 شهریور ماه داد. تمام نهاد‌های مالی متقاضی شرکت در این حراج می‌توانند سفارش‌های خود را در هر نماد به طور جداگانه ارسال کنند. حداقل حجم سفارش در هر یک از نماد‌های مزبور ۵۰۰ هزار ورقه است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی به پذیرش کلیه پیشنهادات دریافتی یا فروش کلیه اوراق عرضه‌شده در حراج را ندارد. بانک مرکزی سفارشات دریافت‌شده را به منظور تصمیم‌گیری به آن وزارتخانه ارسال و وزارتخانه مزبور نسبت به تعیین سفارش‌های برنده اقدام می‌کند. در نهایت، عرضه اوراق به تمامی برندگان انجام می‌شود. بانک مرکزی بر اساس جزء (۴) بند «ک» تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است. کارگزاری این بانک ضمن تامین زیرساخت معاملات و برگزاری حراج، تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق مالی اسلامی دولتی فروش‌رفته نداشته و اوراق مزبور را در بازار اولیه به منظور تامین مالی دولت خریداری نخواهد کرد.

 

شبکه بانکی در مسیر توسعه بنگاه‌های اقتصادی نیست

محمد باقر مجتبایی، دبیر کل اتاق اصناف شب گذشته (سه شنبه 23 شهریور) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر هم در برنامه تیتر امشب با بیان اینکه مجموعه سیاست‌ها در دست دولت است و در همین جا هم تصمیم گیری می‌کنند، گفت: اگر این فرایند بهبود پیدا نکند در کسب و کار بهبودی حاصل نخواهد شد.

 

وی با بیان اینکه بی ثباتی در تامین مواد اولیه یکی از مشکلات اساسی است که برای کسب و کار مانع ایجاد می‌کند، گفت: این بی برنامگی و بی ثباتی در فروش هم وجود دارد.

 

مجتبایی با اشاره به اینکه سامانه مجوز کسب کار اتاق اصناف از دولت جلو است، گفت: استفاده از پنجره دولت الکترونیک از اولویت‌های ماست و به همین دلیل هم موفق بودیم. شبکه بانکی در مسیر توسعه بنگاه‌های اقتصادی نیست.

 

 

باید فرهنگ ایجاد کسب و کار در تمام دستگاه‌ها ایجاد شود

علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار شب گذشته (سه شنبه 23 شهریور) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان اینکه مهمترین مانع برای بهبود فضای کسب و کار این است که این امر، اولویت اصلی دستگاه‌ها نیست، گفت: مبنای اولیه باید تفکر بر پایه بهبود کسب کار باشد؛ با بخشنامه‌ها کاری از پیش نمی‌رود.

 

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار با اشاره به اینکه این ذهنیت که یک دستگاه، اهمیت خود و جایگاهش را صرفاً در صدور آئین نامه و بخشنامه ببیند، فرصتی برای توجه به بهبود فضای کسب و کار ایجاد نمی‌کند، گفت: ۵۱ درصد خدمات دولت از جنس مجوز است. با این تک ابزار نمی‌توان تمام احکام حکمرانی را انجام داد.

 

فیروزی با بیان اینکه باید فرهنگ ایجاد کسب و کار در تمام دستگاه‌ها ایجاد شود، ادامه داد: بگیر و ببند‌ها کار مسکنی است؛ اما کسب و کار و بهبود آن، یک کار فرآیندی است. جنس بهبود کسب و کار از نوع کاشت است. ما هزار و دویست مجوز داریم و با این نمی‌توان جلو رفت. با استفاده از روش‌های مختلف می‌توان تا حد زیادی از موانع و مشکلات کسب و کار‌ها بکاهیم.

 

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار با اشاره به اینکه متن قانون بر این است که تمام دستگاه‌ها از یک جا مجوز دریافت کنند، گفت: تمام دستگاه‌ها باید با این مراکز پیوند داشته باشند. سازمان غذا و دارو بیشترین مجوز‌ها را صادر می‌کند. مردم در طبقات ادارات و دستگاه‌ها سرگردان هستند و خسته می‌شوند.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۹۹۸ هزار تومان رسید

امروز (چهارشنبه ۲۴ شهریور) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۱,۶۶۸,۰۰۰ ریال و انس جهانی طلا با ۰.۶۳ درصد رشد به ۱,۸۰۵.۱۱ دلار رسید. همچنین قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱۹,۹۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به قیمت ۱۱۵,۰۲۰,۰۰۰‬ ‬ ریال و هر عدد نیم سکه به قیمت ۶۰,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۶,۰۴۵,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۲,۶۱۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (چهارشنبه ۲۴ شهریور) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۷۶,۴۷۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۱۶,۸۵۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۸۵,۴۱۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (چهارشنبه بیست و چهارم شهریورماه ۱۴۰۰) نرخ رسمی ۴۶ ارز اصلی کشورها را اعلام کرد که بر این اساس نرخ ۲۱ ارز افزایش و ۱۲ ارز کاهش یافت؛ همچنین نرخ ۱۳ ارز ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۸ هزار و ۱۵۷ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۶۶۰ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۶۸۶ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۹۲ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۸۷۴ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۷۹ ریال، روپیه هند ۵۷۱ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۷۳۰ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۴ هزارو ۹۶۷ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۳۰۳ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۴۰۰ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۱۶۸ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۸۵۹ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۹۴۱ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۹۷۰ ریال، روبل روسیه ۵۷۸  ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۸۰۰ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۹۹ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۳۵۲ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۱۰۷ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۴۸۷ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۵۹۲ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۹۵ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۲۲ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۷ هزار و ۶۴۹ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۹۱ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۹۲۴ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۵۳ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۵۰۶ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۴۹ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۷۹۱ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۴ هزار و ۳۸۲ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۰۹ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۳ ریال قیمت خورد.

 

 

کد خبر 1094766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha