اختلاف عربستان با ایران به دلیل ایدئولوژی مقاومت است

نصیری اظهار کرد: محور اختلاف عربستان با جمهوری اسلامی دکترین مقاومت و موضوعات منطقه‌ای مشابه آن است یعنی اگر ایدئولوژی ما بر اساس مقاومت نبود، سعودی‌ها هم چالشی با ما نداشتند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، معصومه نصیری با حضور در برنامه «امواج شبهه» نقش سعودی در حمایت مالی از جریان رسانه‌ای معاند را مورد بررسی قرار داد و عنوان کرد: اساسا برای کشور عربستان یک ایدئولوژی مستقل که آن را پیگیری کند قائل نیستم. ما باید این کشور را در یک پازل عبری، عربی و غربی ببینیم که امروز به جهت ثروت و منابعی که در اختیار دارد، از رسانه را برای رسیدن به اهدافش بهره می‌گیرد.

* جریان مقاومت علت اختلاف عربستان با ایران

وی افزود: محور اختلاف عربستان با جمهوری اسلامی دکترین مقاومت و موضوعات منطقه‌ای مشابه آن است یعنی اگر ایران یک جمهوری بود که نگاه و ایدئولوژی خود را بر اساس مقاومت پایه ریزی نمی‌کرد، احتمالا سعودی‌ها هم چالشی با ما نداشتند.

این مدرس دانشگاه به تاسیس «مرکز اعتدال» در عربستان اشاره کرد و گفت: این مرکز کار رسانه‌ای، داده کاوی با فناوری و به هم زدن جغرافیای افکار عمومی در کشورهای منطقه با رویکرد مقاومت را در پیش گرفت. هشتگ‌های مختلفی که در اغتشاشات کشورهای منطقه مانند مصر، عراق، لبنان و ایران مطرح شد به خوبی نشان می‌دهد که مبدا آنها عربستان است.

* ضعف روایت سازی در رسانه‌های ایران

به عقیده نصیری مهمترین سوال در سواد رسانه‌ای این است که «پیام از سوی چه کسی ارسال شده است»، پاسخ به این پرسش ایدئولوژی و منابع مالی که از رسانه منتشر کننده پشتیبانی می‌کند را روشن می‌کند.

این کارشناس مسائل رسانه در بخش دیگری از سخنان خود در رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: رسانه‌های جریان معارض با جمهوری اسلامی اساسا در حوزه روایت سازی موفق هستند؛ در حالی که ما در این حوزه بسیار ضعیف هستیم و همواره جمع کننده اثرات روایت‌هایی هستیم که برای ما ساخته می‌شود به معنای دیگر خودمان در این عرصه پیشگام نیستیم.

* جنگ‌های شناختی و ترکیبی گام جدید در دنیای رسانه

نصیری از جنگ‌های جدید رسانه‌ای یاد کرد و گفت: جنگ‌های شناختی و ترکیبی (هیبریدی) نوع جدیدی از نبرد رسانه‌ای هستند. قدرت‌های دنیا برای موفقیت در این نبرد نوین، بیش از آن که به تکنیک‌های رسانه‌ای مانند تکرار، قرینه سازی و وارونه نمایی پایبند باشند متکی به سوژه‌های خاصی هستند.

وی خاطرنشان کرد: برچسب زنی و ایجاد دوقطبی یکی از مهمترین تکنیک‌هایی است که جریان معاند و معارض جمهوری اسلامی از آن استفاده می‌کند چرا که این شگرد رسانه‌ای موجب ایجاد تضاد بین مردم و حاکمان و اقوام مختلف و تردید آفرینی در جامعه می‌شود.

کد خبر 1094841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha