بهره گیری از تجارب دفاع مقدس در موفقیت گام دوم انقلاب موثر است

کنعانی مقدم با اشاره به ارزش هایی که توسط دفاع مقدس خلق شد گفت: بهره گیری از تجارب دفاع مقدس در موفقیت گام دوم انقلاب موثر است

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: دفاع مقدس بعنوان یک برگه زرین در تاریخ ایران اسلامی پس از گذشت سالها از این جنگ نابرابر همچنان بر پیشانی ادوار مختلف ماندگار است تا جایی که این دفاع با بهره گیری از الگوی بی نظیر واقعه عاشورا به یک سند منحصر به فرد در میان تمام دفاع های تاریخ تبدیل شده و هر روز می توان پیام و الگویی نو از این حماسه بازگو کرد. دفاع مقدس همچنان به عنوان یک مکتب بی بدیل برای تمام کشورهای آزادی خواه و دوستدار استقلال محسوب می شود و بسیاری از این کشورها در منطقه توانستند با الگو گرفتن از این دفاع به استقلال و آزادی واقعی دست یابند. در همین رابطه گفتگویی با حسن کنعانی مقدم دبیر کل حزب سبز و یکی از فرماندهان پیشکسوت دفاع مقدس به شرح زیر ارایه می شود.

 

نقش دفاع مقدس در پایداری و استحکام انقلاب اسلامی توضیح بفرمایید؟

 پدیده دفاع مقدس یکی از مهمترین بخش های تاریخ انقلاب اسلامی است که می توان گفت ارزش هایی را که آفرید توانست انقلاب اسلامی را مستحکم و در مسیر رسیدن به آرمان های انقلاب یکی از مهمترین موتورهای محرک و پیشران باشد.

 

با توجه به صف بندی تمام بلوک شرق و غرب در مقابل جمهوری اسلامی در دفاع مقدس مهمترین عامل پیروزی نظام اسلامی در برابر دشمن چه بود؟

انقلاب اسلامی با اهداف و آرمان هایی شکل گرفت که ضرورت تداوم و تحکیم آن و رسیدن به آرمان ها و اهداف آن قطعا با موانعی مواجه بوده که همواره از سوی دشمن در صحنه های مختلف مواجه بودیم و یکی از آنها جنگ تحمیلی تمام عیار بود که نسلی از مدافعان انقلاب اسلامی توانستند این گردنه سخت را با مقاومت، ایستادگی، پایداری و حمایت مردم و اقشار مختلف پشت سر بگذارند در حالی که در مقابل شان تمام دنیا قرار داشتند و این عزم و اراده و ایمان مردم و هدایت های رهبری و بنیانگذار انقلاب اسلامی توانست ما را از این گردنه سخت عبور دهد و در مسیر تداوم انقلاب اسلامی قرار دهد.

 

نقش دفع مقدس در گام دوم انقلاب اسلامی توضیح بفرمایید؟

معتقدم دفاع مقدس عبرت هایی داشت که می توانست ما را در گام دوم انقلاب اسلامی که توسط رهبر انقلاب تبیین شده و ریل گذاری شده است، کمک کند؛ ابتدا اینکه ما در تمام زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، بین المللی و نظامی باید در مقابل دشمنان سعی کنیم با ایجاد مقاومت و پایداری انها را ناامید از حمله دوباره کنیم.

 

نباید در مقابل دسیسه های دشمن و طرح های آنها ما دچار غفلت شده و آنها بتوانند عملیات پیش دستانه ای انجام داده و ما را غافلگیر کند. قطعا اعتماد نکردن به دشمنان و جلوگیری از توطئه های داخلی، منافقین و همدستی آنها با دشمنان خارجی یکی از مهمترین مصادیقی است که ما آموخته ایم و باید به آن توجه کنیم و باید در سیاست داخلی و خارجی مورد توجه قرار گیرد.

 

نقش نیروهای مردمی در دفاع مقدس تا چه میزان در پیروزی ما در مقابل دشمنان موثر بود؟

نیروهای مردمی، سازماندهی آنها و بسیج امکانات به ما نشان داد که می توانیم در مقابل دشمن در یک جنگ طولانی و درازمدت مقابله کنیم و آنها را شکست دهیم و این استقامت و پایداری ملت ما با ایجاد وحدت ملی و انسجام داخلی می تواند ما را در مقابل تمام توطئه ها چه اقدامات داخلی و چه خارجی ما را به نتیجه برساند و قطعا اعتمادسازی و اعتماد کردن و اتکا به نیروهای مردمی عامل مهم موفقیت در دفاع مقدس است و نباید بگذاریم این سرمایه اجتماعی آسیب ببیند.

 

برای جلوگیری از تحریف دشمن در خصوص هشت سال جنگ تحمیلی چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

بر اساس آیات قرآن آیه 8 سوره صف "يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ ﴿٨﴾می خواهند نور خدا را با دهان هایشان خاموش کنند در حالی که خدا کامل کننده نور خود است، گرچه کافران خوش نداشته باشند. (۸)" آنها قصد دارند با سخن پراکنی در رسانه ها و تحریف حقایق نور خدا را خاموش کنند و خداوند وعده کرده است هر چقدر از آنها از این موضوع اکراه داشته باشند، حقیقت گسترش می یابد اما این نکته را باید مورد توجه قرار دهیم که حضرت صادق(ع)می ­فرماید:"کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم؛ با غیر زبان هآیتان مردم را دعوت کنید. " یعنی مردم را به ارزش های انقلاب و دفاع مقدس به غیر از راه زبان دعوت کنیم و زبان تنها یک وسیله است اما مردم انتظارشان این است که کسانی که پرچمداران این ارزش ها هستند در عمل نیز متعهد به ارزش ها بوده و فقط شعار آن را ندهند و در مسیر دیگری حرکت نکنند؛

 

 

 

نقش جوانان در انتقال فرهنگ دفاع مقدس چگونه ارزیابی می کنید؟

ارزش های دفاع مقدس باید به نسل جوان که وارثان انقلاب هستند، منتقل شود و نمی توانیم قدرت را در قبضه خودمان نگاه داریم و به آنها بگوییم حالا مسئولیت بپذیرید و حرکت کنید، قطعا باید به نسل جوان به عنوان وارثان انقلاب ارزش ها را به همراه انتقال قدرت بدهیم و اگر جوان ها وارد عرصه حکمرانی شوند و قدرت را در اختیار بگیرند، می توانند وارثان خوبی باشند و این چیزی است که باید فراتر از شعارهایی که می دهیم در زمینه های مختلف در عمل نیز همان گونه که در دفاع مقدس امام (ره) به جوانان اعتماد کردند، اکنون نیز در حکمرانی به جوانان اعتماد کنیم و کار را در اختیار آنها قرار دهیم.

 

کد خبر 1094903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha