انس با مسجد تبیین کننده سبک زندگی کریمانه و عشق به خالق زندگی است

حجت الاسلام مرادی با اشاره به اهمیت سبک زندگی کریمانه امام حسن مجتبی(ع) گفت: مسجد خانه دوست است. انس با آن خانه، محبت و عشق به خالق خانه را به ارمغان خواهد آورد. زندگی با عشق به خالق زندگی مملو از امید و عشق، نشاط و حرکت، پویایی و خلاقیت است.

خبرگزاری شبستان - البرز: سبک زندگی دینی و اسلامی یکی از موضوعات مهم و اساسی است که همواره آگاهان دینی و علمی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نسبت به آن تأکید داشته و دارند. 

 

سبک زندگی کریمانه براساس زندگی امام حسن مجتبی(ع) از جمله موضوعاتی است که در همین قالب مورد توجه است به همین منظور « ابوالفضل مرادی» در این خصوص آورده است: بشر امروز زندگی او آمیخته بلکه وابسته به تکنولوژی و مدرنیته تعریف شده است. این وابستگی ها و شرایط حاکم بر زندگی، یکی از عوامل موثر در مورد تجربه هیجان های منفی هم چون  تنش، استرس، ترس و اضطراب و نیز تهدیدی برای بهداشت روانی قلمداد می شود.

 

مدیر ستاد اقامه نماز استان البرز ادامه داد: به طور نمونه فضای مجازی اگر چه دست یابی به اطلاعات گوناگون و بهره گیری های مختلفی را برای فرد فراهم آورده است؛ اما بر حسب آمار ، عینیت، مشاهده و تجربه های فردی، ره آورد های هم چون اعتیاد اینترنتی، گسست عاطفی، تحریک پذیری های جنسی، دوری از حقیقت زندگی و نیز اجتماع را به پرتگاه وابستگی به فضای مجازی افکنده است. خود این مسئله آثار بسیار ویرانگر و مخربی را می تواند در بعد شخصیتی و فکری و نیز ضربه مهلکی بر پیکره اجتماع در یک کلمه وارد کند.

 

به گفته وی، این تاثیر و تاثر از  فضای مجازی بر بُعد اصیل و اصلی انسان نیز شکافی عمیق ایجاد کرده و او را از حقیقت خویش غافل نموده است. از این رو بشر امروزی با روان گردان ها و آرام بخش ها مانوس شده تا خود را سرگشتگی در کویر تحیر و حیرت رها کند.

 

وی عنوان کرد: این شکاف بین شخص و شخصیت، عاملی شده تا بشر امروز کمتر به هویت اصیل خویش سر بزند و با او انس بگیرد. آدم امروز مثل ابلیس جسم و جسمانیت خود را می بیند و اغوا می شود و فریب خود را می خورد و ناگزیر تجربه غرور و البته فرود در زمین و سکنی گزیدن در آن را فقط تجربه می کند و البته مثل قارون روزی در زمین فرو خواهد رفت. به حقیقت کسی فقط ماده و جسم را دید و در آن ماند، در زندگی خود درمانده می شود. چرا که ماده و زمین و زمینیان همواره محدود به حدودی هستند.

 

وی افزود: البته علت اصلی این تجربه های سخت، غفلت و جهالت است که ریشه در عدم آگاهی ما دارد و نتیجه آن تعلق و وابستگی ما به امور محدود خواهد بود، که ما را محبوس در زندان خودیت خواهد افکند. در صورتی که آسمانها هفت طبقه با چه وسعت و زیبای و زمین، همین یک زمین است.

 

پژوهشگر علوم انسانی اظهار کرد: در این تجربه بی هویتی و وابستگی محدود می توان با نشستن سر سفره بزرگان و اشخاصی که نه تنها از زمین رها، بلکه آسمانها را در نوردیده و سر سفره خالق نشسته اند و لقب کریم بر سینه دارند، ما هم راه رسم کریمانه زندگی کردن را از آنها بیاموزیم و تجربه کنیم.

 

وی عنوان کرد: به حقیقت زندگی زمینی را می توان درست شناخت، هدایت کرد و جهت داد، تا هم زندگی این چند روزه ما روشن و مملو از  امید و نشاط و سعادت باشد و نیز عاقبتی نیکو در انتظارمان. امام حسن مجتبی کریم اهل البیت علیهم السلام یک سبک و روشی را در زندگی بیان کرده اند، که هشت مهم و اثر در دنیا برای فرد خواهد داشت.

 

سرپرست امور مساجد استان البرز ادامه داد: حضرتش فرمودند: كسى كه رفت و آمد به مسجد را در برنامه خود داشته باشد، يكى از اين هشت‏ اثر را در جان و زندگی خود مشاهده می کند: نشان ها و راه های خدا را فرا می گیرد. از این رو زندگیش از ابهام و اجمال، تاریکی و حیرت خارج و وارد عالم نور و روشنایی در زندگی  می گردد. روح او با یافتن افراد هدایت یافته و خیر رسان، به آرامش می رسد. دانشی نو را در جان خود حس و روحش شوق به پرواز پیدا می کند. رحمتی را که از خدای رحمان و رحیم انتظار داشت را با نسیمی دلپذیر در تمام زندگی خود مشاهده خواهد کرد. کلامی و سخنی را فرا می گیرد که قفل های زندگی او را به سمت پنجره امید باز خواهد نمود. سخنی را در ذهن خود فرا خواهد گرفت، که از در مسیر صداقت و صافی حرکت و به دره  کجی و انحراف نخواهد افتاد. به نگرش و بینشی دست خواهد یافت که او را از بی باکی و انجام هر عمل نامطلوب محفوظ خواهد کرد. اوامر و نواهی خالقش برای او مهم خواهد شد، تا جایی که تقوا در او شروع به رویش خواهد کرد و تا شاخه حق تقوا رشد خواهد نمود.

 

وی بیان کرد: آری رفت و آمد با خانه خدا و میهمانان خدا چه نتایج دل بخشی و سرور آفرینی را در زندگی پدید می آورد؛ با نشان های خالق آشنا، نگرش های انسان را عمیق و دقیق، دوستان همدم را روزی و در پایان خالق برای او مهم می شود.

 

وی ادامه داد: در زندگی امروزه اگر پنجره ای به سوی مکانی پاک و خاص، مقدس و نورانی به نام مسجد را برای خود باز بگذاریم، به مشاهده خواهیم نشست که از باند پرواز زمین، مخلوق و نشان های پروردگار شروع به حرکت و در آسمان خدا بعد مدتی فرود خواهیم آمد. در این صورت مثال ما مانندی کودکی است، که از فراق مادر خود نالان بوده و با یافتن او تمام بافته ها- فکری- خود را باطل و به آرامش خواهد رسید.

 

مدیر ستاد اقامه نماز استان البرز خاطرنشان کرد: مسجد خانه دوست است. انس با آن خانه، محبت و عشق به خالق خانه را به ارمغان خواهد آورد. زندگی با عشق به خالق زندگی مملو از امید و عشق، نشاط و حرکت، پویایی و خلاقیت خواهد بود. فقط باید شروع کرد و آغاز نمود. آغاز نمودن یعنی بعد مدتی خود را در آغوش رحمت و لطف خدا دیدن. زندگی با خالق حقیقت زندگی است و الا همین است که من و شما تجربه کرده ایم؛ ناامیدی، خشم و عصبانیت، کدورت و کینه، ناامیدی و بهم ریختن خود و دیگران. باید تجربه های خود را تغییر دهیم و تجارب پر از نور و بهجت را در زندگی بیاوریم. حرکت باید کرد.

 

 

 

کد خبر 1094932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha