اجرای بیش از ۳۰ عنوان برنامه به مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی در یزد

جوادیان‌زاده از اجرای بیش از ۳۰ عنوان برنامه همزمان با روز ملی شعر و ادب فارسی در یزد خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی یزد در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد، ضمن گرامیداشت روز ملی شعر و ادب فارسی گفت: شعر به عنوان زیربنای شخصیت فرهنگی و هویتی ما ایرانی ها است و علاوه بر این که به عنوان هنر شناخته می شود از آن نیز به عنوان رسانه نیز یاد می‌شود.

 

وی افزود: وی افزود: شعر بسیاری از علوم و اندیشه های عرفانی را به نسل های بعدی انتقال داده و حتی برخی از اطلاعات مهم تاریخی ما در قالب شعر حفظ شده که این نشان از جایگاه شعر در تاریخ ما و خط پیوند تاریخی ما بوده است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: امروز گاهی احساس می شود که شعر در لا به لای هنرهای دیگر گم می شود که این سزاوار جامعه فرهنگی ما نیست زیرا به شدت تاریخ و فرهنگ ما با شعر آمیخته شده است.

 

جوادیان زاده بیان کرد: ما به دنبال برنامه های ریشه دار ادبی هستیم زیرا برند شعری و ادبی در استان نداشته ایم که نمونه آن جشنواره ملی ادبی صابر یزدی است که در استان دنبال می شود و در دومین دوره نیز از امروز آغاز می شود.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بیان کرد: چاپ کتاب برگزیدگان، چاپ کتاب منتخبان، نشریه ویژه شاعران استان از جمله آثار این جشنواره بود.

 

جوادیان زاده تصریح کرد: 43 انجمن ادبی در سطح استان داریم که به ثبت رسیده اند که 13 مورد در مرکز استان است.

 

وی ادامه داد: ما درهفته شعر و ادب در استان 30 برنامه داریم که برنامه شهریارخوانی، برگزاری مسابقه ادبی ابرکوه، شعرخوانی ابرکوه، اهدای 100 جلد کتاب به انجمن های ادبی، اجرای اشعار عاشورایی، تقدیر از فعالان انجمن های ادبی، رونمایی از کتاب های شعر شهرستان ها، دیدار با خانواده شاعران متوفی از جمله این برنامه ها است.

 

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: در این جشنواره بیش از 1200 عنوان کتاب کودک که از سال 94 به چاپ رسیده در جشنواره شرکت کردند که 12 کتاب به عنوان نامزدهای کتاب برگزیده انتخاب شدند.

 

جوادیان زاده بیان کرد: ما در بحث شعر و ادب و کتاب و کتابخوانی حدود 30 عنوان کتاب با موضوعات مربوط به فرهنگ و هنر یزد، مسائل دینی، رمان، داستان های کودک و نوجوان و فرهنگ عامه منتشر کرده ایم.

 

وی افزود: در حوزه منابع مکتوب فرهنگی و هنری نیز مجموعه نمایشنامه های نمایشنامه نویسان یزدی، مجموعه فیلم های فیلم نامه نویسان، مجموعه داستان ها استانی را به چاپ رسانده ایم که هدف از این امر ایجاد منابع جامع برای هنرمندان است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد مجموعه تسهیلات این اداره کل در زمان کرونا بیان کرد: در طول مدت اخیر که سایه کرونا در جامعه گسترانیده شده بود و شاهد ضربه های مهلکی به فرهنگ و هنر بودیم ما سعی کردیم فعالیت های فرهنگی و هنری استمرار پیدا کند و امروز نیز همه فعالیت های ما با رعایت پروتکل های بهداشتی و و واکسینه کردن ادامه می دهیم.

 

جوادیان زاده تصریح کرد: در ایام کرونا حمایت ویژه ای از هنرمندان داریم و سعی داریم با حضور در جهت تقویت روح فرهنگ و هنر گام برداریم.

 

وی ادامه داد: گسترش پوشش بیمه ای در بین جامعه فرهنگ و هنر با بیش از 600 نفر در ایام کرونا، اعطای وام به جامعه مخاطب از طریق سامانه کارا با بیش از 2 میلیارد و 7 میلیون تومان، سامانه تحفه و اعطای وام به هنرمندان با 77 پرونده و 5 میلیارد و 100 میلیون تومان، تغییر فضاهای کاربری با 900 میلیون تومان از جمله خدماتی است که در این مدت برای اهالی فرهنگ و هنر ارائه شده است.

 

کد خبر 1094945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha