فقرزدایی با تدبیر مسئولان و سخاوت حسنی مردم

وضعیت ناگوار معیشتی امروز جامعه و سختی های زندگی برای بسیاری از مردم علاوه بر تدبیر مسئولان به احسان و کرامت جامعه نیاز دارد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: وضعیت ناگوار معیشتی امروز کشورمان که ناشی از سومدیریت، تحریم و شیوع بیماری کرونا است زندگی را برای بسیاری از خانواده ها سخت کرده و دشواری در برابر بیماری های سخت و ناعلاج بر روند زندگی روز مره اثر گذاشته است.

 

وجود چنین روزهایی در روزگار کشورمان بی سابقه نیست و در جهان اسلام و دوران زندگی معصومین(ع) نیز اتفاق افتاده با نوع برخورد مردم و مسئولان توانسته از این روزگار بگذرد و آسانی و راحتی در جامعه فراگیر شود.

 

یکی از دغدغه های مهم جامعه اسلامی مواسات و همدلی در شرایط بحران و سختی بوده و سنت حسنه ائمه به گونه ای بوده که گره گشایی از مشکلات انجام شده و امام حسن مجتبی(ع) به عنوان الگو و اسوه این سنت حسنه که البته بین همه اهل البیت(ع) فراگیر بوده، شناخته شده و کریم اهل البیت(ع) نان گرفته است.

 

وضعیت ناگوار معیشتی امروز جامعه و سختی های زندگی برای بسیاری از مردم علاوه بر تدبیر مسئولان به احسان و کرامت جامعه نیاز دارد تا از این دوران بگذرد و سختی و مشکلات کاهش پیدا کند.

 

هفتم ماه صفر به روایتی سالروز شهادت امام مجتبی(ع) است که البته روزهای پایانی این ماه نیز به روزهای شهادت کریم اهل البیت(ع) و ولی نعمت ایرانیان، ضامن آهو حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) اختصاص دارد و  فرصتی برای تبیین واقعیت های زندگی آن حضرت و الگودهی به جامعه در بهره گیری از این فرصت طلایی بوده و آنچه در صفات اخلاقی آنان برشمرده می ود را برای گسترش مفاهیم مهم اسلامی گسترش دهیم و جامعه را مملو از خوبی ها کنیم.

 

اخلاقیات و سنت های حسنه خوبان می تواند زمینه ساز بسط و گسترش بهترین الگو و سرنوشت های زندگی برای بشر بشود و هر آنچه جامعه اسلامی از این مدل ها بهره بگیرد فرصت های خوبی را برای تعالی و نشاط خود نیز فراهم می سازد.

 

*الگوپذیری مردم در مواسات و همدلی

 

جریان سازی و الگوپذیری مردم برای احسان و نیکوکاری در کشورمان و به ویژه در استان اصفهان مورد توجه و اهمیت است که با وجود مشکلات معیشتی در زندگی شخصی خود اما به اندازه توان در رفع مشکلات جامعه سهم داشته اند.

 

رزمایش مواسات و همدلی که از پارسال در کشور رونق گرفته و همین موضوع باعث شده تا در ایران بخشی از نیازها تامین و آلامی برای زندگی برخی از افراد فقیر و آسیب پذیر بشود.

 

امام جمعه موقت اصفهان ضمن تحسین این جریان انسان دوستانه و الهی گفت: جامعه نسبت به رویدادها و اتفاقات خود بی تفاوت نبوده و مردم باید در حوزه نقش آفرین باشند.

 

حجت الاسلام «مجتبی میردامادی» با بیان اینکه در آیات و روایات بر رعایت حال و احوال مسلمانان تاکید داشته، تصریح‌کرد: بدون توجه به حال هم نوع خود نمی توانیم ادعای مسلمانی داشته باشیم.

 

وی با اشاره به نقش پذیری متقابل مردم به یکدیگر ادامه داد: جریان مواسات و همدلی که در کشور شکل گرفته بسیاری مشکلات را رفع کرده و توانسته آلام بشری باشد.

 

*مشارکت مردم در کمک به اقشار آسیب پذیر

 

مشارکت مردم برای گره گشایی از مشکلات و تامین نیازهای اولیه اقشار آسیب پذیر جامعه ضرورت دارد و آنچه جوامع را از لحاظ کیفیت زندگی و ارتقا اخلاقیات از دیگر مملکت ها متمایز می کند، همین امر مشارکت اجتماعی و همگانی برای کلیه امور سیاسی، اقتصادی و عمومی است که اگر در کنار همدیگر برای رسیدن به اهداف همت گمارند شاهد نتایج خوبی از عملکرد و اقدامات آنان خواهیم بود.

 

همیشه توسعه به معنای توزیع تکنولوژی نیست بلکه ایجاد بستر برای زندگی همه افراد و دلجویی در این راستا اهمیت داشته تا همه در کنار همدیگر بدون تضاد طبقاتی و چالش هایی از این قبیل زندگی کنند و آنان مصداق بارز شعر

 

بین آدم اعضای یک پیکرند           که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درآورد زودگار     دگر عضوها را نماند قرار ...

 

همدردی در روابط اجتماعی فصل مهمی از زندگی افراد است و اینکه در برابر نیازهای همدیگر چگونه رفتار می کنیم، اهمیت و جایگاه خاصی دارد.

 

نهادهای حمایتی مثل خیریه ها و کمیته امداد توانسته اند در جمع آوری و توزیع کمک های مردمی و هدایت و راهبردی در حوزه فقرزدایی پیش بروند و آنان همواره از مشارکت مردم خبرهای خوبی داده اند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان با بیان اینکه سال 99 در مقایسه با سال 98 با وجود شرایط سخت معیشتی اما درآمدهای این نهاد افزایش داشته است، گفت: همکاری مردم امسال هم ادامه داشته وهمین موضوع موجب برکات زیادی برای خیرین و رفع چالش های جامعه بوده است.

«کریم زارع» افزود: کمیته امداد بدون مشارکت مردم و خیرین قادر به تحقق اهداف خود نبوده و در مسیر کمک های معیشتی، مسکن، تحصیل و ارائه خدمات به مددجویان نیازمند کمک های زیادی از سوی مردم است چرا که اعتبارات کمیته امداد نیز محدود می باشد.

وی ادامه داد: پخت 500 هزار غذا در محرم امسال و توزیع بین نیازمندان یکی از جریان های همدلی بوده که در مناسبت های مختلف از جمله ماه مبارک رمضان نیز انجام شد.

 

*مسیر خیرخواهان نیازمند توسعه

 

راه و مسیر کمک به رفع نیازهای جامعه نیازمند توسعه و اصلاح بسیاری از روش ها و جلب مشارکت عمومی است و اگر امروز مردم با همدلی رفع نیاز از جامعه دارند، در این مسیر مبارزه با احتکار، گران فروشی و اخلال گران در حوزه اقتصادی یک وظیفه جدی بر عهده حاکمیت و مردم نیز باید خرید از فروشگاه های گران فروش را تحریم و یا تخلفات صنفی را گزارش کنند.

جامعه امروز ما به احسان و نیکوکاری و توسعه چنین فرهنگ هایی نیاز دارد اما تقویت این جریان انسان دوستانه به نظارت و برخورد با متخلفان نیز نیاز دارد.

کد خبر 1094949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha