سازمان همکاری  شانگهای مي تواند در حوزه اقتصاد سیاسی ایمنی در مقابل تحریم های یکجانبه ايجاد کند

رحیمی با بیان اینکه شانگهای یک اتحادیه اقتصادی نیست که در مکانیزم های اقتصادی بتواند با تحریم ها مقابله کند، گفت: سازمان همکاری شانگهای در حوزه اقتصاد سیاسی مي تواند ایمنی در مقابل تحریم های یکجانبه ايجاد کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، امید رحیمی، کارشناس مسائل اوراسیا شب گذشته (پنجشنبه 25 شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره ظرفیت های ایران در سازمان شانگهای گفت: سازمان همکاری های شانگهای با اعضای کنونی بر اساس آمارهای بانک جهانی حدود 19.2 دهم تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارد که یک حجم بسیار بالایی است و همچنین حجم 5.8 دهم تریلیون دلاری تجارت خارجی این کشورها است که واردات آن به تنهایی 2.4 دهم تریلیون دلار می باشد که بازار فوق العاده بزرگی است.

 

وی با اشاره به اینکه چنین بازاری می تواند ظرفیت های بسیار بزرگی را به همراه داشته باشد، افزود: فقط در حوزه انرژی یک ظرفیت عظیمی وجود دارد و در این کشورها هم کشورهای صادر کننده نفت و گاز وجود دارند و هم کشورهای عمده وارد کننده.

 

 رحیمی با بیان اینکه واردات کشورهای شانگهای در حوزه نفت و گاز و مواد پتروشیمی بر اساس پایگاه های بین المللی در سال 2019، 409 میلیارد دلار بوده که رقم بسیار بالایی است، گفت: همچنین صادرات کشورهای عضو مانند روسیه، قزاقستان و کشورهایی که منابع انرژی غنی دارند 119.5 میلیارد دلار است یعنی بیش از 200 میلیارد دلار ظرفیت واردات انرژی در خود سازمان همچنان وجود دارد که از بیرون انجام می شود.

 

کارشناس مسائل اوراسیا با اشاره به اینکه تجارت داخلی سازمان شانگهای هم 293 میلیارد دلار است، گفت: چنین بازار بزرگی می تواند برای کشورهای جدیدی مثل ایران که عضو این سازمان می شوند تسهیلات زیادی را به همراه داشته باشند.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه 2 نوع تحریم وجود دارد، افزود: اول تحریم های شورای امنیت سازمان ملل است که شانگهای هم شرایط خاصی را در قبال آن دارد ولی مشکل اصلی تحریم هایی است که به صورت یک جانبه از سمت آمریکا و کشورهای غربی اعمال می شود و از سال 2014 روسیه شدیداً درگیر این تحریم ها شده و چین هم طی سال های اخیر قربانی این تحریم ها شده است و این یکجانبه گرایی و تحریم هایی که به عنوان یک اهرم سیاسی از آنها استفاده می شود تمام کشورهای شانگهای را هم درگیر کرده است و پتانسیلی قوی برای مقابله از نظر اقتصاد سیاسی وجود دارد.

 

رحیمی با بیان اینکه شانگهای یک اتحادیه اقتصادی نیست که در مکانیزم های اقتصادی بتواند با تحریم ها مقابله کند، گفت: سازمان همکاری شانگهای در حوزه اقتصاد سیاسی مي تواند ایمنی در مقابل تحریم های یکجانبه ايجاد کند.

 

وی با اشاره به اینکه سازمان همکاری شانگهای از سال 2007 اسناد متعددی در حوزه اقتصادی تصویب کرده است، گفت: یک روند در حال تکامل اقتصادی را طی می کند که این همگرایی اقتصاد سیاسی می تواند مقاوم سازی در برابر تحریم ايجاد کند.

کد خبر 1095333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha