مساجد؛ تجلی همبستگی برای شور عاطفه ها

مساجد به عنوان پایگاه مردمی و با کارکردهای متنوع اجتماعی همبستگی برای شور عاطفه ها در کمک به دانش آموزان نیازمند را متجلی کرده اند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: در آستانه مهر و بازگشایی مدارس و لبخند هایی که بر چهره دانش‌آموزان وجود دارد تا سال تحصیلی جدید را برای فراگیری علم و دانش آغاز کند در این میان نوجوانان و کودکانی هستند که در حسرت بسیاری از وسایل به سر می‌برند و خانواده‌های آنها نسبت به این مسئله دغدغه دارند.

 

 این چنین وضعی باعث شده که در برخی از مناطق کشور جمعی از دانش آموزان از تحصیل بازمانده و مسیر تحصیل و تاثیر را متوقف کنند.

 

 با توجه به اینکه موضوع تحصیل و تهذیب یکی از ارکان مهم در تربیت نیروی انسانی برای پیشرفت کشور است در این میان باید برنامه‌ریزی های متفاوتی صورت بگیرد و تلاش شود تا با همکاری و دوستی و محبت بین مردم نیازهایی که مانع از تحصیل شده را برطرف سازد.

 

کمک به دانش‌آموزانی که به دلیل ضعف مالی از تحصیل مانده و یا کمترین امکانات را دارند، جز وظایف انسان دوستانه جامعه اسلامی و ایرانی است که بهره گیری از ظرفیت خیرین و مشارکت مردمی نقش مهمی دارد.

 کمیته امداد امام خمینی در آستانه سال تحصیلی جشن عاطفه ها را برگزار می کند که امسال به عنوان شور عاطفه‌ها مطرح شده است.

در چند سال گذشته مساجد محور اصلی جمع‌آوری کمک‌های مردمی شدن و امسال هم بچه های مسجد، دست‌اندرکار این برنامه با محوریت مراکز نیکوکاری و خیریه های مراکز دینی شده اند کمک های را در مسجد محل خود جمع آوری و به دست نیازمندان می رسانند.

امروز و دیروز همزمان با سراسر کشور در استان اصفهان این جریان با اجرای رزمایشی محلی شکل گرفته و علاوه بر فعالیت های گذشته کمک به نیازمندان انجام شده است.

 

فعالیت یکصد مرکز نیکوکاری در مساجد اصفهان

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان با بیان اینکه بیش از 130 مرکز نیکوکاری در این استان وجود دارد گفت: یکصد باب آن در مساجد تشکیل و خدمات رسانی می کنند.

«کریم زارع» افزود:  برای جمع‌آوری کمک‌های شور عاطفه ها در مساجد و مصلی ها چادرهایی برپا شده و علاوه بر این مراکز نیکوکاری مساجد نیز نقش خود را برای جمع‌آوری کمک‌های ایفا می‌کند، در این چادرها نیز امروز کمک های عمومی جمع آوری می شود.

وی از وجود ۳۸ هزار دانش‌آموز، دانشجو و طلبه نیازمند تحت پوشش کمیته امداد خبرداد و اذعان داشت: برای رفع نیاز این افراد به همکاری خوبی در جهت تامین نیاز آنها در کلیه لوازم التحریر و نوشت افزار نیاز داریم.

زارع، ادامه داد: کمک های نقدی بیش از کمک های اولیه اثر دارد چرا که می‌توانیم با خرید انبوه و بهره‌برداری از تخفیف به دیگر نیازها مثل تلفن هوشمند و تبلت را برای آموزش آنلاین نیز بپردازیم.

وی به  همکاری مساجد و بچه‌های مسجدی در تدارک این برنامه اشاره کرد و گفت:  در جمع‌آوری کمک‌های برای تحصیل نیاز است  تا در کنار هم دیگر مشکل را حل کنیم.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان با بیان اینکه ۷۷۰ پایگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی دیروز و امروز در سطح شهرها برپا شده خاطرنشان کرد: در مصلای اقامه نماز جمعه نیز این فرصت ایجاد شده تا کمک‌های مردمی جمع‌آوری و به دانش‌آموزان نیازمند اهدا شود.

 

کمک به نیازمندان نوعی احیا و توسعه کارکردهای مساجد

 

 رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان نیز با اشاره با همکاری بچه‌های مسجد در رفع نیازهای معیشتی و کمک به رفع کمک‌های زندگی مردم گفت: کمک به نیازمندان نوعی احیا و توسعه کارکردهای مساجد است که یک سال اخیر رونق و جلوه بیشتری پیدا کرده است.

حجت الاسلام سید «صادق ابطحی» با بیان اینکه همکاری خوبی بین بچه های مسجد و نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد اوقاف و امور خیریه و بهزیستی برای کمک به نیازمندان وجود دارد خاطرنشان کرد: با جمع آوری کمک های مردمی اتفاق خوبی برای رفع نیاز دانش آموزان صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در این امر متولیان مساجد  با راه‌اندازی مراکز نیکوکاری و همچنین مراکز خیریه ای اقدام کرده اند که نیازمندان منطقه خود را شناسایی و اقلام دریافتی را توزیع کنند.

حجت الاسلام ابطحی افزود: مساجد برای رفع چالش‌های اجتماعی ظرفیت موثری دارند که نباید این نقش مهم مورد فراموشی قرار گیرد.

 وی از هیئت امنا و ائمه جماعات مساجد خواست تا در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی مثل کمک به نیازمندان و برگزاری جشن عاطفه‌ها همکاری کنند.

 

احیا کارکردهای مساجد با تقویت مراکز فرهنگی

 

امام جماعت مسجد و حسینیه آقا نوروز تیران گفت:  انجام فعالیت‌ها اجتماعی با تقویت و حمایت از تشکل های فرهنگی مثل کانون های فرهنگی هنری مساجد صورت می گیرد.

حجت‌الاسلام «علیرضا دادخواه» بیان اینکه در مناسبت‌های مختلف جمع‌آوری کمک‌های مردمی انجام می‌شود خاطرنشان کرد: برای بازگشایی مدارس بسته های تحصیلی و نیازهای معیشتی دانش آموزان مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با همکاری هیئت امنا و بچه‌های مسجد با شناسایی نیازمندان محله کمک به آنها انجام می‌شود.

امام جماعت مسجد و حسینیه آقا نوروز تیران با بیان اینکه جمع آوری صدقه اول ماه برای سلامتی امام زمان یکی از برنامه‌های ویژه این مسجد از خاطرنشان کرد: برای این کار خانواده‌ها و مردم هدیه های نقدی خود را اول هر ماه قمری به مدیریت اجتماعی مسجد اهدا کرده و به واسطه آن هر ماه کمک به نیازمندان انجام می شود.

 وی ادامه داد: ایستگاهی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی از جمله برپا شده که همشهریان عزیز می توانند کمک های خود را را به مرکز اهدا و یا فرایندهای الکترونیکی پرداخت کنند.

 

کد خبر 1095437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha