تشکیل کارگروه قرآن و فرهنگ در شورای شهر بیرجند

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بیرجند با اشاره به حمایت شورا از توسعه برنامه های قرآنی و فرهنگی در سطح شهر گفت: یکی از برنامه های ما تشکیل کارگروهی از ادارت همسو در حوزه های فرهنگی و قرآنی برای پرهیز از موازی کاری در این زمینه است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: قرآن، کتابی است که در نگاه ابتدایی، ساده و سطحی به نظر می رسد اما هنگامی که شخصی به تدبر و تفکر در آن می پردازد، درمی یابد که بر عکس آن چه درنگاه اولیه به نظرش آمده، این کتاب بسیار عمیق و ژرف است.

 

قرآن کریم، کتاب هدایت همه انسان ها در همه اعصار است و متعلق به یک زمان و یا مکان خاص نیست و در پهنه زمین و گستره زمان حوزه نورافشانی خورشید هماره تابان قرآن کریم است.

 

یکی از اسرار جاودانگی قرآن، ارائه عقاید و دستورات اخلاقی و احکام و مقررات حقوقی مطابق با فطرت و نیازهای اصیل و ثابت انسانی است؛ احکام و تعالیم قرآن و سنت با در نظر گرفتن فطرت بشری پایه ریزی شده اند به گونه ای که تا فطرت وجود دارد، تعالیم دین و قرآن و سنت نیز جاری اند.

 

در بیان اهمیت قرآن،همین بس که پیامبر اکرم(ص) فرمودند:«قرآن،از همه چیز خدا برتر است و فرمودند:برتری قرآن بر سایر سخنان،مانند برتری خداوند است،بر بندگانش»‌، قرآن کتابی است که رستگاری انسان را در دو جهان تضمین می‌کند، همچون مشعلی فروزان، انسان را از تاریکی‌های جهل و نادانی رهایی می‌بخشد و در سرای دیگر، او را محبوب حضرت پروردگار می‌نماید.

 

قرآن، بهترین فتح کننده قلّه بلند عزت است، قرآن،چکیده جهان هستی است و طبق فرمایش امام باقر(ع):«قرآن همانند دو ستاره تابناک آسمانی(خورشید و ماه)، صحنه زندگی انسان‌ها را روشن می‌کند».

 

چهل و چهارمین دوره از مسابقات استانی قرآن کریم خراسان جنوبی با حضور ۱۴۹ متسابق برگزیده مرحله شهرستانی این مسابقات (۷۴ نفر خواهران و ۷۱ نفر برادران) در شهرستان بیرجند برگزار شد.

 

شرکت کنندگان در رشته های حفظ ۵ جزء،۱۰ جزء و ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، دعاخوانی، مدیحه سرایی، اذان و همخوانی قرآن کریم در این دوره از مسابقات به رقابت پرداختند.

 

هر چه دارم همه از دولت قرآن دارم

«صدیقه دلاکه نژاد»، از قرآن آموزان فعال موسسه قرآنی نور هدایت بیرجند در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: خداوند توفیق داده است که تاکنون 23 جزء قرآن را حفظ کنم.

 


وی که حفظ قرآن را از اواخر دبیرستان شروع کرده است به دلیل تداخل با کنکور در مقطعی، حفظ را تعطیل می کند، افزود: پس از قبولی در دانشگاه حفظ قرآن را دوباره شروع کردم و اکنون به دلیل شرایط کرونایی دوره های کشوری را به صورت مجازی می گذرانم.

 


دلاکه نژاد یکی از رازهای موفقیت در حفظ قرآن را شرکت در مسابقات قرآنی دانست و بیان کرد: برگزاری این مسابقات به جوانان استان انگیزه می دهد و امیدواریم کلاس های ارتقای داوران و قرآن آموزان بیشتر در استان برگزار شود.

 


وی با اشاره به نقش قرآن کریم در زندگی اش گفت: زندگی خود را مدیون قرآن کریم هستم و هر چه دارم همه از دولت قرآن دارم.

 


حافظ قرآن کریم با تأکید بر اینکه باید حفظ قرآن همراه عمل به قرآن باشد، ادامه داد: شیرین ترین زندگی، زندگی با قرآن است و انس با قرآن نه تنها باعث خیر و برکت و سعادت دنیا و آخرت خودمان می شود بلکه فرزندان و نسل‌های آینده را هم می‌توانیم قرآنی تربیت کنیم.

 


دلاکه نژاد با اشاره به اینکه فضای مجازی فرصت جدیدی برای فعالیت‌های قرآنی ایجاد کرده است، گفت: باید از ظرفیت فضای مجازی برای توسعه آموزش قرآنی بیشتر استفاده شود.

 

قرآن داروی تمام دردها

«محمد امین قاسمی» یکی دیگر از شرکت کنندگان شهرستان سربیشه در چهل و چهارمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: در این دوره از مسابقات  در رشته حفظ ۲۰جزء شرکت کرده است.

 


وی با اشاره برخی از پیام‌های قرآن در مورد محبت، عشق و مهربانی با انسان ها، تصریح کرد: باید تلاش کنیم تربیت قرآنی را در سطح جامعه جدی بگیریم زیرا قرآن داروی تمام دردها و مشکلات ماست.

 

این حافظ قرآن کریم از سطح برگزاری این دوره از مسابقات قرآنی ابراز رضایت کرد.

 

کمبود اعتبارت فعالیت های قرآنی

محمد مهدی معتمدی حافظ کل قرآن هم با تأکید بر اینکه حافظ قرآن بودن کافی نیست و باید در رفتارمان نیز عامل به قرآن باشیم، تصریح کرد: اگر ما بتوانیم آیات قرآنی را بفهمیم و آنها را در زندگی پیاده کنیم هرگز دچار خسران نمی‌شویم.

این حافظ قرآن کریم بیرجندی با انتقاد از کم توجهی مسئولان نسبت به توسعه فعالیت های قرآنی به بهانه کمبود اعتبارات، گفت: عدم اعتبار کافی در ردیف بودجه و عدم تخصیص آن همواره یکی از معضلاتی است که جامعه قرآنی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

معتمدی در پایان به خانواده ها توصیه کرد برای ترغیب و تشویق کودکان به قرآن آموزی از همان ابتدا حلقه اتصال آنان را با مسجد برقرار کنند.

 

فاصله گرفتن از معارف قرآنی بزرگترین مشکل دنیای اسلام

«باقری» یکی از داوران چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم خراسان جنوبی با اشاره به مطالبات و رهنمودهای قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی از جامعه قرآنی گفت: امروز بزرگترین گرفتاری دنیای اسلام، فاصله گرفتن از معارف قرآنی و در نتیجه، غفلت از توطئه ها دشمنان اسلام است.


وی با بیان اینکه خداوند متعال در آیه ۷۹ سوره واقعه می فرماید: « لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ»، گفت: نزدیک شدن به معارف قرآن و برداشت صحیح از متن این کتاب آسمانی نیازمند طهارت درونی است که هرچه درجه این طهارت بالاتر باشد، شناخت درست تری از حقایق قرآن به همراه خواهد داشت 

 

این داور چهل و چهارمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم خراسان جنوبی گفت: راه نجات همه‌ی ملتهای دنیا نزدیکی به اسلام و به قرآن است.

 

حمایت شورای شهر بیرجند از توسعه برنامه های قرآنی
«عباس سروری» یکی از داوران و فعالان قرآنی بیرجند در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: من چون سابقه برگزاری مسابقات داشته ام موسسات قرآنی همواره پای کار بودند اما متاسفانه از این موسسات در سطح کشور حمایتی نمی شود.


نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای در بیرجند در ادامه با اشاره به حمایت شورا از توسعه برنامه های قرآنی و فرهنگی در سطح شهر، افزود: یکی از برنامه های ما تشکیل کارگروهی از ادارت همسو در حوزه های فرهنگی و قرآنی برای پرهیز از موازی کاری در این زمینه خواهد بود.


وی با اشاره به تاثیر قرآن در سلامت روان جامعه، بیان کرد: هر چه رویدادهای فرهنگی و قرآنی در سطح شهر بیشتر شود مردم بیشتر با آن انس می گیرند و در تقویت و تبیین مبانی دینی در جامعه موثر است.


سروری با بیان لزوم برگزاری کرسی های تلاوت ثابت قرآن در مساجد، عنوان کرد: متأسفانه با توجه به شیوع بیماری کرونا، این طرح قرآنی در استان تعطیل شده است اما می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی این کرسی های تلاوت قرآن را در مساجد برپا کرد.

 

راهیابی ۹ نفر به مرحله کشوری مسابقات قرآن اوقاف

حجت الاسلام «پرویز بخشی پور» مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم با تاکید بر اینکه قرآن کریم غیر از هدایت هیچی نیست، گفت: چهل و چهارمین دوره از مسابقات استانی قرآن کریم در جوار امامزادگان باقریه (علیه السلام) بیرجند با حضور ۱۴۹ متسابق برگزیده مرحله شهرستانی این مسابقات برگزار شد.

 

وی با اشاره به اینکه از تعداد متسابقین ۷۴ نفر خواهران و ۷۱ نفر برادران بودند، افزود: خراسان جنوبی توانسته است از نظر تعداد ثبت کنندگان در این مسابقات رتبه سوم کشوری را کسب کند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی به رشته های اين دوره از مسابقات اشاره کرد و افزود: شرکت کنندگان در رشته های حفظ ۵ جزء،۱۰ جزء و ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، دعاخوانی، مدیحه سرایی، اذان و همخوانی قرآن کریم در این دوره از مسابقات به رقابت پرداختند.

 

حجت الاسلام بخشی پور گفت: ۹ نفر اول رشته های مختلف (۵ نفر برادران و ۴ نفر خواهران) این مسابقات به مرحله کشوری راه یافتند.

 

 

کد خبر 1095489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha