مسجدی که همّ و غمش ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

مسجد طلاچیان به همت کارگزاران آن جزو مساجد بسیار موفق در همکاری با نهادهای فرهنگی هنری منطقه هفت تهران برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و همه ساله با مشارکت همین نهادها مراسم گرامیداشت شهدای ترور را برگزار می‌کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد طلاچیان (واقع در تهران، خیابان مطهری، خیابان مریوان، کوچه مسجد)  مسجدی نقلی و جمع و جور در منطقه هفت تهران است که بیش از همه به پاسداشت شهدا و ایثاگران شناخته می شود.

 

تقدیر بنیاد شهید از فعالیت های مسجد طلاچیان در حوزه ایثار و شهادت

 

کارگزاران مسجد طلاچیان همواره با تلاش خواهران پایگاه مقاومت بسیج شهدای عیسی‌وند و برادران پایگاه مقاومت بسیج شهیدان نوبخت و با همکاری ناحیه بسیج شهید مطهری و حوزه مقاومت بسیج شهید موحد دانش، مراسم بزرگداشت شهدای این مسجد را به شکلی خاص برگزار می کنند. همچنین، بنیاد شهید و امور ایثارگران به پاس این زحمات در سال 1390، بنای یادبود شهدای دفاع مقدس مسجد طلاچیان را در این خانه خدا بنا کرد.

 

همچنین همه ساله مراسم بزرگداشت شهدای ترور مسجد طلاچیان -علی اصلی‌ پور، غلامرضا یوسفیان، رضا ملکیان و مسعود عیسی‌ وند- بسیار متفاوت در این مسجد برگزار می شود که گاهی برخی از این ویژه برنامه ها با همکاری برخی از نهادهای فرهنگی و علمی و هنری منطقه هفت تهران برگزار می شود؛ یک سال در مدرسه شهید رجایی و سال دیگر در فرهنگسرای اندیشه. به گفته حجت الاسلام والمسلمین امیر تیموری، امام جماعت بسیار جوان مسجد طلاچیان، هدف این است که فرهنگ ایثار و شهادت را به میان تمام اهالی منطقه هفت به ویژه محله مطهری تهران ببریم و در همین راستا از ظرفیت تمام فعالان فرهنگی و تبلیغی در این منطقه بهره می بریم.

 

کار مسجد طلاچیان در گرامیداشت شهدای ترور در شناخت نیات پلید منافقین بسیار موثر است

 

 

 

 

 

روایت گری درباره شهدای مسجد طلاچیان به ویژه آن چهار شهیدی که به دست منافقان کوردل در ابتدای دهه اول انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند برنامه ثابت بزرگداشت شهدا در این مسجد است. «علی حسنی»، راوی شناخته شده در این خصوص به شبستان گفت: معمولا مساجد مراسم بزرگداشت شهدای انقلاب و دفاع مقدس و مدافع حرم را برگزار می کنند و در این میان، کمتر از شهدای ترور یاد می شود، بنابراین کار اهالی مسجد طلاچیان در پاسداشت این شهدا بسیار ارزشمند است و باید از سوی تمام مساجد مورد توجه قرار گیرد.

 

این راوی جنگ و انقلاب اسلامی افزود: امسال وقتی زندگی نامه و وصیت نامه چهار شهید ترور مسجد طلاچیان را خواندم بسیار برایم جالب و عبرت آموز بود و یادآوری همه ساله این نکات برای شناخت بیشتر نسل جوان از منافقین که خود را به دروغ، مجاهد نامیده بودند، بسیار موثر است. جوانان ما باید بدانند که کسانی که این روزها خود را مدافع میهن و اسلام معرفی می کنند چه بلاهایی بر سر ملت ما به ویژه نوجوانان و جوانان آوردند؛ مرور زندگینامه شهدای ترور مسجد طلاچیان نشان می دهد که همه آنها کم سن و سال بودند.

 

کار قشنگ اهالی مسجد طلاچیان با تدوین زندگی نامه شهدای ترور این مسجد تکمیل شود

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید رضا تقوی»، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدای ترور مسجد طلاچیان گفت: بزرگداشت شهدا نباید به هفته دفاع مقدس و دهه فجر انقلاب اسلامی محدود شود بلکه باید در طول سال از این عزیزان یاد کنیم. ضمن اینکه باید هر مسجدی در حد توان خود، کتاب زندگی نامه و وصیت نامه و خاطرات مسجدی ها از شهدای آن مسجد را تدوین و منتشر کند.

 

 

 

پایگاه بسیج شهیدان نوبخت، گروه سرود بسیار خوبی دارد که نام آن «صدیق» است و به گفته تیموری، این گرو در رسانه ملی نیز اجرا داشته است. این گروه سرود نیز همه ساله جذاب ترین سرودهای خود را در یادواره شهدای دفاع مقدس و ترور این مسجد اجرا می کند.

 

 

 

 

یکی از نکات بسیار مهم در برگزاری برنامه های مختلف مسجد طلاچیان این است که با خلاقیت بسیجیان خواهر این مسجد، همیشه چند نکته تربیتی و اخلاقی همراه بسته های پذیرایی به دست نمازگزاران این مسجد و شرکت کنندگان در برنامه های مسجد طلاچیان می رسد تا پاسداشت نام و یاد شهدا همیشگی باشد. نمونه از این کار زیبا در عکس زیر مشهود است.

 

نمایشگاه کتاب در مناسبت های مختلف همیشه عطر شهدا را دارد

 

یکی از کارهایی که همواره توسط اهالی مسجد طلاچیان جدی گرفته می شود برپایی نمایشگاه کتاب در مناسبت هایی همچون فاطمیه، دهه های اول و دوم محرم و دهه سوم ماه صفر، ماه مبارک رمضان، دهه فجر انقلاب اسلامی و هفته دفاع مقدس است. عرضه و فروش با تخفیف ویژه کتاب هایی با موضوع شهادت و ایثار برنامه ثابت این نمایشگاه ها است. خلاصه اینکه امام جماعت، هیئت امنا، بسیجیان و سایر فعالان و کارگزاران مسجد طلاچیان در زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا هیچ کم نمی گذارند. این موضوع در دوره شیوع ویروس کرونا نیز فراموش نشده است و مراسم بزرگداشت شهدای ترور این مسجد، پنج شنبه، 25 شهریور ماه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار شد.

کد خبر 1095683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha