فصلنامه پژوهش های مهدوی؛ تلاشی برای مقابله با انحرافات مهدویت

سردبیر فصلنامه علمی- تخصصی پژوهش های مهدوی گفت: این فصلنامه به عنوان پایگاهی برای انعکاس دیدگاه های علمی و تخصصی راهی جهت مقابله با افکار و عقاید منحرف در زمینه گسترش معرف مهدویت است.

 

حجت الاسلام نصرت الله آیتی، سردبیر فصلنامه علمی- تخصصی پژوهش های مهدوی با تاکید بر این که تاکنون در جامعه ایران نگاهی عالمانه و تخصصی به اندیشه مهدویت وجود نداشته است به خبرنگار شبستان گفت: اندیشه آخرالزمان، مسئله مهدویت و بررسی مبانی و ضرورت های آن از مسائلی است که در دین از اهمیت و ضرورت والایی برخوردار است و در عصر حاضر نیز مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.
وی گفت: از آن جایی که در جامعه ایران، نیاز بسیار شدیدی به ایجاد و شکل گیری مباحثی تخصصی در این زمینه احساس می شد برای آفریدن پایگاهی جهت انعکاس دیدگاه های علمی و تخصصی، تصمیم به انتشار فصلنامه ای با درجه علمی- تخصصی گرفته شد که در گستره مباحث مهدویت فعالیت کند.
حجت الاسلام آیتی مقابله با افکار و عقاید منحرف در زمینه گسترش معارف مهدوی در سال های اخیر را یکی از اهداف اصلی این فصلنامه دانست و گفت: اگر تاکنون نسبت به اندیشه مهدویت توجهات جدی تر و محکم تری وجود داشت بسیاری از انحرافات به وجود آمده امکان رشد و خودنمایی پیدا نمی کرد و عرصه برای سوء استفاده نادرست از عواطف و احساسات موجود در مردم نسبت به امام زمان(عج) تنگ تر می شد.
 

وی با اشاره به این که موسسه آینده روشن تاکنون دستاوردهای مختلفی داشته و در حال حاضر پنج مجله تخصصی را به چاپ می رساند گفت: در موسسه آینده روشن دو مجله به زبان های عربی و انگلیسی با ارائه جدیدترین مقالات برگزیده و مصاحبه با پژوهشگران بین المللى منتشر می شود که البته کار مستقلی محسوب نمی شود و از مجلات دیگر تغذیه می کند.
سردبیر فصلنامه پژوهش های ادبی اضافه کرد: انتشار مجله تخصصی ویژه هنر با هدف گردآوری آثار پراکنده هنر مهدوی و تشویق هنرمندان به فعالیت در این حوزه و انتشار مجله تخصصی مشرق موعود که دارای رتبه علمی_ پژوهشی از وزارت علوم است و گروه های پژوهشی معاونت پژوهش در جهت فعالیت های پژوهشی خود، مقاله های علمی و پژوهشی تولید شده خود را برای نقد و بررسی در آن منتشر می کنند از فعالیت های دیگر این موسسه است.
وی گفت: بسیاری از مقالاتی که از سوی متفکران و اندیشمندان به دست ما می رسد حاوی نکات بسیار بدیع و قابل تاملی هستند، اما به دلیل نداشتن مولفه های لازم برای چاپ در یک مجله علمی پژوهشی قابلیت انتشار در مجلاتی همانند مشرق موعود که مقالات ممتاز رسیده از پژوهشگران را با رعایت استانداردهای علمی و پژوهشی منتشر مى کند را ندارند. این دسته از مقالات که محصور در موضوع خاصی از اندیشه مهدویت نیست در فصلنامه علمی پژوهشی اندیشه مهدویت به چاپ می رسد.
 

حجت الاسلام آیتی با بیان این که هر موضوع تازه و نو در باب گسترش فرهنگ مهدویت که مسئله مهدویت را به حل شدن نزدیک تر می کند قابلیت چاپ در این فصلنامه را دارد اظهار کرد: چارچوب کلی این فصلنامه در خصوص اندیشه مهدویت و انجام هر پژوهشی است که به مسئله آخرالزمان یا اندیشه موعود پروری و به صورت جزیی تر اندیشه مهدویت پرداخته باشد.
وی گفت: تا کنون دو شماره از این فصلنامه با موضوعات کلی حول محور فرهنگ و اندیشه ظهور منجی عالم مهدی موعود منتشر شده است. اختصاص دادن هر شماره از این فصلنامه به موضوعات جزیی تر و انتشار آن به صورت ویژه نامه از برنامه های آتی این فصلنامه است و در حال حاضر امکان اجرای آن وجود ندارد.
وی در پایان تاکید کرد: سومین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی اندیشه مهدویت در حال آماده سازی و چاپ است که در اواخر سال جاری به دست علاقه مندان می رسد. استمرار چاپ و انتشار این مجلات در درازمدت به منظور فراهم آوردن منبعی مطمئن و علمی برای اندیشمندان است و باید گفت با صرف زمان و استفاده از تفکرات و یافته های نویسندگان و پژوهشگران محترم می توان این اندیشه را به بلوغ رسانید.
پایان پیام/

 

کد خبر 109571

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha