متسابقین باید با مفاهیم و معانی آیات قرآن کریم انس داشته باشند

خطیب گفت: مهتمرین مسئله ای که باید متسابقین در نظر داشته باشند انس با معانی و مفاهیم آیات قرآن است ، اگر ما حفظ را برجسته و برای آن مسابقه برگزار می کنیم، طرح و برنامه داریم و اگر کلاسی برگزار می شود، برای آشنایی با دستورات و مفاهیم قرآن می باشد.

«مریم خطیب» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، در حاشیه برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف در مرحله استانی بیان کرد: از سال 74 کار داوری مسابقات قرآن کریم را در مرحله استانی آغاز کردم اما از 76 مسابقات سراسری دانشجویان در مرحله کشوری را داوری کردم و اکثر داوری من در بحث تجوید و وقف و ابتداء بوده است.

 

سرپرست هیات داوران در چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم در مرحله استانی با بیان اینکه در این دوره از مسابقات داوری وقف و ابتدا را برعهده دارد؛ افزود: بحث تجوید خصوصیت های خاص خود را از جهت ظرافت تلاوت ، قرائت و حسن تلاوت دارد و در بحث وقف و ابتدا نیز چون میان رشته ای است باید تفسیر، اعراب ،بلاغت و همه این پارامترها در کنار یکدیگر در نظر گرفته شود.

 

وی در خصوص سطح این دوره از مسابقات گفت: بحث کرونا و مسائلی که پیش آمده، بر سطح کیفی متسابقین موثر بوده و موجب شده رشدی نداشته باشند ، اگر چه کلاسهای مجازی برگزار شده اما هم برای استاد و هم برای مخاطب این روش کار کردن سخت است و عدم برگزاری کلاس به صورت غیر حضوری با توجه به اینکه ما انتظار شرکت افراد بیشتری در مسابقات داریم  تاثیر منفی بر سطح کیفی متسابقین داشته است.

 

خطیب بیان کرد: برگزاری مسابقات استانی به صورت ویدئو کنفرانس با توجه به شرایط کنونی خوب است چرا که مسابقات حضوری موجب صرف وقت و مسافرت برای حضور در مسابقات می شده اما با این روش برگزاری، متسابق نیاز به حضور در شهر دیگری ندارد و زمان او هدر نمی رود.

 

وی افزود: در گذشته نیز در مسابقات حضوری متسابقین در یک سالن و داوران در سالن دیگر بودند و به همین صورت ویدئو کنفرانس برگزار می شده است اما حضور متسابقین در یک مکان  موجب آشنایی آنها با یکدیگر،  ارتقا تلاوت و حفظ متسابقین و هم افزایی در جمع متسابقین می شده است.

 

داور کشوری مسابقات قرآن کریم بیان کرد: متسابقین باید از تمام ظرفیت ها از جمله فضاهای مجازی، جلسات آموزشی اساتید و تلاوت های قاریان برتر استفاده کنند ، مرتب تمرین کنند ، در جلسات مباحثه حال به صورت تلفنی شرکت کنند و نباید کرونا موجب پایین آمدن سطح متسابق در رشته ای که شرکت کرده، شود.

 

وی با بیان اینکه ملاک یک داور در نمره دهی به متسابق بر اساس پارامترهایی است که در آن رشته در نظر گرفته شده است ؛ افزود: مهتمرین مسئله ای که باید متسابقین در نظر داشته باشند انس با معانی و مفاهیم آیات قرآن است ، اگر ما بحث حفظ را برجسته و برای آن مسابقه برگزار می کنیم، طرح و برنامه برای آن داریم و اگر کلاسی برگزار می شود، همه این ها به این دلیل است که ما خود را با دستورات و مفاهیم قرآن آشنا کنیم و در زندگی فردی و اجتماعی خود جاری و ساری کنیم. قران می فرماید: کسانی که با آیات قرآن مانوس هستند بیمه می شوند .

 

خطیب بیان کرد: ساماندهی داوری که سال گذشته توسط اوقاف انجام شد، موجب بروز شدن داوران شد، در این طرح جلسات آموزشی و آزمون هایی برای داوران برگزار شد که به نظر من بسیار خوب بود.

 

وی در خصوص جذب افراد به سمت قرآن گفت: از فضاهای مجازی می توان برای جذب افراد استفاده کرد و به آنها انگیزه داد و اگر جوانان زیبایی این کار را درک کنند و تفیهم شوند قطعا در این مسیر قرار خواهند گرفت، دین بر اساس فطرت است اگر خوبی های انس با قرآن و جذابیت های آن و نه صرفا خواندن قرآن و نه اینکه رقابت برای رتبه برتر باشد ، برای جوانان تبیین شود خود به  سمت قرآن می آیند.

 

کد خبر 1095725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha