اما و اگرهای بیست و هفتمین شهردار بیرجند

بیست و هفتیمن شهردار بیرجند بعد از ۴۲ روز در حالی انتخاب شده است که اعتراضات بسیاری را در بین اقشار مختلف مردم به دنبال داشت.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ بیرجند شهر کاج های بلند به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی از مناطق کهن و تاریخی ایران محسوب می شود که در جغرافیای دوره اسلامی همواره جزئی از کوره یا ناحیه قهستان تاریخی بوده‌است.

 

شهر بیرجند، اولین شهر در ایران است که دارای سازمان آبرسانی بوده و بنگاه آبلوله بیرجند به عنوان اولین سازمان آبرسانی ایران شناخته می‌شود. این شهر همچنین دومین شهری در ایران است که در سال ۱۳۰۲ و پیش از تهران، از لوله‌کشی آب شهری برخوردار شد.

 

نام اصلی این شهر، بیرجند است که به صورت‌های برجند، برجن، برکن و بیرگند نیز در نوشته آمده‌است و پنج وجه تسمیه برای بیرجند بیان شده‌است؛ بیرجند یعنی نصف شهر یا نیم شهر، بیرجند یعنی شهر بلند، بیرجند یعنی شهر چاه، بیرجند یعنی شهر طوفان، بیرجند یعنی برزن.

 

قدمت این منطقه به پیش از اسلام می‌رسد که در طول زمان به خاطر زلزله چندین بار ویران شده است؛ این شهر در دوران‌های صفویه، افشاریه، قاجاریه و پهلوی وقایع بسیاری را به خود دیده است به همین دلیل بیرجند را می‌توان با آثار تاریخی‌اش شناخت و قلعه‌ها، آب انبارها، مدارس، عمارت‌ها، موزه‌ها و باغ‌های بسیاری از دوران‌های متفاوت تاریخی در این شهر بر جای مانده‌اند.

 

*شهرداری بیرجند دارای قدمتی 90 ساله

هر شهری به عنوان یک محیط اجتماعی نیازمند توجه‌ای ویژه است و «شهردار» به عنوان کلیددار مدیریت شهری نقش اساسی در ایجاد پویایی شهر ایفا می‌کند و بیرجند نیز مانند سایر شهرها نیازمند یک شهردار خلاق، خوش فکر، ایده‌پرداز و به‌روز است تا بتواند با کمک کارشناسان مدیریت شهری و شناسایی مزیت‌ها و نقاط قوت شهر و برنامه‌ریزی مناسب، برای شهروندان محیطی جذاب همراه با حس رفاه و آرامش به وجود آورد.

 

برنامه‌ریزی مناسب و دقیق توسط یک شهردار متخصص می تواند باعث رشد اقتصادی و تثبیت موقعیت سیاسی شهر بیرجند و افزایش مشارکت شهروندان در امور شهری می‌شود و شهردار موفق کسی است که اشراف بسیار خوبی بر نقاط قوت و ضعف شهر محل خدمت خود داشته باشد.

 

شهرداری بیرجند نیز در سال ۱۳۱۰ خورشیدی در محل ساختمان جنب مقبره حکیم نزاری تحت عنوان «بلدیه بیرجند» تأسیس شد و اولین شهردار شهر کاج های بلند آقای «افشار» بود که تا سال ۱۳۱۶ در این شهر خدمت کرد و تعداد پرسنل شهردارس در بدو تأسيس حدود ۱۲ نفر بود كه امورات مختلف شهر را عهده‌دار بودند.

 

از سال ۱۳۳۷ شهرداری بيرجند به ساختمان واقع در خيابان شهدا (باغ ملي قديم) منتقل شد و در سال ۱۳۶۴ نيز به محل فعلی آن واقع در حاشيه ميدان ابوذر انتقال يافت و در اين مدت ۲۶ نفر سُکان شهرداری بيرجند را در دست گرفتند و از اين تعداد ۱۳ نفر قبل از پيروزی انقلاب و ۱۳نفر بعد از پيروزی انقلاب مسئوليت اداره شهرداری را بر عهده داشته‌اند.

 

*انتخاب شهردار بیرجند پس از 42 روز کاری شورای شهر

در ایران، اداره شهر بر 2 رکن اصلی شوراهای اسلامی و شهرداری استوار است که اعضای شورای اسلامی با رأی مستقیم مردم و شهردار با رأی اکثریت مطلق اعضای شورای اسلامی شهر، انتخاب می‌شود.

 

14 مردادماه امسال بود که ششمین شورای شهر بیرجند کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد و طی اولین جلسه خود اداره شهرداری بیرجند را تا زمان تعیین شهردار به «علی عدل معاون امور عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند» واگذار کردند.

 

در تمامی شهرهای کشور بسیاری از شوراهای اسلامی بعد از مدت یک هفته شهرداران خود را انتخاب کردند اما در بیرجند این موضوع بعد از 42 روز بدون حضور رسانه ها و بدون توجه به نظرات مردم شهر کاج های بلند محقق شد.

 

پس از گمانه زنی های مختلف از بین ۵ گزینه «مهدی بهترین، علی عدل، انوری، عظیم‌زاده و کمیلی‌دوست» سرانجام «مهدی بهترین» به عنوان بیست و هفتمین شهردار بیرجند با اکثریت آرا انتخاب شد.

 

با توجه به اینکه شفافیت حلقه مفقوده شوراهای اسلامی شهر و روستاها است و مردم باید از روند تصمیم‌گیری در جلسات شورای شهر و روستا اطلاع داشته باشند چراکه این شفافیت به کاهش تخلف و فساد در بدنه شورا کمک بزرگی می‌کند و همچنین اعتماد عمومی را نیز جلب خواهد کرد به سراغ اعضای شورای شهر بیرجند رفتیم تا در خصوص نحوه انتخاب شهردار شهر کاج های بلند آگاهی یابیم.

 

*شهرداری که تخصص ندارد

«عباس سروری» عضو شورای ششم شهر بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: اولین ملاک بنده برای انتخاب شهردار بومی بودن، مردمی بودن و وقت داشتن بوده است چرا که شهردار باید شبانه روز در اختیار مردم و پاسخگو باشد.

 

وی با بیان اینکه داشتن تخصص در زمینه شهرداری و شهرسازی بسیار اهمیت دارد، می افزاید: متعهد بودن مهم است اما انسان متعهدی که تخصص نداشته باشد مدنظر بنده نیست.

 

عضو شورای ششم شهر بیرجند با اشاره به اینکه بنده با انتخاب دکتر«بهترین» به عنوان شهردار بیرجند مخالف بودم، ادامه می دهد: ایشان انسان متعهد، ولایی و پاک دستی هستند اما جایگاه ایشان شهرداری بیرجند نیست چرا که تخصص کافی ندارند.

 

سروری می گوید: دکتر «بهترین» از بین ۵ گزینه انتخاب شدند و ما به دنبال ساختن شهر در تمامی ابعاد هستیم و دوست داشتیم که شهردار 24 ساعته برای مردم انتخاب شود.

 

*شهردار جدید بیرجند به دنبال کار و خدمت است

حجت الاسلام «مهدی عبدالرزاق نژاد» یکی دیگر از اعضای شورای شهر بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان بیان می کند: بیرجند شهر علم و ایمان و فرهنگ است و نخبگان فراوانی در حوزه و دانشگاه این شهرستان داشته ایم.

 

وی در ادامه می گوید: بیرجند یک پیشینه و ظرفیت بالایی در حوزه علمی دارد و نباید دست آن به سمت دیگران دراز باشد و باید نخبگان را بیابیم و در مسیر کار قرار دهیم تا با انگیزه و دلسوزی خود اقداماتی انجام دهند.

 

عضو شورای شهر بیرجند با بیان اینکه ملاک بنده برای انتخاب دکتر «بهترین» به عنوان شهردار بیرجند بحث بومی بودن است، می افزاید: داشتن تخصص، تعهد، اخلاق و کارآمدی و صاحب نظریه و ایده از دیگر ملاک های بنده برای انتخاب ایشان به عنوان شهردار بوده است.

 

حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد ادامه می دهد: دکتر «بهترین» به دنبال خدمت و کار هستند و سابقه خوبی دارند و در مسائل مختلف بسیار دقیق عمل می کنند و تیزبین و ریزبین هستند.

 

وی می گوید: با توجه به پزشک بودن دکتر «بهترین» از ایشان خواهیم خواست تا کارهای پزشکی را به حداقل برساننند و نگذارند کار مردم معطل بماند و شورای ششم با روحیه مطالبه گری خود به دنبال حل مشکلات خواهد بود.

 

*بازسازی بافت اداری شهرداری بیرجند اولویت شهردار جدید باشد

«فرید فروزانفر» عضو دیگر شورای ششم بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: بنده به دکتر «بهترین» رای مخالف دادم و فردی مدنظرم بود که سابقه کار تخصصی در شهرداری داشتند و قبلا به عنوان شهردار فعالیت می کردند.

 

وی در ادامه بیان می کند: یک سری ویژگی های اخلاقی در دکتر «بهترین» وجود دارد و امیدواریم با استفاده از این ویژگی ها و نیروهای کارآمد بتوانند امورات شهرداری بیرجند را پیش ببرند.

 

عضو شورای شهر بیرجند با بیان اینکه مدیریت نیروی انسانی شهرداری باید اولویت دکتر«بهترین» باشد، می افزاید: به نظر بنده بافت اداری شهرداری بیرجند باید همدل و هم قسم شود تا با یک مدیریت قوی بتوانند موفق عمل کنند.

 

فروزانفر با اشاره به اینکه بنده روی بومی بودن تاکید نداشتم، ادامه می دهد: اکثریت اعضای شورای شهر بر روی بومی بودن اعتقاد راسخ داشتند.

 

وی بیان می کند: جهت حفظ آبرو و جایگاه دیگر گزینه ها تصمیم گرفته شد تا انتخاب شهردار بیرجند در سکوت خبری برگزار شود.

 

*بومی بودن دلیل اصلی انتخاب دکتر «بهترین» به عنوان شهردار بیرجند

«مرتضی یزدان شناس» عضو شورای شهر بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: بنده معتقد هستم که شهردار بیرجند باید بومی باشد و به همین دلیل دکتر «بهترین» را به عنوان بهترین گزینه انتخاب کردم.

 

وی در ادامه بیان می کند: طبق نظرسنجی ها 70 درصد مردم نظرشان مبنی بر انتخاب شهردار قبلی بود اما به خاطر فشارهایی که برای انتخاب شهردار بومی وجود داشت دکتر «بهترین» به عنوان بیست و هفتمین شهردار بیرجند انتخاب شدند.

 

عضو شورای شهر بیرجند با بیان اینکه دکتر «بهترین» یک انسان انقلابی و متعهد هستند، می گوید: بنده معتقد هستم که مقام ها نباید در انحصار یک گروه خاص قرار گیرد و برخی معتقد بودند که شهردار باید حتما مهندس عمران باشد اما ممکن است تعارض منافع به وجود بیاید.

 

یزدان شناس ادامه می دهد: معتقد هستیم که کسی باید روی کار بیاید که بتواند مدیریت کند و ما این شراط را در دکتر «بهترین» می بینیم که می توانند با مدیریت خود خدمات خوبی را ارائه دهند و باید این فرصت را به ایشان بدهیم.

 

وی می گوید: بعد از ۶ ماه عملکرد شهردار جدید را بررسی خواهیم کرد و مردم نگران این موضوع نباشند.

 

*دلیلی برای اعلام رای بنده وجود ندارد

«فاطمه زهرا هلال بیرجندی» عضو و نایب رئیس شورای شهر بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: بومی بودن، توانمندی بودن و کارآمدی داشتن از مهم ترین ملاک های لازم برای انتخاب شهردار جدید بوده است.

 

وی با بیان اینکه رای بنده مخفی بوده است، ادامه می دهد: وقتی در فرم ها اعلام می شود که رأی مخفی است، بنده دلیلی برای اعلام رأی نمی بینم، اگر بنده رأیم را اعلام کنم، پس مخفی بودن آن چه معنی دارد؟

 

عضو و نایب رئیس شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه دکتر «بهترین» پزشکی کارآمد و متعهد و دلسوز هستند، می افزاید: قطعا ایشان به گونه ای شهرداری بیرجند را به گونه ای مدیریت خواهند کرد تا خللی در امور این شهر ایجاد نشود.

 

هلال بیرجندی بیان می کند: در ابتدا 30 گزینه برای شهرداری بیرجند پیشنهاد شده بود و بعد از امتیازدهی به 11 نفر رسیدیم و سپس طی بررسی های جدی که انجام شد تعداد گزینه ها به پنج نفر کاهش پیدا کرد.

 

وی با بیان اینکه تا سه ماه شورای شهر مهلت دارد تا سرپرست شهرداری را انتخاب کند، ادامه می دهد: طبق تصویب نامه هیئت دولت مهلت قانونی انتخاب شهردار بیرجند هنوز نگذشته است.

 

گفتنی است خبرنگار شبستان موفق به برقراری ارتباط با دکتر «محمودی راد» رئیس شورای شهر بیرجند نشد. همچنین بر اساس اطلاعات درج شده در فضای مجازی دکتر «حسنی صفت» حجت الاسلام «درخشی» دو عضو شورای شهر به دکتر «بهترین» رای مثبت و «ویدا ناصری» عضو دیگر شورای شهر بیرجند رای منفی به شهردار منتخب داده اند.

 

 

 

کد خبر 1095899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha