کارگزاران دولت باید مردم شناس و در کنار آنها باشند

حجت الاسلام برزگرنژاد گفت: کارگزاران دولت مردمی باید مردم شناس، مرتبط با مردم و در کنار مردم باشد. امروز مردم غرق در آلام و درد هستند. همینکه مردم بدانند مسئولین در کنار آنها و از خود آنها هستند آرام می‌شوند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: تحول‌خواهی و تحوّل‌انگیزی از برجسته‌ترین خصوصیّات حضرت امام (ره) محسوب می شود و انقلاب اسلامی با رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی در سخت ترین شرایط تسلط بلوک شرق و غرب تحولی عظیمی در نوع و مدل نگرش دولت ها محسوب می شود. نظام انقلابی، همواره درون خویش تحول‌گرایی و تغییرگرایی را بازتولید می‌کند، هیچ وضع موجودی را وضع مطلوب برنمی‌شمارد، اما تغییر را بر اصول و جهت‌گیری تغییرناپذیر پیش می‌برد. بیانیه گام دوم انقلاب به‌عنوان نقشه راه نظام اسلامی در چله دوم دقیقاً و بی کم و کاست بر ابعاد چهارگانه گفتمان امام خمینی استوار بوده و روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب نیز همان عنصر راهبردی تحول گرایی در مکتب امام خمینی است. بیانیه گام دوم یک نقشه راه تحول گرا است که عناصر «شجاعت را در مقابل مرعوب شدن»، «امید به آینده روشن را در برابر یأس و خمودی»، «ابتکار را در برابر انفعال»، «خردمندی را مقابل هیجان زدگی»، «تکیه به ظرفیت‌های داخلی را جای دلبستگی به وعده‌های پوچ و سراب گونه دیگران»، «عدالت خواهی را جای ثروت اندوزی» و «جامعه سازی و تمدن سازی را به جای تسلیم شدن» یکجا به میدان آورده است. در همین رابطه گفتگویی با حجت‌الاسلام عباس برزگرنژاد امام جمعه خواف به شرح زیر ارایه می شود.

 

جایگاه تحول در نگاه امام خمینی(ره) چگونه ارزیابی می کنید؟ اهمیت  تحول‌گرایی در گام دوم انقلاب را توضیح بفرمایید؟

مقام معظم رهبری از امام خمینی (ره) با عنوان امام تحول‌خواه و امام تحول‌آفرین یاد می‌کنند، ایشان همچنین عرصه تحول را بسیار بیان فرمودند. تحول در نگاه اولیه باید به عنوان یک قدرت جهانی، به عنوان مبانی معرفتی، فقه تمدن ساز و نظام ساز مطرح باشد. بحث تحول یک کلیدواژه مهم در کلام مقام معظم رهبری است. ایشان می‌فرمایند: دولتی که انتخاب می‌شود باید تحول آفرین باشد؛ پس مسئله تحول یکی از ضروریات نظام جمهوری اسلامی و گام دوم انقلاب اسلامی است.

 

ضرورت تحول در جامعه را توضیح بفرمایید؟

 هیچ روز ما نباید با روز قبل یکی باشد؛ این ضرورت تحول است، البته مقدمه تحول تغییر فکر، روش، اندیشه و حیات انسان‌ها است، به عبارت دیگر مردم باید روش‌مند عمل کنند و این نیازمند فرهنگ‌سازی بنیادی است. افراد وقتی منشأ تحول باشند، تحولات بزرگی را رقم می‌زنند. کما اینکه  رسیدگی به مشکلات خصوصا در رابطه با کرونا که دغدغه مقام معظم رهبری هم بوده با تحول افراد جامه رقم خواهد خورد.

 

 چگونه یک جامعه می تواند به جامعه ای مقتدر تبدیل شود؟

روحیه تحول می‌تواند تغییر را رقم بزند. خروج از یکنواختی جامعه، جلوگیری از تضادهای اجتماعی که به از بین رفتن فاصله طبقاتی منجر می‌شود و همدلی زیر سایه وحدت ملی برگرفته از نگاه نظام اسلامی به تحول است.نتیجه ای که تحول نیز جامعه ای مقتدر است که دشمن نمی‌تواند به آن از بالا نگاه کند.

 

در مورد شرایط تحول در جامعه و چگونگی وقوع آن توضیح بفرمایید؟

تحول جامعه به تغییر افراد بستگی دارد. مثلا در همین انتخابات اگر مردم فرد شایسته را با معیارها و ارزش‌های انسانی انتخاب کنند قطعا تحول را هم رقم خواهند زد. متأسفانه در دوره‌های قبل مردم گرفتار مسائل دیگری بودند و تحول رقم نخورد و الحمدلله مردم ما از یک هوشیاری و بصیرتی برخوردار شدند و در این دوره تحول خوبی را رقم زدند که در همین چند هفته امکان تحول اجتماعی را در جامعه شاهد بودیم.

 

چه عواملی یاس دشمن از جامعه اسلامی را رقم می زند؟

جامعه باید قدرت مند شود، امنیت باید بیشتر شود، جامعه باید سلامت جسمی و روانی پیدا کند تا دشمن دیگر هوس لطمه زدن به جامعه را نداشته باشد، دشمنان از جامعه ای که دارای تحول است مأیوس می‌شوند؛ از طرفی منطق تحول باید گویا و عدالت محور باشد. تحول یعنی ما در میدان کار خود را انجام دهیم؛ این تحول در بحث ارتباط با خدا هم لازم است. ما در دعای تحویل سال می‌خوانیم حول حالنا الی احسن الحال، البته منظور تحول در این دعا طلب فرج برای امام عصر عج است زیرا ظهور ایشان موجب تحول در جهان هستی به سمت عدالت خواهد بود.

 

کدام یک از خصوصیات یک کارگزار در دولت اسلامی موجب جدایی وی از مردم می شود؟

مردم در انتخابات تحولی بزرگ را رقم زدند، خدا را شاکریم رئیس جمهوری داریم که امام تحول آفرین را الگوی خود قرار داده و نه تنها به حرف ولی فقیه زمانش گوش می‌دهد بلکه پای سخنان یک پیرزن روستایی هم می‌نشیند. این موضوع مهمی است، مجموع مدیران باید تحول گرا باشند تا حکومت اسلامی رقم بخورد. کارگزاران جمهوری اسلامی باید مردمی باشند. ویژگی‌های یک کارگزار مردمی را از نامه 53 نهج البلاغه امیرالمؤمنین می‌خوانیم که در عهدنامه مالک اشتر نخعی می‌فرمایند: مالک جان! رو کشیدنت از مردم زیاد به طول نینجامد که بین تو و مردم فاصله می‌اندازد.

 

ویژگی های کارگزاران دولت اسلامی در ارتباط با مردم را توضیح بفرمایید؟

کارگزاران دولت اسلامی کسانی هستند که با مردم و از مردم باشند. هدفشان مشکلی از مشکلات مردم کم کردن باشد. طبق دستورالعمل امیرالمؤمنین  حضرت علی (ع) کارگزار باید در دسترس باشد، باید آرام مردم را شنیده و تحمل کند، باید رویکرد مردمی داشته و مردم نهاد باشد. باید در کنار مردم مشکلات را حس کرده و درد مردم را بچشند. از سوی دیگر کارگزار دولت نباید خود را از مردم تافته جدا بافته بداند، کما اینکه امیر مؤمنان می‌فرمایند با خضوع و خشوع در کنار مردم باشند. این پیام امیرالمؤمنین علیه السلام خواهد بود که کارگزار دولت مردمی باید مردم شناس، مرتبط با مردم و در کنار مردم باشد. امروز مردم غرق در آلام و درد هستند. همینکه مردم بدانند مسئولین در کنار آنها و از خود آنها هستند آرام می‌شوند.

کد خبر 1096033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha