ابعاد وجودی انسان به وسعت همه کائنات است

امام جمعه موقت تهران گفت: با توجه به آیات قرآن ابعاد وجودی انسان به وسعت همه کائنات است و انسان این استعداد را دارد که مظهر صفات جمال و جلال الهی باشد به تعبیر قرآن کریم رنگ الهی به خود بگیرد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در دوره جهاد تحول که به صورت مجازی برای دانشگاه شید رجایی برگزار شد، گفت: با توجه به آیات قرآن ابعاد وجودی انسان به وسعت همه کائنات است. انسان این استعداد را دارد که مظهر صفات جمال و جلال الهی باشد به تعبیر قرآن کریم رنگ الهی به خود بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی بیان کرد: اگر اقتصاد و رفاه عمومی یک فرد یا جامعه کاملا تامین شده باشد و هیچ مشکلی نداشته باشد اما انسانیت در آن فراموش شود آنها درجه حیوانی پیدا می‌کنند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انسان برای بندگی خداوند خلق شده است، عنوان کرد: بر همین اساس مسئله اصلی انسان رشد کمالات،  خداباور شدن و مظهر صفات کمال خدای متعال شدن است.

 

وی با بیان اینکه مرحوم صدرالمتالهین می‌گوید انسان در هر حرکتی سر چهارراه قرار گرفته است، ابراز کرد: یک مسیر او را به سوی حیوانیت می‌برد که هدف تامین خوراک و طبیعت حیوانی است. مسیر دیگری او را به سوی قدرت طلبی می‌برد انسان قدرت طلب به جایی می‌رسد که همه عالم را فدای استکبار و قدرت خود می‌کند. مسیر دیگر راه تزویر و ریا که بسیار خطرناک است. راهی که انسان در آن ظاهر انسانی دارد و باطن حیوانی دارد. راه دیگر راهی است که انبیا در آن مسیر حرکت کردند که آن صراط مستقیم ولایت و رسیدن به مقام و موقعیتی است که انسان بنده محض خداوند باشد. انسان در این مسیر است که به کمال مطلق می‌رسد.

تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) با بیان اینکه خداوند برای انسان کرامت قائل است، اظهار کرد: خداوند در انسان استعدادی قرار داده است که می‌تواند به کرامت دست یابد و جلوه خداوند متعال و متصل به صفات ملائکه باشد، در این صورت است که علم از وجود شما می‌جوشد، علم در وجود انسان نهفته است اگر انسان به اخلاق ملائکه و مجردات متخلق شود علم از وجود او می‌جوشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با استناد به آیاتی از سوره شمس گفت: بر اساس آیات این سوره مهمترین مسئله در عالم خلقت برای انسان این است که رستگار شود. رستگاری یعنی کسی که خود را بسازد و تزکیه کند. ساختن انسان مقدماتی لازم دارد که که استعدادهای او شکوفا و به آرزوهایش عینی خود نائل شود.

وی ادامه داد: آرزوی نهایی انسان این است که در قدرت و لذت محدود نباشد در همه بی‌نهایت و مطلق شود هر آرزویی که در وجود انسان است. قدم اول آن پاک کردن گوهر وجود انسان است. کسانی که لقمه حرام می‌خورند حجاب‌های بسیار سنگینی دارند و رسیدن به کمال برای آنها بسیار سخت است.

امام جمعه موقت تهران افزود: در قدم دوم انسان نیاز به معلم دارد که خداوند پیامبران را به عنوان معلم فرستاده است تا او بداند از کدام راه برود که ساخته شده و منحرف نشود. در این مسیر انسان باید برنامه، مراقبه و محاسبه داشته باشد.

کد خبر 1096047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha