توزیع با عدالت امکانات توقع جدی مردم از کارگزاران است

حجت الاسلام حق شناس با بیان اینکه توزیع با عدالت امکانات توقع جدی مردم است، گفت: احقاق حق را بخشی از وظایف کارگزاران دولت است کارگزاران دولت مردمی بایستی به دنبال احقاق حق باشند.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: حضرت علی (ع) پس از انتخاب کارگزاران خود، مستقیم و بلا واسطه بر آنها نظارت می کردند و آنان را از هرگونه کوتاهی در انجام وظایف محوله برحذر می داشتند. به نظر آن حضرت، بی توجهی در امور سبب می شود که حکومت ها پس از مدتی به وسطۀ فسادهای مالی، اداری، اخلاقی، . . . در سراشیبی انحطاط و سقوط بیفتند. در نگاه حضرت علی (ع)، اهمیت کارگزاران حکومتی چنان است که هر جامعه ای برای آنکه بتواند روی سعادت ببیند و امور آن اصلاح شود، باید از کارگزاران لایق و متعهد بهره گیرد. در اهمیت نقش کارگزاران در ثبات یک نظام همین بس که ضعف کارگزاران آن نظام سیاسی حتی در مواردی که مشروعیت اولیه داشته است-همانند کشورهایی که با رأی مردم بر سرکار آمده اند-موجب زوال آن مشروعیت شده است؛ برعکس، گاه یک نظام فاقد مشروعیت اوّلیه-همانند کشورهایی که با کودتا روی کار آمده اند توانسته است به دلیل توانمندی کارگزاران و مدیران به مرور زمان مقبولیت و مشروعیت مردمی کسب کند. بنابراین، دوام و قوام حکومت ها قبل از هرچیز به نقش کارگزاران حکومتی بستگی دارد. در اندیشۀ سیاسی حضرت علی (ع)، اهمیت فوق العاده ای به مسئلۀ ویژگی های کارگزاران حکومتی داده شده، به طوری که هلاکت و هدایت جامعه به آن ربط داده شده است. از طرف دیگر، از دیدگاه حضرت امیر (ع)، احراز قدرت سیاسی وسیله ای جهت خدمت به خلق و رفع مشکلات و توسعۀ معیشت و اقامۀ عدل و آبادانی آخرت است؛ لذا حضرت در نامه ای به استاندار خود در آذربایجان فرمودند: ان عملک لیس بطُعمةٍ و لکنه فی عُنقک أمانة (نهج البلاغه: نامۀ 5). امارت و زمامداری یک طعمه و لقمۀ چربی در دست تو نیست که بتوانی آن را ببلعی بلکه آن یک امانت است که بر گردن تو آویخته شده است و تو نسبت به آن مسئول و پاسخگو خواهی بود.بنابراین در نگاه علی (ع)، مسئولیت امانتی است جهت خدمت به خلق و برای رضای خالق. به همین جهت ایشان پاسخگویی به داور اعظم و مالک روز جزا و پاسخگویی به مردم را کرارا به کارگزاران خود متذکر شده اند و آنان را از عواقب امور بیم و هشدار داده اند. در همین رابطه گفتگویی با حجت‌الاسلام رسول حق شناس امام جمعه خورزوق به شرح زیر ارایه می شود.

 

ویژگی‌های کارگزاران دولت مردمی را توضیح بفرمایید؟

 

در نظام اسلامی کارگزاران می‌بایست هم اعتقاد راسخ به خدا و وعده‌های خدا داشته باشند و هم در همه امور خدا را ناظر اعمال بگیرند. این اقدم می‌تواند منجر به پرهیز از تعرض به بیت المال شود. ما در یک دوره می‌بینیم اعتماد به کدخدا می‌شود ولی اعتماد به وعده‌های صادقه خداوند متعال و ائمه هدی علیهم السلام نمی‌شود، حقوق های نجومی و اختلاس و... این‌ها نتیجه ضعف ایمان و بی‌تقوایی در کارگزاران است.

 

انتخاب کارگزاران در دولت مردمی بر چه اساسی صورت می گیرد؟

اینکه افرادی خودشان را صاحب ژن خوب بدانند و بدون لیاقت و توان و تخصص مسئولیتی بگیرند، ابداً در دولت مردمی مورد توقع نیست. در دولت مردمی افراد باید بر اساس تخصص، لیاقت و شایسته سالاری انتخاب شوند نه ارتباطات؛ کارگزاران دولت مردمی باید به اخلاق حسنه‌ای که پیامبر اسلام برای به کمال رساندن آن مبعوث شدند را وجهه کار خود قرار دهند.

 

کدام ویژگی از نظر آموزه های دینی مانع انتخاب کارگزاران دولت اسلامی است ؟

ادبیات زننده‌ای که از برخی از مسئولی در گذشته شاهد بودیم؛ دشنام، توهین در بین جمع، تمسخر، تکبر و صداقت نداشتن با مردم به دور از اخلاق است. دولت سیزدهم باید مسئولینی اخلاق‌مدار را به کار بگیرد. در آموزه‌های دینی داریم؛ کسی که حد شرعی خورده نباید امام جماعت شود ولی هرچند کم اما می‌بینیم افرادی که محکومیت داشتند، مشکلات مالی و اخلاقی داشتند به عنوان کارگزار به کار گرفته شده‌اند.

 

احقاق حق در را در میان وظایف کارگزاران دولت چگونه ارزیابی می کنید؟

احقاق حق را بخشی از وظایف کارگزاران دولت است کارگزاران دولت مردمی بایستی به دنبال احقاق حق باشند؛ حق زندگی، حق دانستن و حق شفاف بودن عملکرد کارگزاران را حق مسلمی برای مردم دانسته و مقدمات آن را فراهم کنند. ظلم تبعیض نباید در دولت مردمی جایی داشته باشد. در همین شهر کوچکی که ما هستیم مردم از داشتن یک اتوبوس محروم‌اند. درحالی که در شهرهای بزرگ مترو، انواع اتوبوس و تاکسی با زمان‌های نزدیک به هم به وفور یافت می‌شود یا راه‌ها و جاده‌ها در شهرهای بزرگ آباد است ولی شهرهای کوچک محروم‌اند.

 

توقع و انتظار جدی مردم از کارگزاران دولت چیست؟

 در تقسیم یارانه‌ها ما هنوز شاهد این بی‌عدالتی هستیم. افرادی با سرمایه‌های کلان هنوز این چهل و پنج هزار و پانصد تومان را دریافت می‌کنند در حالی که روستایی که شغلی ندارد هم باید همین یارانه را بگیرد. حکومت اسلامی هم باید در مسیر اجرای عدالت قدم بردارد. توزیع با عدالت امکانات توقع جدی مردم است؛ نباید بین پایتخت و دیگر شهرها و روستاهای دور افتاده تفاوت قائل شوند.

 

ساختار و جایگاه کارگزاران دولت  چگونه ارزیابی می شود؟

مسئولین در دولت مردمی نباید منصب را به عنوان طعمه‌ای برای به دست آوردن منافع شخصی و کسب ثروت قرار دهند. این منصب امانتی در دست ایشان است که باید بعد از چند سال تحویل دهند. برخی آمارها می‌گویند بیش از نود درصد مشکلات در اثر فقر بوجود می‌آید؛ کما اینکه پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند «نزدیک است که فقر منجر به کفر و بی‌دینی شود». اگر ما در جامعه قاچاق داریم، اعتیاد داریم، فروپاشی خانواده داریم و حتی بازار فروش اعضای بدن داریم، افرادی که از سر فقر و نداری و برای امرار معاش اعضای بدن خود را می‌فروشند داریم نتیجه خیانت در امانت برخی مسئولین است. اینها در دولت مردمی نباید جایی داشته باشند.

 

دولت سیزدهم و عملکرد آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

به  عملکرد دولت سیزدهم امیدواریم ، مردمی بودن دولت مردمی مورد توقع و انتظار جدی است. رئیس محترم جهور امروز در جمع‌های گوناگون حضور پیدا می‌کنند، ما این را غنیمت می‌دانیم. از غسال‌های بهشت زهرا تا کپرنشینان سیستان و بلوچستان و مستضعفین خوزستان همین که می‌توانند با دومین شخص حکومت اسلامی به صورت چهره به چهره صحبت کنند یک نعمت است که باید به بقیه دولت مردان هم منتقل شود.

کد خبر 1096061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha