حق الناس؛ سرنوشت مزاحمت برای مراکزفوریتی

حق الناس و خسارت به بیت المال سرنوشت ایجاد مزاحمت برای مراکز فوریتی مثل پلیس، اورژانس و آتش نشانی است که برخی از افراد به دلیل بی توجهی یا مشکلات روانی دچار این چالش می شوند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: خدمات فوریتی روزنه های امید برای آن دسته از افرادی هستند که در بدترین شرایط با وقوع یک حادثه قرار گرفته اند و برای امدادخواهی با این مراکز تماس می گیرند.

 

فوریت در نوع خدمات بسیار نقش دارد چرا که تاخیر آن گاهی می تواند آسیب های زیادی را به افراد و یا جامعه وارد کند و از این رو متولیان امر نیز نقش خود را برای سرعت بخشی در خدمات ایفا می کنند تا امر فوریت به معنای واقعی محقق شود.

 

فرقی ندارد که چه فوریتی و به چه سازمانی باشد، مهم نوع خدمت و در آن زمان است تا بتوانند هر نهادی وابسته به نوع فوریت نقش آفرینی کند که گاهی ماهیت درمانی پیدا می کند و اورژانس 115 وارد می شود و گاهی هم پلیس و گاهی آتش نشانی و شرکت های برق، گاز و آب نیز نقش اساسی در این خصوص داشته و نوعی فوریت ها را پوشش می دهند اما نسبت به اورژانس و پلیس 110 و آتش نشانی ماموریتی کمتری از لحاظ فوریت دارند.

 

کمک به تسهیل جریان خدمت رسانی این مراکز وقتی آژیر خطر به صدا در می آید وظیفه شهروندی است و باید مسیرها باز و با کنار رفتن از معبر اصلی به افزایش ضریب خدمت و سرعت رسیدن آنان به حادثه فراهم شود.

 

تعدد ماموریت ها گاهی مانع از این سرعت بخشی می شود که تدبیر مسئولان برای افزایش ناوگان و پایگاه های خدمت رسانی را می طلب اما گاهی بی توجهی و کوتاهی ها در بازگشایی معابر تردد این خودروها آسیب ساز و گاهی هم بی تعهدی  و مزاحمت ها وضعیت خدمت را با چالش روبرو می کند.

 

تماسی که حاوی هیچ ماموریتی نبود و تنها مزاحمت ایجاد کرده و نیروهای امدادی را از این طرف به آن طرف بی هدف می کشاند و چه بسا که این ناوگان در رسیدن به یک ماموریت واقعی دچار آسیب می شوند.

 

حق الناس و خسارت به بیت المال سرنوشت ایجاد مزاحمت برای مراکز فوریتی مثل پلیس، اورژانس و آتش نشانی است که برخی از افراد به دلیل بی توجهی یا مشکلات روانی دچار این چالش می شوند که قانون نیز برای برخورد با آن پیش بینی هایی دارد.

 

حالا وظیفه نهادهای نظارتی چیست و یا دستگاه های فرهنگی و متولیان بخش فرهنگی این مراکز باید چکار کنند موضوع جدی است که نباید بی تفاوتی نسبت به آن صورت بگیرد.

 

*مزاحمت برای آتش نشانی و اورژانس اصفهان

 

دو مرکز فوریتی آتش نشانی اصفهان و اورژانس استان اصفهان تحت تاثیر آمار بالایی از مزاحمت ها هستند که علاوه بر اختلال در خدمت رسانی، باعث ناراحتی تیم امدادرسان هم می سوند.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه روزانه بیش از هزار تماس با مرکز عملیات این نهاد برقرار می شود، گفت: بیش از 80 درصد آن مزاحمت است که افراد از طریق تلفن های عمومی و رایگان انجام می دهند.

»محسن گلابی» ادامه داد: این مزاحمت ها بین ایستگاه های مختلف است و نیروهای امدادی با حضور در حادثه متوجه این شیطنت ها می شوند که علاوه بر خسارت به مصرف سوخت و اعلام ماموریت می تواند در سرعت عملکرد حادثه های دیگر تاثیر بگذارد.

وی آگاهی بخشی به مردم را از ضرورت های همکاری برای بازگشایی مسیر حرکت خودروهای امدادی و کاهش میزان ماموریت ها اعلام کرد.

 

رئیس مرکز اورژانس 115 استان اصفهان هم پنج درصد از کل تماس های مردمی با این نهاد را مزاحمت اعلام کرد و گفت: این آمار در مقایسه با سال قبل یک درصد کاهش داشته است.

«غفور راستین« کل تماس های 115 امسال را 317 هزار مورد بیان کرد و افزود: 16 هزار مورد از این تماس ها مزاحمت بوده و در سال گذشته نیز 42 هزار تماس ایجاد مزاحمت بوده است.

وی با بیان اینکه خدمت رسانی به موقع به مردم دغدغه تکنسین اورژانس 115 است، خاطرنشان کرد: این ماموریت های بی هدف سبب بروز مشکل و نگرانی و ناراحتی این تیم می شود.

 

*2 هزار ماموریت بی هدف توسط مرد 24 ساله

 

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه یک فرد 24 ساله در مدت 2 سال نزدیک به 2 هزار مورد مزاحمت برای آتش نشانی اصفهان ایجاد می کرد، اظهارداشت: این فرد دستگیر شد و مراتب برای بررسی و مجازات تحویل پلیس و مقامات قضایی شده است.

وی ادامه داد: تماس های اولیه و مزاحمت های سال های اول را گذشتیم اما تکرار زیاد این کار موجب تصمیم گیری برای رصد این فرد و شناسایی او شد.

 

*بیماری یا بی تعهدی انگیزه مزاحمت ها

 

ایجاد مزاحمت جرم محسوب شده و در قانون مجازات برای خطاکاران این عرصه پیش بینی شده که اگر فردی در دفعات مختلف مرتکب آن شود مجازت آن ها تشدید می شود.

اما با وجود اینکه افراد دچار ترس و نگرانی برای دستگیری آن ها وجود دارد اما عامل این کار چه می تواند باشد، آیا آنان نسبت به تبعات کار غلط خود نسبت به جامعه احساس مسئولیت نمی کنند.

 

واقعیت این موضوع را جامعه شناسان و روانشناسان بررسی کرده اند و علت را در برخی از افراد به دلیل مشکلات روانی می دانند و برخی هم آن را به دلیل کمبود آموزش های فرهنگی می دانند.

 

استاد روانشناس مثبت گرا، می گوید، به جز افرادی که دچار بیماری هستند، نبود آموزش و فعالیت های فرهنگی در دوران کودکی در مدارس و مهدهای کودک موجب بروز این فعالیت ها به عنوان سرگرمی می شود.

»علیرضا معماریان» ادامه داد: درک واقعیت ها و حساسیت ماموریت این نهادها باعث می شود که این خطا و آسیب های اجتماعی در جامعه کاهش یابد.

کد خبر 1096088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha