سبک زندگی دینی و تربیت برمبنای خدامحوری شاخصه کاهش آسیب های اجتماعی است

حجت الاسلام مرادی با اشاره به اهمیت اقامه نماز و کاهش آسیب های اجتماعی گفت: سبک زندگی دینی و تربیت برمبنای خدامحوری شاخصه کاهش آسیب های اجتماعی است.

خبرگزاری شبستان - البرز: یکی از مسائل و با اهمیت در جریان کاهش آسیب های اجتماعی، پذیرش اقامه نماز و تربیت نفس در این خصوص است، به همین منظور « حجت الاسلام ابوالفضل مرادی» در نخستین بخش از سوالات گفت: باور و التزام به امر نماز به عنوان واجب دینی و شناخت منکرها این تحقیق با این پرسش که شیوه های اثربخشی نماز در کاهش آسیب های اجتماعی و مصونیت از منکر اشاره دارد. نتایج به دست آمده در این تحقیق نشان می دهد نماز به عنوان یکی از مهم ترین عناصر آرامش روحی و روانی، اعتقادات و باورهای دینی و ایمانی بخش مهمی از آسیب های اجتماعی را پیشگیری می کند.

 

به عنوان مدیر ستاد اقامه نماز استان بفرمایید، چگونه نماز مصونیت از منکر و آسیب های اجتماعی را ایجاد می کند؟

 

یکی از کارکردهای مهم نماز تقویت و بهره مندی از عزت نفس فرد و پذیرفتن اقامه نماز است، نماز زمینه رشد ظرفیت ها و مکانسیم هایی که این عمل عبادی را در جامعه اسلامی تبیین می کند. نماز با یادآوری آغاز و پایان هستی و جایگاه انسان در این بین به زندگی نمازگزار معنا می دهد. و هویتی دینی به او می بخشد. این معنا و هویت، از درون کنش های او را در مسیر هم نوایی با اوامر و نواهی الهی کنترل می کند. نماز با تکرار شدن در فواصل مختلف و در هر شبانه روز پنج بار نمازگزار را از غفلت دور می کند.

 

در عصری به سر می بریم که مشکلات زندگی متعدد هستند، مرگ های ناگهانی و بسیاری از آسیب های اجتماعی در این خصوص نماز چه جایگاهی دارد؟

 

نماز نیازهای معنوی نمازگزار را برمی آورد، به او آرامش روحی می دهد و بستری را فراهم می کند که در شرایط سخت، مانند شکست های مالی، داغ دیدگی و ... به سمت مسکّن های کاذب و  ناهنجار نرود.

 

نماز با سوق دادن نمازگزاران به سمت برخی ویژگی های مثبت اخلاقی مانند صبوری، آزمندس یا بخیل نبودن، پاکدامنی و پرهیز از حرام، امانت داری، رعایت عهد و پیمان و ... آنان را مستعد پای بندی به نظم اخلاقی و پرهیز از سودجویی فردی می کند، که عاملی جدی در وقوع آسیب های اجتماعی است. 

 

همچنین در برپایی گروه های نماز، روحیه نوع دوستی و همیاری و حمایت اجتماعی تقویت می شود. این عناصر به نوبه خود، سبب تقویت همبستگی اجتماعی و کاهش تخلف از هنجارها است.

 

پیش از این شما در مسجد الزهرا(س) فردیس به عنوان مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد بودید، بفرمایید ارزیابی شما از عملکرد نیروهای نوجوان و جوان در کانون مسجد چیست؟

 

یکی از ظرفیت های مسجد، اعتماد خانواده ها به منظور سپردن فرزندانشان به مسجد است به ویژه آنکه کانون های فرهنگی هنری مساجد به نوبه خود نقش ویژه ای در تقویت این حضور و تربیت دینی دارند.

 

نخستین نقش کانون های مساجد، ایجاد انگیزه مشارکت و شبکه سازی فرهنگی و معرفتی با رویکرد مسجد محور است، مهمترین جریانی که زمینه رشد و آگاهی آحاد جامعه را فراهم می کند.

 

آیا نماز یک راهکار به منظور کاهش آسیب های اجتماعی می تواند باشد؟

 

قاعدتا همین طور هست. نماز یک راهکار منحصر و یک راهبرد کلان برای جامعه در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی است. به این معنی که رویکرد و ترویج فرهنگ نماز جامعه را به سمت و سویی سوق می دهد که جهان بینی الهی پروردگار آن را قرار داده است.

 

نماز یک راهکار کنترل دینی بر زمینه های فرهنگی، اجتماعی، معرفتی و روانی آسیب ها تأثیر می گذارد و جامعه را در سلامت اجتماعی و فرهنگی، استحکام زیرساخت های معرفتی و بهبود وضعیت روانی و انگیزشی تقویت می کند. نماز ظرفیت هایی را برای جامعه ایجاد می کند که نتیجه آن سلامت جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی است.

 

 ظرفیت هایی که نماز در اختیار می گذارد و نسخه ای که براساس نماز در جامعه پیچیده می شود، مانیسم هایی را برای بهبود وضعیت جامعه، همچنین راهکارهایی را در جهت کاهش آسیب ها و دستورالعمل هایی را برمبنای ترمیم وضعیت نابسامان قرار می دهد.

 

یکی از تعابیر به منظور اصلاح جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی، سبک زندگی دینی است در این خصوص توضیح بفرمایید؟

 

سبک زندگی را با توجه به تعاریف مختلف می‌توان به مجموعه‌ای از رفتارها تعبیر کرد که فرد آنها را به کار می‌گیرد تا نه‌تنها نیازهای جاری او را برآورده کند؛ بلکه روایت خاصی را که وی برای هویت شخصی خود برگزیده است در برابر دیگران مجسم سازد.

 

سبک زندگی را به زبان ساده می‌توان چنین تعریف کرد که در زندگی انسان اموری اعم از ابعاد فردی و اجتماعی، مادی و معنوی، مجموعه باورها و ادراکات و مجموعه‌ای گرایش‌ها و ارزش‌ها، تمایلات و ترجیح هایی  وجود دارند که یک قالب کلی و روش خاصی از زندگی کردن را برای فرد مشخص می‌کنند و فرد در آن چارچوب زندگی می‌گذراند.

 

مبنای مهم در سبک زندگی، جهان‌بینی و فلسفه‌ای است که فرد برای خود تعریف کرده است؛ و از طرف دیگر، جامعه و اجتماعی که افراد در آن زندگی می‌کنند جهان‌بینی و ایدئولوژی خاصی را تعریف نموده که افراد بر اساس آن زندگی خود را می‌گذرانند.

 

و اینکه، سبک زندگی برگرفته از باورهای ایمانی و الهی است، باورهایی که زمینه مقابله و پیشگیری از جرائم را با عناصری مانند پیشگیری و ایجاد نظم در جامعه احیاء و تقویت می کند. همچنین فضائل اخلاقی را تقویت و مانع از کنترل هوی و هوس ها در جامعه می شود.

 


 

کد خبر 1096236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha