صرفه‌جویی ارزی ۴۵میلیون یورویی و اشتغالزایی ۴۸۰۰ نفری/ رشد اقتصادی کشور در فصل اول سال ۱۴۰۰ به عدد ۶.۲ درصد رسید

صرفه‌جویی ارزی ۴۵میلیون یورویی و اشتغالزایی ۴۸۰۰ نفری، جزئیات فروش فوق العاده محصولات سایپا اعلام شد، رشد اقتصادی کشور در فصل اول سال ۱۴۰۰ به عدد ۶.۲ درصد رسید، عرضه محصولات سیمان از طریق بورس انجام می‌شود برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۲۹ شهریور شبستان به شرح زیر است:

صرفه‌جویی ارزی ۴۵میلیون یورویی و اشتغالزایی ۴۸۰۰ نفری

محمدمسعود سمیعی نژاد، شناسایی و بومی سازی ۱۶۰۰ ردیف کالا شامل افزون بر ۱۲۰۰۰قطعه، کاهش نسبت درخواست های خرید خارجی به زیر ۵ درصد، استفاده از فناوری های نوین و به روز دنیا در صنعت معدن و زنجیره تولید فولاد و کاهش مصرف آب و برق کارخانجات به میزان ۱۵درصد را از دیگر دستاوردهای این شرکت ذکر کرد.

سمیعی نژاد در تشریح چگونگی دستیابی به موفقیت های گروه تصریح کرد: یکی از اصلی ترین گلوگاه‌ها برای تولید پایا و مستمر در کارخانه های تولیدی، تعمیر و نگهداری به موقع و نیز بهره گیری از قطعات یدکی و تجهیزات است که اکثرا تولید خارج هستند و به دلیل وجود تحریم ها، هم امکان دسترسی به آنها سخت تر از گذشته بوده و هزینه تمام شده آنها برای شرکت ها بالا است.

وی اظهار کرد: در راستای کاهش وابستگی به خارج و اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری، همچنین توانمندسازی شرکت های داخلی، در دو سال گذشته نهضت بومی سازی قطعات، فرآیندهای تولید در شرکت سرمایه گذاری پارسیان با هدف جلوگیری از خروج ارز و کاهش هزینه های تولید و به تبع آن افزایش بهره وری شروع شد.

سمیعی نژاد بیان کرد: در گام اول تیمی متشکل از نیروهای جوان شرکت در کنار افراد با تجربه تشکیل و هدف‌گذاری‌های لازم و نیز مسیرهای نیل به این اهداف مشخص و مسیر اجرایی تعیین شد. اکنون پس از گذشت ۲سال از این اقدام، دستاوردهای آن را می توان بهینه سازی فرآیند های تصمیم گیری، ایجاد و افزایش خودباوری و انگیزه در مجموعه و نیز تولیدکنندگان داخلی و از همه مهمتر شناسایی توانایی‌ها و قابلیت‌های موجود در کشور دانست که علی رغم وجود، دیده نمی شوند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارسیان در پایان عنوان داشت: در حال حاضر از سرآمدان شرکت های فولادی در حوزه بومی سازی هستیم و امید است که با همت و تلاش همه جانبه، باعث رشد و تعالی کشور و نیز مجموعه بانک پارسیان باشیم.

 

رشد اقتصادی کشور در فصل اول سال ۱۴۰۰ به عدد ۶.۲ درصد رسید

 براساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی کشور در فصل اول ۱۴۰۰ (به قیمت‌های پایه سال ۱۳۹۵)، با نفت به رقمی حدود ۳۴۷۷.۰ هزار میلیارد ریال و بدون نفت به حدود ۳۱۴۸ هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب از افزایش ۶.۲ و ۴.۷ درصدی برخوردار است. 

در این دوره به استثنای ارزش افزوده گروه کشاوری که متاثر از خشکسالی و کاهش تولید محصولات زراعی با کاهش عملکرد ۰.۹ درصدی مواجه شد، ارزش افزوده سایر گروه‌های اقتصادی شامل «نفت»، «صنایع و معادن» و «خدمات» از افزایشی به ترتیب معادل ۲۳.۳، ۲.۱ و ۷.۰ درصدی برخوردار بوده‌اند. 

ذکر این نکته ضروری است که تحقق رشد ۷.۰ درصدی ارزش افزوده گروه خدمات در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ و در شرایطی که ارزش افزوده این گروه در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ متاثر از پیامدهای شیوع بیماری کرونا با کاهش ۲.۵ درصدی مواجه شده بود، حاکی از بازیابی این بخش از اقتصاد از تبعات منفی شیوع ویروس کرونا است. بررسی سهم فعالیت‌های مختلف اقتصادی در بخش خدمات نشان می¬دهد که افزایش نرخ رشد ارزش افزوده این بخش عمدتاً در نتیجه افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های «حمل و نقل و انبارداری»، «بهداشت و مددکاری اجتماعی»، «عمده فروشی، خرده‌فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری»، «اطلاعات و ارتباطات»و «حرفه‌ای، علمی و فنی» بوده است.

همچنین هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی که در سال ۱۳۹۹ به میزان ۰.۵ درصد کاهش داشت، از فصل چهارم سال گذشته روند رو به بهبود ملموسی به خود گرفته و در فصل ابتدایی سال جاری نیز رشد ۲.۲ درصدی را تجربه کرد. رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کل نیز در فصل اول سال جاری نسبت به فصل مشابه سال گذشته معادل ۳.۵- درصد تحقق یافت که در این ارتباط تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات رشد قابل توجه ۱۵.۸ درصدی را تجربه کرد؛ در حالی که تشکیل سرمایه ثابت در بخش ساختمان کاهش معناداری (۱۰.۳- درصد) را به ثبت رساند.‌ همچنین صادرات و واردات کالاها و خدمات (به قیمت‌های ثابت)، پس از کاهش به ترتیب ۱۰.۴ و ۲۸.۷ درصدی در سال ۱۳۹۹، در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ به ترتیب با رشد ۳۵.۶ و ۳۰.۵ درصدی همراه بودند.

 

عرضه محصولات سیمان از طریق بورس انجام می‌شود

اسدالله کشاورز، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت شب گذشته (یکشنبه 28 شهریور) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه عرضه محصولات سیمان از طریق بورس انجام می‌شود، گفت: هم‌اکنون به غیر از ۵ واحد تولیدی که نیمه فعال و یا غیر فعال هستند، مابقی کارخانجات کد بورسی دریافت کرده‌اند و از طریق بورس عرضه سیمان صورت می‌گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه مصرف کنندگان سیمان به ۳ بخش تقسیم می‌شوند، گفت: این مصرف کنندگان شامل طرح‌های بزرگ عمرانی، صنایع سیمان‌بر و عاملان فروش هستند که بیشتر آن‌ها در بورس ثبت‌نام کرده و کد بورسی دریافت کرده‌اند.

 

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت با اشاره به اینکه طبق برنامه وزارت صمت فروش سیمان خارج بورس ممنوع است و اگر موردی مشاهد شود به شدت برخورد می‌کنیم، گفت: با توجه به ظرفیت تولید هر واحد تولیدکننده، کف عرضه مشخص و برای اجرا به واحد‌های تولیدکننده ابلاغ شده است. در این برنامه تمام مراحل تولید و عرضه به صورت مکانیزه و فیزیکی با همکاری سازمان حمایت رصد و پایش می‌شود. با اقدامات وزارت صمت و وزارت نیرو حدود ۸۰ درصد سیمان مصرف کارخانجات و نیاز داخل تأمین شده است.

 

دولت باید دیون خود را به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت کند

مهدی حیدری، کارشناس مسائل اقتصادی شب گذشته (یکشنبه 28 شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه کسی با اصل واگذاری شرکت‌های دولتی به ویژه شرکت‌های زیان ده مخالف نیست و در هیچ جای دنیا، دولت فرش، یخچال و مانند آن را تولید نمی‌کند، گفت: در این که این شرکت‌های دولتی باید به مردم صاحب صلاحیت، واگذار شود، شکی نیست.

 

وی با بیان اینکه ساز و کار خرید و فروش شرکت‌های غیربورسی، آن گونه که باید و شاید، جا نیفتاده و خرید و فروش آن پیچیده و سخت است، ادامه داد: باید امیدوار باشیم که نهاد‌های واسط مانند صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی در این زمینه اقدام کنند.

 

حیدری با اشاره به اینکه دولت باید دیون خود را به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت کند، گفت: این صندوق‌ها لزوماً بهترین خریدار شرکت‌ها نیستند و این دارایی‌ها باید در یک بازار شفاف‌تر و روش‌های به روزتر به فروش برسد و دیون دولت از این طریق پرداخت شود.

 

وی با تاکید بر اینکه باید مشکلات شرکت‌های دولتی را شناسایی کنیم و ببینیم چرا خریدار کافی ندارند، گفت: اگر این موضوع را حل کنیم، دولت، شرکت‌های خود را می‌فروشد و پول آن را برای رد دیون خود اختصاص می‌دهد.

 

جزئیات فروش فوق العاده محصولات سایپا اعلام شد

گروه خودروسازی سایپا به منظور تامین نیاز مشتریان طرح فروش فوق العاده ۴ محصول خود را از امروز به مدت ۲ روز آغاز می‌کند.

این مرحله از ثبت نام  خرید خودرو از ساعت ۱۵ دوشنبه ۲۹ شهریورماه آغاز می‌شود.

گفتنی است ثبت نام بصورت قرعه کشی، موعد تحویل خودرو‌ها ۹۰ روزه و قیمت خودرو قطعی است. همچنین محدودیت ثبت نام ۴۸ ماهه دارد.

نوع خودرو  قیمت خودرو(تومان)
کوییک با گیربکس معمولی (رینگ فولادی) ۱۴۱.۰۶۲.۰۰۰
کوییک‌ R با گیربکس معمولی ۱۴۹.۴۱۶.۰۰۰
ساینا S ۱۴۲.۵۳۷.۰۰۰
کوییک S

۱۵۴.۹۹۵.۰۰۰

کد خبر 1096319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha